Het is je natuurlijk niet ontgaan: door de coronacrisis is een groot deel van de wereld in lockdown. Veel bedrijven cancellen hun geplande evenementen en zien bovendien hun omzet sterk dalen. Ook in online marketing heeft dit grote gevolgen.

Google heeft daarom een speciale website ingericht met allerlei informatie over het virus en over de maatregelen die zij nemen om de impact voor de consument zo klein mogelijk te houden.

Een groot deel van die maatregelen is voor de gemiddelde Nederlandse ondernemer niet interessant en gaan bijvoorbeeld over home schooling of over preventie.

Toch zijn er ook enkele aangekondige maatregelen (of andere gevolgen) die wél van invloed kunnen zijn op jouw marketingstrategie. Ik zet er een aantal op een rij.

1. Gratis advertentiebudget voor het mkb

Google geeft maar liefst 800 miljoen dollar advertentiebudget weg om zo te compenseren voor een verminderde omzet. Hoewel een groot deel daarvan naar kleine of grote NGO’s gaat (die al gebruik kunnen maken van gratis advertentiebudget door middel van Ad Grants), gaat ook bijna de helft naar het mkb in de private sector.

Heb je in het afgelopen jaar actief geadverteerd in Google Ads? Dan zou het dus zomaar kunnen dat je binnenkort een melding krijgt met een budgetverhoging. De exacte uitvoering van deze maatregel is echter nog niet bekend.

“(…) That’s why we’re giving our SMBs worldwide $340 million in ad credits, which can be used at any point until the end of 2020 across our Google Ads platforms. SMBs who have been active advertisers since the beginning of 2019 will see a credit notification appear in their Google Ads account in the coming months. (…)”

Lees er meer over op de volgende supportpagina van Google Ads: COVID-19: Ad credits for Google Ads Small and Medium-sized Businesses

Update 21-04-2020

Google heeft meer details bekendgemaakt over dit gratis advertentiebudget. Je leest er alles over op bovenstaande pagina.

“Small and medium sized businesses globally, who have spent with a Google Ads account in ten out of twelve months of 2019, and in January and/or February of this year.”

De belangrijkste details:

  • Het gaat om mkb-bedrijven wereldwijd (dus ook in Nederland)
  • Het budget wordt alleen verstrekt als je in 2019 in minstens tien van de twaalf maanden hebt geadverteerd, én in januari of februari van dit jaar hebt geadverteerd
  • Het budget wordt ook verstrekt aan accounts die onder een manageraccount (MCC-account) vallen
  • Ook de Google Ads-partners zelf komen in aanmerking
  • Het budget is beschikbaar tot 31 december 2020 en vervalt daarna automatisch
  • De hoogte van het budget is afhankelijk van het land en valuta van het account, maar (waarschijnlijk) vooral van de ad spend (het uitgegeven budget) in het verleden

Als jouw account in aanmerking komt, krijg je vanzelf een melding; je kunt helaas niet op voorhand bekijken of jouw account in aanmerking komt. Deze meldingen zullen vanaf eind mei worden uitgerold. Afwachten dus!

Update 25-06-2020

Vandaag is in veel accounts het gratis advertentiebudget toegevoegd.

Er is nu dus ook meer duidelijkheid over de hoogte ervan: in de praktijk bedraagt dit ongeveer de helft van het gemiddelde maandbudget in de accounts.

2. Tragere service en support in Google Ads

Net als veel andere bedrijven neemt ook Google maatregelen om het personeel te beschermen tegen het coronavirus. Google waarschuwt daarom dat supportverzoeken de komende tijd wat minder snel afgehandeld zullen worden dan gebruikelijk.

Ook kan het zijn dat sommige functionaliteiten in Google Ads tijdelijk niet beschikbaar zijn. Bovendien kan het zijn dat nieuwe advertentieteksten wat minder snel beoordeeld zullen worden dan dat je van Google gewend bent.

“During this unprecedented situation, we are taking precautionary steps to protect the health of our people. As a result, some support options for Google Ads may be temporarily unavailable or delayed.”

