Facebook is ook in 2019 na WhatsApp het medium met de meeste gebruikers in Nederland volgens Newcom Social Media Onderzoek 2019. Adverteren op Facebook is dus nog steeds een veelgebruikt marketinginstrument, mits je campagnes optimaal zijn ingesteld.

Maar hoe zet je nou een campagne op binnen Facebook en waaruit bestaat een campagne?

De structuur van Facebook-advertenties

Een advertentieaccount op Facebook bestaat uit 3 lagen:

  1. Campagnes: een groep advertentiesets met dezelfde doelstelling. Op campagneniveau kun je een maximum uit te geven totaalbedrag invullen.
  2. Ad Sets: een groep vergelijkbare advertenties. Op dit niveau kun je een doelgroep specificeren door middel van targeting, zoals leeftijd, geslacht en regio. Ook de budgetverdeling kun je op dit niveau instellen.
  3. Ads: de advertenties zelf. Dit kunnen bijvoorbeeld berichten, foto’s of video’s zijn. In elke ad set dienen apart ads te worden gemaakt.

Welk doel je jezelf ook stelt op het gebied van Facebook advertising, dit is de opzet waarmee je altijd te maken hebt. Of het nou gaat om bereik, traffic of bijvoorbeeld app installaties.

1. Campagne

De bovenste laag is de campagnelaag. Hier geef je een naam aan je campagnes en kun je een maximaal uit te geven bedrag per campagne invullen.

Zorg voor een duidelijke naam waaruit bijvoorbeeld blijkt wat het doel is, welke klant het is, wat de doelgroep is en wanneer de campagne gestart is. Bij het aanmaken van een campagne dien je ook altijd een doel te selecteren.

2. Ad Set(s)

De tweede laag is de laag advertentiesets. Elke set bestaat uit een groep vergelijkbare advertenties. Op dit niveau bevinden zich de instellingen voor targeting.

Denk goed na voordat je advertentiesets aanmaakt. Wie wil je allemaal bereiken? Kun je de doelgroep splitsen in bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, plaatsing (Instagram, newsfeed, etc) of regio? Wees hier zo specifiek mogelijk, maar maak het niet te gek: je hebt te maken met minimale budgetten die je per dag en per advertentieset moet uitgeven op Facebook. Dit minimumbedrag verschilt per doel van de campagne. Kijk dus hoe ver je kunt gaan.

Het splitsen van je doelgroepen heeft een aantal voordelen:

  • Elke doelgroep krijgt evenveel ruimte. Hierdoor kun je in een later stadium doelgroepen optimaliseren door budget aan te passen of door de doelgroep misschien helemaal uit te zetten.
  • Bij het optimaliseren van je campagne is er direct overzicht welke doelgroep het beste scoort. Bij gebruik van slechts één doelgroep optimaliseert Facebook automatisch je targeting en bestaat de kans dat een gedeelte van je doelgroep de advertentie niet of amper te zien krijgt.

Wanneer je bijvoorbeeld mannen en vrouwen in de leeftijd 18-24 wil bereiken zou je hier kunnen kiezen voor 2 doelgroepen:

  1. Mannen 18-24
  2. Vrouwen 18-24

Geef duidelijk aan welke ad set op welke doelgroep is getarget. Bij beide geslachten in één doelgroep bestaat de kans dat vrouwen 85% van alle impressies krijgen als zij beter presteren dan mannen in de campagne.

Tip: zet eerst je gehele campagne op (inclusief advertenties) en target deze op een (deel van je) doelgroep. Wanneer dit helemaal gebeurd is, kun je de advertentieset inclusief advertenties kopiëren, de targeting aanpassen en de namen aanpassen.

3. Ads

De derde laag bestaat uit de daadwerkelijke advertenties. Onder elke ad set dient minimaal één advertentie te hangen die voldoet aan de voorwaarden van Facebook. Zo mag er in een afbeelding bijvoorbeeld niet meer dan 20% tekst staan (dit test je hier) en zijn er restricties voor sommige branches zoals gokken, gezondheid en daten.

Kijk goed welke advertentievorm je wilt gebruiken. Wil je bijvoorbeeld een carrousel ad gebruiken met meerdere afbeeldingen of wil je een post die al op je pagina staat promoten?

We adviseren om altijd meerdere advertenties onder een advertentieset te hangen. Op die manier kun je testen wat het best werkt.

  • Werkt een blauwe afbeelding beter dan een groene?
  • Werkt call to action 1 beter dan 2?
  • Werkt een verticale video beter dan een horizontale video?

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar test nooit te veel in één keer. Wissel regelmatig van advertentiemateriaal om te kijken wat goed werkt of wat juist niet goed werkt.

Tip: maak je lang gebruik van dezelfde advertenties? Stel dan een frequency cap in waarmee je aangeeft dat een advertentie een maximaal aantal keer getoond mag worden aan dezelfde gebruiker. Zo voorkom je ‘advertentie-moeheid’ bij de gebruiker waardoor de scores kunnen teruglopen.

En nu?

Wanneer je alles helemaal naar wens hebt ingericht kun je live… bijna dan. Check nog een keer de bedragen die je hebt ingevuld. Klopt je budget? Kloppen de start- en de einddatum? Facebook controleert namelijk ook nog of alles goed is, maar doet géén check op budget of einddatum. Wanneer je dus op Publish drukt, kan het ook even duren voordat de campagne live gaat. Verwacht hooguit een paar uur.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het instellen van je Facebookcampagnes of wil je het adverteren op Facebook in zijn geheel uitbesteden aan een online marketing-bureau dat hier veel ervaring mee heeft? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.