Voor dienstgerelateerde websites is het versturen van een formulier vaak een belangrijkste doel. Echter, het kan voorkomen dat er irrelevante resultaten of te weinig formulieren binnenkomen.

In deze blog geef ik je 6 tips waarmee je jouw formulieren eenvoudig verbetert, om zo meer en kwalitatief betere leads binnen te krijgen.

Tip 1: gebruik zo min mogelijk velden

Bij het opstellen van een contactformulier moet je jezelf verplaatsen in je gebruiker. Een van de grootste ergernissen bij het invullen van een contactformulier is de overdaad aan in te vullen velden. Te veel (verplichte) velden laten je bezoeker afhaken: weg is die lead! 6tips-informatie

Zeker de irrelevante velden kunnen ergernis opwekken. Invullen van je leeftijd bij het aanmelden voor een training? Voor jou als marketeer kan het interessant zijn, maar voor een gebruiker is het een extra drempel.

Zorg er daarom voor dat je een gebruiker alleen de meest essentiële en relevantie informatie laat invullen. Zo houd je de drempel laag, en is de kans groter dat iemand het formulier invult.

Bedenk je dus bij elk veld het volgende: is deze informatie echt nodig? Of is de extra informatie mogelijke misgelopen leads waard?

De vuistregel blijft: vermijd of verwijder overbodige informatievelden.

Tip 2: communiceer fouten op tijd

Bij het invullen van een formulier maken gebruikers fouten. Misschien omdat jij het veld niet duidelijk omschreven hebt, of gewoon omdat de gebruiker niet goed leest. Het kan dus voorkomen dat een veld fout wordt ingevuld.

Om afhakers te voorkomen, is het belangrijk op welke manier je over de verkeerde input communiceert. Laat een gebruiker niet te veel zelf nadenken over een oplossing, maar maak het gemakkelijk en help je gebruiker snel verder.

Als het formulier frustratie oproept, zal een mogelijke klant afhaken of zelfs naar de concurrent gaan. Zorg dus voor duidelijke maar vriendelijke foutmeldingen. Bijvoorbeeld:

  • Zorg ervoor dat je menselijk schrijft: “dat telefoonnummer herkennen we niet, misschien nog een keer proberen?
  • Zorg ervoor dat je de gebruiker niet de schuld geeft van een fout: “er mist informatie, bekijk de gemarkeerde velden om het op te lossen
  • Zorg ervoor dat de melding op een duidelijke manier zichtbaar is. Het liefst naast of direct onder het invulveld met een beschrijving.

Tip 3: gebruik hiervoor inline validatie

Wanneer een gebruiker een veld niet goed heeft ingevuld en een melding krijgt, is het slim hier inline validatie voor in te stellen. Dit betekent dat de gebruiker direct een melding krijgt bij het incorrect invullen van een veld. Zo zie je als gebruiker meteen of je het veld juist hebt ingevuld.

Als voorbeeld; je vult je e-mailadres in, maar vergeet het “@” teken. Het systeem ziet dat dit een verplicht onderdeel is, en geeft automatisch aan dat het teken mist. Op deze manier weet de gebruiker voordat het formulier compleet is ingevuld al wat hij of zij moet aanpassen.

invulformulier-validatie

Tip 4: geef aan of een veld optioneel is

Bij tip 1 kreeg je al het advies om zo min mogelijk invoervelden in je formulier te gebruiken. Hierbij kun je nog een tweede keuze maken, en kiezen voor verplichte of optionele velden.

Veel velden in een formulier kan de bezoeker afschrikken. Het helpt om duidelijk te maken dat niet alles ingevuld hoeft te worden. Maak dus duidelijk (met kleur of tekst) dat een veld optioneel is, en niet verplicht ingevuld hoeft te worden.

Tip 5: Geef een invulveld de juiste grootte

Voordat een gebruiker bezig gaat met het invullen van de velden, is de grootte al belangrijk. Wanneer een invulveld erg groot is, bijvoorbeeld bijomschrijving van bericht”, kan dit een gebruiker afschrikken. Een gebruiker kan door alle ruimte het idee hebben dat hij of zij hier veel tekst moet plaatsen. Het is daarom van belang om dit op een vriendelijke manier te schalen.

Daarnaast kan het ook helpen om aan te geven hoeveel de gebruiker minimaal moet invoeren voordat het geaccepteerd wordt.

In veel gevallen staat er “vul hier uw beschrijving in van maximaal 150 tekens”. Tekens spreken niet tot de verbeelding, dus is aan te raden om het tastbaarder te maken: “beschrijf in drie regels uw situatie”. Wanneer je formulier geavanceerder is, kun je werken met een woorden- of tekensteller die meetelt terwijl een gebruiker in het veld aan het typen is. 

Tip 6: Stel een reCAPTCHA in

Wanneer een gebruiker klaar is met het invullen van een formulier, is het verstandig om een reCAPTCHA knop aan je formulier te koppelen. Zo voorkom je in het overgrote deel van de gevallen dat er spam-formulieren jouw kant op komen.

Je stelt een reCAPTCHA in als laatste stap, voor de verzending. Wanneer dit al in het begin van een formulier verwerkt is, kan het immers een drempel vormen.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over het opmaken of optimaliseren van formulieren? Sageon helpt ondernemers en (online) marketeers. Neem vrijblijvend contact op, we adviseren je graag.