Met Google Shopping biedt Google de mogelijkheid om de producten uit jouw webshop direct op de zoekresultatenpagina te tonen. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht gebruikt die overeenkomt met jouw product, wordt jouw advertentie vertoond in de carrousel met productresultaten of op het Shopping tabblad.

De Ads van Google Shopping op de zoekresultatenpagina

 

We leggen je uit hoe Google Shopping werkt en geven je 5 tips om je product zo hoog mogelijk in de shopping zoekresultaten te verschijnen!

De basis: Google Merchant Center

Aanbieders van producten in Google Shopping werken met het Google Merchant Center. In het Merchant Center kun je je eigen webshop koppelen met Google Shopping en zo advertenties aanmaken.

De werkwijze komt overeen met andere vormen van Google Ads: je kunt kiezen voor betaling per klik of per vertoning, je bepaalt wat je maximaal per klik of vertoning wilt uitgeven en je stelt zelf een maximaal budget in.

Het koppelen van jouw webshop met Google Shopping kan op verschillende manieren. Zo kun je handmatig producten toevoegen, een API gebruiken die de koppeling tussen jouw webshop en Google Shopping automatiseert of handmatig (en het liefst regelmatig) een productfeed uitdraaien van jouw webshop om in het Merchant Center te uploaden.

Producten optimaliseren voor Google Shopping: 5 tips

Voor het optimaliseren van de productresultaten in Google Shopping is het toekennen van de juiste informatie aan je producten erg belangrijk. Net als bij de ‘reguliere’ zoekresultaten, waarin Google zelf stelt dat relevantie voorop staat, werkt het het best om te zorgen voor goede content.

Uiteraard kun jij je producten dus zo optimaliseren dat de kans groter is om relevant te zijn en dus vertoond te worden in de resultaten.

Gebruik de volgende 5 tips!

1. Geef zo veel mogelijk (correcte) productinformatie op

Je kunt veel productinformatie aan je producten toevoegen. Dit maakt de kans groter dat je product als relevant resultaat in een zoekopdracht wordt vertoond. Op long tail zoekwoorden is immers minder concurrentie en meer kans op relevantie. Bijvoorbeeld:

  • Informatie over (beschikbare) kleuren, materialen en maten. Geef de juiste kenmerken mee om ook de juiste maat(types) te tonen, en kies voor een duidelijke kleuraanduiding. Houd rekening met bijvoorbeeld producten met verschillende prints en materialen. Als er relevantie informatie ontbreekt, is de kans kleiner dat jouw product vertoond gaat worden.
  • Indeling in de juiste productcategorie. Wanneer het bijvoorbeeld om een kledingstuk gaat, zorg dat de categorie-aanduiding zo gedetailleerd mogelijk is. Kies ervoor om bijvoorbeeld een spijkerjasje te kenmerken als: Kleding en accessoires > Kleding > Dameskleding > Jassen en jacks > Denimjassen.

2. Gebruik afbeeldingen van goede kwaliteit

Een goede foto bij een product is heel belangrijk. Zorg voor afbeeldingen in de juiste verhouding, met hoge resolutie, zonder andere producten in de foto en met een egale achtergrond. Op de foto moet direct te zien zijn waar het beeld om draait.

Zorg dat er meerdere afbeeldingen beschikbaar zijn, om het product ook uit andere hoeken te laten zien.

Voorbeeld van de productfoto’s op de overzichtspagina in Shopping

 

Je kunt ook kiezen voor een productfoto waarmee je juist opvalt of die jouw webshop herkenbaar maakt. Een foto met een zwarte achtergrond zal bijvoorbeeld veel meer opvallen dan een foto met een witte achtergrond. Let dan wel op dat het product zelf het belangrijkste in de foto is. De opmaak moet niet afleiden van je doel, en je doel is om het product te verkopen.

3. Voldoe aan het beleid van Google

Om vaker getoond te worden, is het belangrijk om aan het beleid van Google te voldoen. Dit ligt voor de hand, maar is het vermelden waard.

Google toont graag betrouwbare webshops in de zoekresultaten. Zo wordt onder andere van jouw webshop gevraagd om het volgende naar je klanten te communiceren:

  • nauwkeurige contactgegevens;
  • een duidelijk retourbeleid;
  • een veilig betaalproces;
  • overzichtelijke factureringsvoorwaarden.

Zorg dus dat je deze informatie duidelijk vermeld in jouw webshop.

4. Definieer demografische kenmerken

Het is mogelijk om per product aan te geven welke demografische kenmerken van toepassing zijn. Gender en leeftijd zijn veelgebruikte kenmerken die je mee kunt geven aan een product. Dit zorgt voor meer relevantie en een betere match tussen jouw product en de zoekopdracht.

Bijvoorbeeld: een man die via Google zoekt naar een ‘donkerblauwe effen pantalon’ wil waarschijnlijk andere modellen zien dan een vrouw die dezelfde zoekterm gebruikt.

Los van de gepersonaliseerde zoekresultaten kan de gebruiker ook zelf filters instellen op de Shopping zoekresultatenpagina. Wanneer jouw product goed gecategoriseerd is, komt het sneller bij de juiste potentiële kopers in beeld.

5. Wees consistent

Zorg voor consistentie in de samenstelling van je producttitels, het gebruik van kleurnamen en de stijl van de afbeeldingen. Wanneer al jouw producten aan de voorwaarden voldoen en volledige kenmerken bevatten, is de kans groter dat het algoritme van Google jou herkent als een relevante en betrouwbare webshop.

Start nu met Google Shopping

Google Shopping is al enkele jaren actief, maar blijft groeien. Het idee van Google is om van Shopping een complete webshop te maken en zo de concurrentie met bijvoorbeeld Amazon en Ebay aan te gaan. Nog voor dit jaar staat het lanceren van ‘onbetaalde advertenties’ in Google Shopping op de agenda. Hiermee wordt het dus ook mogelijk om organisch in de Shoppingresultaten te verschijnen. Als je zorgt dat je webshop nu actief met Google Shopping werkt, kun je makkelijk van deze ontwikkelingen gaan profiteren.

Online marketingbureau

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van Google Shopping of wil je het instellen van je Google Merchant Center overlaten aan professionals? Neem dan vrijblijvend contact op met online marketing bureau Sageon uit Utrecht.