Lees er meer over op de volgende supportpagina van Google Ads: Coronavirus (COVID-19) response: Services and support options for Google Ads

3. Tijdelijke sluitingen in Google Mijn Bedrijf

Sinds medio maart is het mogelijk om een locatie in Google Mijn Bedrijf te markeren als ’tijdelijk gesloten’. Eerder was het alleen mogelijk om een locatie permanent te sluiten. De nieuwe functionaliteit komt vooral van pas voor horecazaken en andere winkels die tijdens de lockdown (al dan niet verplicht) gesloten zijn.

Bij onze eigen klanten merkten we dat Google zelf al fanatiek locaties markeert als ’tijdelijk gesloten’ terwijl dit in werkelijkheid niet het geval was. Houd je Google Mijn Bedrijf status dus goed in de gaten, zodat je geen klanten misloopt!

“You can mark your business or any of your locations as temporarily closed on Google. If your business temporarily closes or is seasonal, your customers will be up to date.”

Lees er meer over op de volgende supportpagina van Google Mijn Bedrijf: Mark a location temporarily closed

4. Structured data voor evenementen uitgebreid

Omdat veel evenementen zijn afgelast of uitgesteld heeft Google enkele uitbreidingen gedaan in de Schema.org property’s voor het type event.

Er kan nu een ‘evenementstatus’ worden toegevoegd waarmee wordt aangegeven dat een evenement is afgelast, uitgesteld of verplaatst naar online.

Daarnaast is er een mogelijkheid gecreëerd om aan te geven dat een evenement alleen online plaatsvindt.

“Google wants to show users the latest, most accurate information about your events in this fast-changing environment, and so we’ve added some new, optional properties to our developer documentation to help.”

Lees er meer over in het volgende artikel van Google Webmasters Blog: New properties for virtual, postponed, and canceled events

5. Wel of niet je webshop sluiten?

Voor ondernemers die door de crisis geen diensten of producten kunnen verkopen, heeft Google een aantal tips gepubliceerd over het ‘online sluiten’ van je onderneming. Hoewel het artikel een aantal open deuren intrapt (bijvoorbeeld dat je niet je hele website voor een aantal weken moet afsluiten), staat er ook een aantal nuttige tips tussen.

“With the outlook of coming back and being present for your customers, here’s an overview of our recommendations of how to pause your business online and minimize impacts with Google Search.”

Lees er meer over in het volgende artikel van Google Webmasters Blog: How to pause your business in online search

6. Special announcements in de zoekresultaten

Deze maatregel is gepubliceerd op 3 april en later aan dit artikel toegevoegd.

Google maakt het mogelijk om special announcements in de zoekresultaten te plaatsen. In eerste instantie is het gebruik hiervan voorbehouden aan overheidsinstellingen en zorgorganisaties, maar Google streeft ernaar om de nieuwe functie breder inzetbaar te maken.

De aankondigingen kunnen zowel met structured data als via Google Search Console worden geplaatst.

“At first, we’re using this information to highlight announcements in Google Search from health and government agency sites, to cover important updates like school closures or stay-at-home directives. We are actively developing this feature, and we hope to expand it to include more sites.”

Lees er meer over (en bekijk een screenshot) in het volgende artikel van Google Webmasters Blog: Introducing a new way for sites to highlight COVID-19 announcements on Google Search

7. Partnerprogramma uitgesteld

Deze maatregel is gepubliceerd op 8 april en later aan dit artikel toegevoegd.

In verband met de coronacrisis heeft Google besloten om de introductie van het nieuwe partnerprogramma uit te stellen. Het nieuwe partnerprogramma’s zou ook nieuwe badges en partnervereisten met zich meebrengen.

“Als u op of na 1 januari 2020 een badge of specialisaties had, behoudt u uw status tot de lancering in 2021. Als u nog geen badge of specialisaties heeft, kunt u uw status nog steeds verdienen en tot de lancering behouden als u aan de huidige vereisten voldoet.”

Lees meer in Google Partners FAQ

…en meer?

De bovenstaande aandachtspunten zijn nu bij ons bekend. Maar ik verwacht dat er nog veel meer van dergelijke maatregelen genomen zullen worden. De andere grote spelers in online marketing, zoals Facebook, LinkedIn en Bing, zullen hier niet bij achterblijven.

Heb je aanvullingen op dit artikel? Laat het ons weten! Dan kunnen we dit artikel uitbreiden en up-to-date houden. We horen het graag!