Op alle vlakken leven we (gelukkig) steeds duurzamer: vintagekleding is hip, oude meubels worden opgeknapt en navulverpakkingen zijn de norm. Duurzaamheid staat centraal, zowel in privésituaties als in de zakelijke omgeving.

Dit geldt echter niet alleen voor praktische zaken. Iets wat je namelijk ook kunt doen is bruikbare content recyclen. Dit is een makkelijke manier, misschien wel de makkelijkste, om jouw website een goede SEO-boost te geven. Waarom? Dat leggen we je uit!

One day you’re in, the next day you’re out…

Misschien heb je al veel blogartikelen geschreven. Je weet dan dus al dat dit enige tijd kost, en bovendien niet altijd (direct) resultaat oplevert.

Daarnaast gaan de ontwikkelingen soms zó snel. Een artikel is soms al na een paar weken niet meer relevant, of bevat duidelijk verouderde informatie. Hoog tijd om deze te updaten dus!

Verhoog zelf de indexatiewaarde van je pagina, door regelmatig je content te vernieuwen en te verbeteren.

Google wil actuele informatie

Om met een pagina gevonden te worden in een zoekmachine, moet de pagina geïndexeerd worden. Tijdens die indexatie wordt de inhoud van een pagina uitgelezen door een bot.

Als een zoekmachine, zoals Google, een pagina heeft geïndexeerd, dan wordt er een bepaalde (geheime) waarde aan je pagina vast gehangen. Aan de hand van deze waarde bepaalt Google hoe hoog jouw pagina in de zoekresultaten komt te staan. Belangrijk dus!

Goed nieuws: je kunt zelf de indexatiewaarde van je pagina verhogen. Bijvoorbeeld door het vernieuwen en verbeteren van je content. Google wil namelijk graag up-to-date informatie vertonen in de zoekmachine.

Zorg dus dat je je inhoud relevant houdt met regelmatige updates. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van de meest recente statistieken, nieuwe links of extra informatie. Als jij aandacht aan je pagina besteed om deze beter te maken, is de kans groter dat het algoritme van Google jouw pagina als relevant gaat zien – en je een hogere positie in de zoekresultaten behaalt.

Veranderende zoekintentie

Naast dat informatie snel kan veranderen geldt dit ook voor de zoekintentie van een term. Waar iemand eerst met corona het biermerk bedoelde, is dat nu wel anders. Of nog een voorbeeld ter verduidelijking: waar denk jij aan bij ‘ajax’? Waarschijnlijk hetzelfde als Google…

zoekintentie

 

 

 

 

 

 

 

Als onlinemarketingbureau uit het mooie Utrecht denken wij natuurlijk aan iets heel anders 😉

zoekintentie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De zoekintentie van de bezoeker is dus heel belangrijk. Doe dus regelmaat zoekwoordonderzoek en pas je content hierop aan!

Voorkomen van interne concurrentie (keyword cannibalization)

Ook een manier om winst te behalen op de zoekresultatenpagina: het voorkomen van interne concurrentie.

Het gebeurt dat zoekmachines vinden dat bepaalde pagina’s sterk op elkaar lijken, ondanks dat dit in de praktijk niet zo is. De pagina’s concurreren dan met elkaar. Het is goed om dan te kijken naar de overeenkomsten en verschillen op deze pagina’s. Uiteindelijk kan content aanpassen één van de oplossingen hiervoor zijn.

Content = meer dan alleen tekst

Het creëren van afbeeldingen en video’s kost tijd… zeker als je voor kwaliteit gaat. Het is daarom soms makkelijk om een stockfoto van internet te halen en deze te gebruiken voor je blog. Maar zeg nou zelf… eigen content is toch veel leuker? Oordeel zelf:

koningsdag

 

 

 

 

 

 

Je kunt je bestaande blog dus ook eenvoudig updaten door het gebruik van nieuwe content.

Starten met updaten content?

Wil je starten met het updaten van content? Start dan met dit stappenplan:

  1. Open Google Search Console;
  2. Filter op afgelopen 3 maanden;
  3. Exporteer de data naar Excel of Spreadsheets;
  4. Filter op ranking, kies voor posities 2 t/m 20;
  5. Kies de meest waardevolle pagina’s (bijvoorbeeld op basis van #conversies);
  6. Start met updaten!

Hulp nodig bij jouw content?

Er zijn dus redenen genoeg om jouw eerder geschreven teksten in een nieuw jasje te steken. Ga duurzaam om met je content: recyle, upgrade en optimaliseer je pagina’s om het meeste resultaat te behalen!

Heb je hier hulp bij nodig of wil je meer informatie over het updaten en optimaliseren van blogs? Sageon helpt ondernemers en (online) marketeers. Neem vrijblijvend contact op, we adviseren je graag.