Vorige week schreven we over het onlinemarketingcongres Friends of Search dat plaatsvond in Amsterdam. Friends of Search is een van de meest vooraanstaande congressen waar zoekmachine marketing centraal staat. In het artikel staan praktische takeaways die je direct kunt toepassen.

Een aandachtspunt willen we graag verder toelichten en toepassen op online marketing voor advocaten: vind je common purpose. De common purpose is het gebied tussen de dienstverlening van de advocaat en de vraag van de klant.

Vind je common purpose

Veel advocaten denken in eerste instantie vanuit zichzelf. Als advocaat verleen je een dienst en via je website wil je een doelgroep bereiken die jouw dienst koopt. Daarbij is het doel om omzet te maken en je kantoor gezond te houden of zelfs te laten groeien.

Op je website schrijf je over de rechtsgebieden waar je actief in bent en de zaken waar je ervaring in hebt. Misschien schrijf je over je tarieven en waarschijnlijk bied je een gratis kennismakingsgesprek aan.

Bij al deze uitingen staat de advocaat centraal. Maar is dat wel de goede manier om tegen online marketing aan te kijken?

Advocaten zijn immers dienstverleners: ze verlenen een service.

ser·vice (de; m; meervoud: services)

de zorg waarmee een bedrijf haar klanten van dienst is

Het initiatief ligt bij dienstverlening bij de klant. Dit geldt ook voor de advocatuur. Een advocaat verleent een zorg waarmee de klant uit een benarde situatie bevrijd wordt. Soms zelfs letterlijk.

De klant centraal

Op je website moet je dus niet jezelf centraal stellen, maar de klant. De klant heeft een probleem waar hij een oplossing voor zoekt en jij hebt een dienst die als oplossing kan fungeren.

Dat betekent niet dat je niet meer over je ervaring of over rechtsgebieden hoeft te schrijven. Maar schrijf hierover vanuit de voordelen voor de klant en niet vanuit de ervaring of het rechtsgebied zelf.

  • Voer een zoekwoordonderzoek uit om te bekijken naar welke oplossingen de klant echt op zoek is.
  • Vraag of een cliënt iets over de door jou verleende hulp kan vertellen op je website.

Kant-en-klare oplossingen

Een andere manier om de common purpose van advocaat en cliënt te vinden, is om kant-en-klare oplossingen als product aan te bieden.

Want iemand die op zoek is naar hulp bij de aanvraag van een vergunning is niet geïnteresseerd in jouw kennis over bestuursrecht maar wel in concrete hulp bij zijn situatie.

Dit idee is ook toepasbaar voor andere rechtsgebieden. Denk hierbij aan het aanbieden van standaardformulieren of voorbeeldcontracten. Natuurlijk is elke zaak anders, maar in bijna elk rechtsgebied zijn terugkerende oplossingen te vinden die als product in de markt gezet kunnen worden.

Hulp nodig?

Wil je eens met een bureau dat gespecialiseerd is in online marketing voor advocaten om tafel? Neem gerust contact op met online marketing bureau Sageon.