Wat is conversie-attributie?

Conversie-attributie is de toeschrijving van een conversie aan de kanalen die hebben bijgedragen aan de conversie. De term wordt onder andere in Google AdWords en Google Analytics gebruikt.

Een voorbeeld:

  • Als een bezoeker via AdWords op jouw website komt en direct tot aankoop overgaat, dan is de gehele conversie toe te schrijven aan betaald zoekverkeer (AdWords). Tot zover gaat alles goed.
  • Als de bezoeker echter de volgende dag via Facebook op jouw website komt en dan pas de aankoop voltooit, dan wordt de conversie toegeschreven aan social media (Facebook). In dit geval is de toeschrijving niet geheel correct: AdWords was immers eerder in het proces ook bij de conversie betrokken.

Om goed inzicht te krijgen in welk kanaal verantwoordelijk is voor welke conversies kun je gebruikmaken van conversie-attributie-modellen. Zodoende kun je bepalen in hoeverre elk kanaal verantwoordelijk is voor de conversie.

Online marketingbureau

Heb je andere vragen over conversie-attributie? Stel je vraag dan aan online marketing bureau Sageon. Wij helpen je graag!