Heb jij wel eens gehoord van Google Ads Discovery-campagnes? Grote kans van niet. Dit type campagne is relatief nieuw en daarom onbekend binnen de Google Ads interface. Het biedt kansen voor ondernemers om hun merkbekendheid te vergroten onder een groot publiek.  Hoog tijd dus om dit nieuwste type campagne van Google eens onder de loep te nemen.

De basis: wat houden die Discovery-campagnes van Google precies in?

Google Discover in mobiele weergave
Google Discover in mobiele weergave

Vaak geeft de naam zelf de helft van de inhoud weer – dat is ook nu het geval. Door het opzetten van een Discovery-campagne stel je jouw potentiële klanten in staat om jouw merk en producten/diensten te ontdekken. Google zelf geeft aan dat Discovery-campagnes een bereik hebben tot wel 3 miljard gebruikers per maand!

Discovery-advertenties kunnen worden vertoond op verschillende platformen:

  1. Google Discover – een gepersonaliseerde nieuwsfeed beschikbaar via een mobiele app of via de Google zoekmachine op desktop. Deze nieuwsfeed is volledig gepersonaliseerd op basis van welke onderwerpen een gebruiker volgt (web- en app activiteit).Google Discover op mobiel
  2. YouTube Home – de homepage van YouTube. In de feed van iemands favoriete YouTubers worden jouw visuele advertenties getoond worden. Met de huidige populariteit van YouTube biedt dit natuurlijk een enorm bereik.
  3. Gmail –advertenties in iemands persoonlijke mailbox. Hoe bedoel je relevant? Jouw advertenties worden vertoond binnen de tabbladen Sociaal en Promotie.

Welke mogelijkheden biedt een Discovery-campagne?

Nu we weten waar de advertenties vertoond kunnen worden, is het de vraag met welke mogelijkheden we onze doelgroep precies kunnen bereiken. Dit doe je door het inzetten van aantrekkelijke afbeeldingen in combinatie met wervende koppen/beschrijvingen. Als je al beschikt over sterke visuals, kost het opzetten van een dergelijke campagne niet eens zoveel tijd. De meeste tijd zit ‘m in het formuleren van de doelstellingen en het kiezen van je targeting. Het opzetten van een solide fundering dus eigenlijk.

Doelgroepen op basis van interesses en intentie

Oké… aantrekkelijk beeldmateriaal en wervende advertentieteksten. Hoe bereik ik dan mijn gewenste doelgroep? Anders dan bij campagnes in het searchnetwerk, waarin gebruikers advertenties te zien krijgen op basis van een door hun opgegeven zoekterm, werken Discovery-advertenties op basis van interesses en intentiesignalen. Er bestaan verschillende manieren om doelgroepen aan te maken. Zo zijn er de mogelijkheden om Custom In-market en Custom Intent-doelgroepen aan te maken. Binnen Custom In-market bereik je mensen op basis van interesses of koopintenties. Je hebt de mogelijkheid deze zelf in te vullen. Ook binnen Custom Intent heb je veel vrijheid. Anders dan bij Custom In-market, gaat het hier om mensen die hebben gezocht naar specifieke zoektermen.

De kans om relevant te zijn

Via bovenstaande doelgroepen biedt Discovery jou dus de kans om zeer relevante en specifieke doelgroepen aan te schrijven. Maar naast het aanschrijven van mensen die jouw merk nog niet kennen (maar wel interesse hebben getoond), kun je Discovery ook inzetten voor remarketing. Bezoekers die al eerder op je website zijn geweest of in contact zijn gekomen met jouw merk (denk bijvoorbeeld aan het bekijken van het YouTube-kanaal), kun je opnieuw bereiken met door jou geselecteerd beeldmateriaal en tekst.

5 redenen waarom jij nu moet beginnen met Google Discovery-advertenties

Nu je op de hoogte bent van het bestaan en de mogelijkheden van Google Discovery, leggen we jou nog even uit waarom je beter vandaag dan morgen kunt beginnen met dit type campagne.

1. Lage kosten

Omdat het campagne-type nog erg nieuw is, is de concurrentie niet groot. Doe hier je voordeel mee. De gemiddelde kosten per click liggen bijvoorbeeld een stuk lager dan in een reguliere Display-campagne.

2. Groot en persoonlijk bereik

Je las het hierboven al: een Discovery-campagne heeft een potentieel bereik van wel 3 miljard gebruikers per maand. Bereik jouw publiek op populaire platformen met een boodschap die je visueel en tekstueel volledig kunt ontwerpen zoals jij dat wilt. Gmail, YouTube en Discover zijn  enorm persoonlijke platformen, wat jouw kans op succes natuurlijk een boost geeft. De persoonlijke factor van deze platformen is ook het voornaamste verschil met reguliere Display-campagnes, die worden vertoond op een groot scala aan websites binnen het Displaynetwerk van Google.

3. Superrelevant publiek

De doelgroep stel je samen op basis van interesses en zoekgedrag. Op deze manier bereik je klanten die actief onderzoek doen naar jouw producten of diensten. Een ideale en goedkope manier om enorm gericht een publiek te bereiken die jouw merk nog niet kent. Tot slot is Discovery ook inzetbaar op remarketing-niveau. Je kunt bezoekers die al wel in aanraking gekomen met jouw organisatie, dus ook nog eens het laatste zetje geven.

4. Inspireer

Door zelf ontworpen afbeeldingen van hoge kwaliteit, ondersteund met wervende teksten, kun je jouw prospect inspireren en overtuigen. Denk bijvoorbeeld eens aan meubelzaken, aanbieders van creatieve producten of een ambacht waarin je jouw verhaal en producten kunt visualiseren.

5. Naamsbekendheid en merkvoorkeur

Door op populaire en persoonlijke platformen grote aantallen klanten te bereiken die jouw merk voorheen nog niet kenden, kan jouw naamsbekendheid grote stappen voorwaarts maken. Bijkomend voordeel hiervan is dat het aandeel direct verkeer op de langere termijn zeer waarschijnlijk gaat toenemen (mensen kennen je merk immers al). Hierdoor zal je afhankelijkheid van betaald verkeer langzaam gaan afnemen. Een gezonde ontwikkeling, zeker voor organisaties die niet over onbeperkte marketingbudgetten beschikken.

Wil je hulp bij het opzetten van Discovery advertenties?

Wil je meer weten over Discovery advertenties? Of ben je op zoek naar een online marketingbureau dat jou kan helpen om online betrokkenheid van je onderneming te vergroten? Sageon helpt jou graag om je website succesvoller te maken. Neem vrijblijvend contact op; wij helpen je graag verder.