Goed nieuws van Google: de sms-functie in Google AdWords! De berichtextensie is het nieuwe broertje van onder andere de locatie-, sitelink- en oproepextensies. Google zegt dat 65% van de smartphonebezitters gebruik wil maken van een sms-dienst om een bedrijf te benaderen voor een product of dienst.

De sms-functie in AdWords biedt veel mogelijkheden. Voor bedrijven is het handig om een sms van een potentiële klant te krijgen zodat deze direct doorverwezen kan worden naar de juiste persoon of afdeling. Die klant hoeft op zijn beurt geen nodeloze minuten meer aan de telefoon te hangen om doorverbonden te worden. Dat komt de klantervaring ten goede.

De nieuwe functie neemt een grote drempel om contact op te nemen weg: een lead gaat bijvoorbeeld minder vaak verloren aan gedachten als “die moet ik straks nog even bellen als ik uit de trein ben”.

Hoe ziet die sms-extensie er in de praktijk uit?

Wat opvalt is dat de advertentie met extensies bijna een heel scherm inneemt. De volledige advertentie neemt door de berichtextensie meer ruimte in beslag, dit levert een hoger CTR (percentage dat op de link klikt) op.

adwords-sms-1-blog

Door op je berichtextensie te klikken opent de geïnteresseerde automatisch zijn of haar sms-applicatie. Deze toont een bericht dat jij vooraf hebt geschreven. In het voorbeeld hieronder is de berichttekst dus ‘Ik heb een vraag over internetmarketing! Stuur me een smsje terug.’ Hiernaast geef je je bedrijfsnaam op, deze komt voor het bericht te staan.

adwords-sms-2

Hoe voeg je de sms-extensie in AdWords toe?

Met behulp van onderstaand stappenplan voeg je de berichtextensie toe aan je AdWords advertenties.

  1. Ga naar de campagne waar je de berichtextensie wilt toevoegen
  2. Ga naar tabblad ‘Advertentie-extensies’
  3. Kies onder ‘Weergeven’ de optie ‘Berichtextensies’
  4. Klik op de rode knop ‘+ EXTENSIE’
  5. Klik op ‘+ nieuwe berichtextensie’
  6. Vul je bedrijfsnaam in
  7. Selecteer ‘Nederland’ en vul je nummer in
  8. Schrijf een extensietekst (in het screenshot hierboven ‘Heb je vragen? Stuur ons een sms!’)
  9. Schrijf een berichttekst (dit is de tekst die je potentiële klant ziet als hij/zij op de extensie klikt, zoals hierboven uitgelegd).
  10. Optioneel: indien je bijvoorbeeld alleen tijdens kantooruren ge-sms’t wilt worden kun je er voor kiezen om onder ‘Geavanceerd’ te kiezen voor een weergaveplanning.
  11. Kies voor ‘Opslaan’
  12. Selecteer de berichtextensie voor je campagne door op de twee pijltjes naar rechts te klikken en kies wederom voor ‘Opslaan’

Het kan even duren voor je berichtextensie beoordeeld is. Meestal is een nieuwe berichtextensie binnen een paar uur al dan niet goedgekeurd.

Hulp nodig bij AdWords Extensies?

Neem contact op met online marketing bureau Sageon zodat wij je kunnen helpen met het inrichten van je advertenties of je gehele account eens kunnen bekijken.