Ben je van plan om te adverteren in Google? Of adverteer je misschien al in Google maar ben je ontevreden over de resultaten? De 5 do’s en dont’s in dit artikel helpen je om betere resultaten te halen uit Google Ads.

Google Ads, wat is het?

Met Google Ads kun je snel, tegen betaling, hoog in de zoekresultaten in Google terecht komen. Je betaalt per click op je advertentie (costs per click of CPC), per 1.000 vertoningen van je advertentie (cost per mille of CPM) of per specifieke actie/conversie (bijvoorbeeld een contact aanvraag). Je stelt vooraf een budget in zodat je nooit meer kwijt bent dan je zelf voor ogen hebt.

Het bedrag wat je uiteindelijk kwijt bent per click wordt aan de hand van drie factoren bepaald: het bod, de kwaliteit van je advertentie en het verwachte effect van extensies en advertentie indelingen. Wil je hierover meer weten? Bekijk: Zoekmachine Adverteren.

De omzet van Google bestaat voor 85% uit Google Ads. De verwachting is dat Google Ads advertenties meer en meer ruimte krijgen in het zoekresultaat. De advertenties vallen nu al een stuk minder op dan twee jaar geleden. Nog steeds hebben veel mensen niet door dat ze met advertenties te maken hebben. Volgens een onderzoek van Econsultancy realiseert 36% niet dat Google Ads advertenties zijn.

5 do’s voor Google Ads

Wat je wel moet doen in Google Ads:

1: Gebruik advertentie-extenties

Door het gebruik van advertentie-extensies vallen je advertenties beter op:

Advertenties-extenties

In deze afbeelding zijn het telefoonnummer (oproepextentie), het adres (locatie-extensie), de drie linkjes onderaan (extensies voor sitelinks) en de zinnen ‘Wij helpen slachtoffers’ en ‘Gespecialiseerd in letselschade’ (highlight-extensie) voorbeelden van advertentie-extensies.

Andere mogelijkheden zijn recensie-extensies en app-extensies. Je vindt de mogelijkheid om extensies toe te voegen zodra je bent ingelogd in de Google Ads omgeving in het menu onder Advertentie-extensies.

2: Maak meerdere advertenties

Meten is weten, ook in Google Ads. Wij komen vaak tegen dat er per campagne maar één advertentie is aangemaakt. Wij raden je aan om minstens drie verschillende advertenties per campagne te gebruiken. Je weet vooraf namelijk niet wat wel en niet goed werkt bij je doelgroep(en). In Google Ads kun je de verschillende advertenties perfect meten. Je ziet welke wel en niet werken zodat je steeds kunt blijven optimaliseren.

3: Target locaties

Heeft het zin om als een bakker in Utrecht je advertentie in Limburg weer te geven? Gelukkig biedt Google Ads de mogelijkheid om je advertentie alleen in bepaalde gebieden te tonen. Je kunt je richten op landen, provincies, steden of een bepaalde straal om je kantoor.

locatie targetten

4: Gebruik remarketing

Door middel van remarketing kun je specifieke doelgroepen benaderen die je website al eens eerder hebben bezocht. Dit kan interessant zijn omdat deze mensen interesse hebben getoond in jouw producten en/of diensten.

Zo kun je met remarketing bijvoorbeeld mensen bereiken die je contact- of bestelformulier hebben verlaten voordat ze deze hebben ingevuld. Het werkt goed om deze mensen met een speciale advertentie (extra korting, gratis adviesgesprek) te bereiken waarmee je ze overtuigt toch de aankoop/contact aanvraag te doen.

Voor remarketing moet je wel stukje code toevoegen op de website. Lees meer over remarketing in Google Ads.

5: Audit je Google Ads campagnes

Tijdens een Google Ads audit verdiep je jezelf in jouw Google Ads account. Normaal houd je de campagnes natuurlijk al nauwlettend in de gaten maar met een audit duik je dieper in de data.

Je kijkt wat resultaat heeft opgeleverd en wat alleen maar geld kost. Klopt de structuur van je account en gebruik je wel de juiste zoekwoorden? Een Google Ads audit zorgt ervoor dat je jouw budget beter en slimmer inzet. Wij raden aan om dit minimaal twee keer per jaar te (laten) doen. Kom je hier zelf niet aan toe? Dan is het de investering dubbel en dwars waard om hier een specialist naar te laten kijken.

5 dont’s voor Google Ads

Wat je niet moet doen in Google Ads.

