Microsoft wát? Het zou zeer goed kunnen dat je nog nooit van Microsoft Clarity hebt gehoord. Lees dan snel verder, want Microsoft Clarity zou je zomaar eens kunnen helpen om de user experience van jouw website te verbeteren!

De tool bestaat al vanaf 2018, toen nog beperkt beschikbaar als beta. Sinds 28 oktober is de tool beschikbaar voor iedereen.

Wij vinden het belangrijk dat je van dit nieuws op de hoogte bent. Met Microsoft Clarity kun jij namelijk (gratis) nog meer te weten komen over het gedrag van jouw websitebezoekers!

Wat is Microsoft Clarity?

Microsoft Clarity is een gratis analytics-tool waarmee je met behulp van onder andere heatmaps (clickmaps & scrollmaps), sessie playbacks en slimme filters de user experience op jouw website kunt verbeteren.

microsoft clarityBron: https://blogs.bing.com/webmaster/october-2020/Microsoft-Clarity-is-now-Generally-Available

–        Wat zijn clickmaps?

Met clickmaps zie je waar bezoekers klikken op je website. Rood zijn de plaatsen waar veel wordt geklikt. Met clickmaps kun je meten welke calls-to-action het beste werken. Ook kun je zien of mensen ergens klikken waar jij geen link hebt geplaatst.

–        Wat zijn scrollmaps?

Scrollmaps laten je de scrolldiepte zien. Hoe ver scrollen bezoekers op jouw webpagina? Zonde als jij de belangrijkste informatie onderaan de pagina hebt staan, terwijl iedereen halverwege afhaakt.

–        Wat zijn sessie playbacks?

Met sessie playbacks maak je anonieme opnamen van jouw websitebezoekers. Je ziet waar ze met hun muis heen bewegen. Met behulp van Microsoft Clarity zie je dus letterlijk wat er op een pagina gebeurt.

Waarom heb je Microsoft Clarity nodig?

Het meten van deze acties is op zich niet nieuw. Dit kon al eerder met tools als Hotjar of VWO. Microsoft Clarity kent echter een handig voordeel: machine learning.

Slimme filters door machine learning

Je kunt bezoekers filteren. Zo kun je bijvoorbeeld een filter plaatsen op het type browser of device. Hiermee geef je aan dat je alleen het bezoekersgedrag wilt zien vanuit Chrome, of dat je alle opnamen van bezoekers die een iPhone gebruiken wilt zien. Dit is niet nieuw, het is namelijk ook al mogelijk in andere tools.

Maar Clarity gaat verder. Zij gebruiken machine learning om te filteren op bijvoorbeeld ‘dead clicks’ of ‘excessive clicking’. Je plaatst een filter op bezoekers die klikken op een ‘dood’ element op je site of heel vaak op dezelfde button klikken. Zo kun jij nog beter zien hoe je de ervaring op deze pagina kunt optimaliseren!

Microsoft Clarity en Google Analytics

Grote kans dat je al gebruikmaakt van Google Analytics. Blijf dit vooral doen! Microsoft Clarity staat los van wat Google Analytics je laat zien.

Waarbij je in Google Analytics perfect kunt zien wat er op je website gebeurt, (denk aan bezoekduur, bouncepercentage en conversiepercentage), geeft Microsoft Clarity je meer inzicht in waarom iets wel of juist niet gebeurt. Je kunt bijvoorbeeld zien waar bezoekers met hun muis heen navigeren en/of ze kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Microsoft Clarity testen?

Wij kijken ernaar uit om aan de slag te gaan met deze tool. Via https://clarity.microsoft.com kun jij Clarity zelf uitproberen. Hiervoor dien je eerst een script op je website te plaatsen. Dit kun je zelf doen via Tag Manager.