1: Geen conversie tracking instellen

Als je geen conversie tracking op je website hebt ingesteld dan weet je niet met welke zoekwoorden jij nieuwe klanten/cliënten scoort. Je gooit al je budget in je campagnes en zo nu en dan komt er een contactaanvraag of bestelling binnen. Zonde! Het instellen van conversie tracking is simpel.

Google maakt onderscheid tussen doelconversies en e-commerceconversies. Welk soort conversies bij jouw organisatie past hangt ervan af. Ben je een advocaat waarbij mensen een contactformulier op de website kunnen invullen, dan volstaat een doelconversie. Ben je een webshop dan kies je voor e-commerceconversies. Lees hier meer over de verschillende conversies.

2: De homepage als bestemmingspagina instellen

Te vaak worden advertenties naar de homepage gelinkt. Het werkt beter om een landingspagina te kiezen die bij de advertentie en het zoekwoord past. Of je advertentie getoond wordt en de kosten per click worden voor een groot deel bepaald door de kwaliteitsscore. Dit is een score tussen de één en tien die Google aan jouw advertentie geeft. Als je score laag is betaal je meer voor een click en wordt je advertentie minder en op een lagere positie getoond.

Het is dus zaak je kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te krijgen. Dit doe je door je advertenties relevant te maken. Zorg ervoor dat ze linken naar een pagina die over het zoekwoord gaat waarop je adverteert.

3: Geen structuur hebben in je Google Ads account

Zorg voor een goede structuur in je Google Ads account. Maak een duidelijke indeling van campagnes en advertentiegroepen. Een campagne kan bestaan uit verschillende advertentiegroepen, onder een advertentiegroep plaats je specifieke advertenties. Het komt te vaak voor dat alle zoekwoorden onder één advertentiegroep worden geplaatst, doe dit niet want dit zorgt voor een lage kwaliteitsscore!

Maak duidelijk onderscheid in onderwerp, zoek- of displaynetwerk en bijvoorbeeld het land of provincie. Zo kan een goede campagnenaam er zo uit zien: sea – zoeknetwerk – nl – utrecht. Plaats hieronder verschillende advertentiegroepen. Richt een advertentiegroep op de term sea, een op adverteren in Google en een op Search Engine Advertising.

4: Alleen brede zoekwoorden gebruiken

Maak niet alleen gebruik van zogeheten brede zoekwoorden. Brede zoekwoorden zijn woorden die je zonder toevoeging van leestekens als zoekwoord in Google Ads toevoegt. Google maakt onderscheid in verschillende ‘soorten’ zoekwoorden: breed, modifier voor breed zoeken (zet een + teken voor het zoekwoord), woordgroepen (plaats het woord tussen “”) of exact (het zoekwoord tussen [ ] tekens).

Als je bijvoorbeeld verzekeringen verkoopt en je adverteert op de zoekwoordcombinatie ‘verzekering bedrijf’ en je zet deze combinatie niet tussen aanhalingstekens, “verzekering bedrijf” dus, dan word je advertentie ook getoond aan mensen die de zoekterm verzekering of bedrijf gebruiken in combinatie met een ander woord, zoals ‘verzekering fiets’ of ‘bedrijf Utrecht’.

Gebruik zoekwoordopties om je budget zo zinvol mogelijk te besteden.

5: Geen uitsluitingszoekwoorden nieuwe rapport

Net zo belangrijk als de juiste zoekwoorden en zoekwoordopties zijn de uitsluitingszoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waarop je niet gevonden wilt worden. In bovenstaand voorbeeld kun je bijvoorbeeld -fiets of -bedrijf toevoegen. Je vult uitsluitingszoekwoorden in Google Ads onder de zoekwoorden waarop je wel gevonden wilt worden.

uitsluitingszoekwoorden

Een handige manier (bonus tip!) om achter negatieve zoekwoorden te komen: ga naar de tab ‘zoekwoorden’ in je campagnes, kies voor ‘details’ en selecteer vervolgens ‘alle’.

alles zoekwoorden

Selecteer deze lijst op kosten en kijk wat ze hebben opgeleverd. Voeg de dure zoekwoorden vervolgens toe aan je uitsluitingszoekwoorden.

Meer informatie over Google Ads?

Wil je meer weten over deze do’s en dont’s of wil je met eens van gedachten wisselen over jouw Google Ads account?

Sageon helpt bedrijven om meer te halen uit hun Google Ads investeringen. Wij voeren Google Ads audits uit en nemen desgewenst periodiek beheer uit handen.

Ook meer halen uit Google Ads?