Traditiegetrouw staan de laatste maanden voor retailers in het teken van drukte door massale koopgekte. Nadat in de jaren ’50 op de dag na Thanksgiving miljoenen Amerikanen voor chaos in de winkelstraten zorgden, is Black Friday inmiddels ook een begrip in ons polderlandje. Niet meedoen is geen optie, bekijk de cijfers en statistieken hieronder maar even.

Omzet via IDEAL en aantal IDEAL-transacties op Black Friday (bron: Betaalvereniging Nederland)

 

Cijfers over Black Friday in Nederland

  • 95% van alle Nederlanders is bekend met Black Friday;
  • 74% van alle Nederlanders overweegt gebruik te maken van Black Friday, onder Generatie Z (14-22 jaar) is dit zelfs 95%;
  • 16% van Generatie Z ziet Black Friday als een traditie. Onder de Milennials (23-37 jaar) is dit slechts 3%;
  • 53% van alle Nederlanders verwacht dat (web)winkels meedoen aan Black Friday (bron: thuiswinkel.org)

Overtuigd? Mooi! Dan nu de hamvraag: hoe gaan we ervoor zorgen dat Black Friday mooie cijfers laat zien in jouw omzetten?

In dit artikel geven wij 5 tips zodat jouw webshop het maximale uit Black Friday kan behalen.

1: Maak van Google Shopping jouw etalage

Google Shopping, klinkt vast bekend in de oren. Toch nog even een (korte) introductie: Shopping is een platform waarin je op productniveau jouw assortiment kan presenteren binnen de zoekresultaten van Google.

Anders dan bij tekstadvertenties ziet de consument in Shopping direct productgerelateerde informatie waaronder: afbeelding, prijs (inclusief eventuele korting), titel en aanbieder. Door deze concrete voorinformatie heeft de bezoeker een relatief hoge koopintentie. De kosten worden berekend per klik, net als dat het geval is bij reguliere tekstadvertenties.

Tot slot neem Shopping een steeds prominentere rol in binnen het Searchplatform van Google. Nog niet volledig overtuigd? Naast de hoge intentie en de toenemende dominantie van Shopping, zal de onderstaande grafiek je het laatste zetje geven.

Bron: SmartInsights.com

 

Deze cijfers zijn gebaseerd op de retailsector in de VS en laten zien dat ruim 76% van alle advertentie-uitgaven in Search wordt besteed aan Shopping. Zelfs 85% van alle klikken gaat naar Shopping Ads. Ongeveer dezelfde cijfers zie je in de UK (82% om 88%).

Indrukwekkende cijfers. Maak jij al gebruik van Shopping? Dan volgen hieronder tips hoe dit kanaal te optimaliseren. Nog niet gestart met Shopping? Meld je dan aan bij het Merchant Center van Google.

2: Wees de slimste in de klas

Eén nadeel: jij bent niet de enige die gebruikmaakt van Shopping. Gelukkig is er genoeg data beschikbaar om de concurrentie in de gaten te houden.

In onderstaande screenshot tonen we je enkele gegevens om op te letten. Let op: om deze data inzichtelijk te krijgen, is het van belang dat je jouw shoppingcampagnes onderverdeelt in verschillende advertentie- en productgroepen.

Concurrentiestatistieken binnen Shopping analyseren

 

We duiken even in de cijfers. We zien dat productgroep 1 een CTR (click true rate of doorklikpercentage) behaalt van 3,29%. De concurrentie behaalt hier een gemiddelde CTR van 3,50%. De ingestelde ‘max CPC’ (maximale costs per click, kosten per klik) ligt hier hoger dan de concurrentie (€ 0,33 vs. € 0,28). Het resultaat is een relatief hoog vertoningsaandeel van bijna 64%. Dit percentage geeft aan in hoeveel procent van de veilingen jouw advertentie wordt getoond.

Kijken we naar productgroep 2, dan zien we hele andere cijfers. Het CTR % ligt hier aanzienlijk lager (1,12% vs. 2,67%). Eén van de belangrijkste pijlers voor de CTR is het bedrag dat een aanbieder bereid is te betalen. In dit geval een stuk minder dan de concurrent (€ 0,44 vs. € 0,80). Het logische gevolg is een vertoningsaandeel van maar 10,42%.

Wat te doen met deze inzichten? Wanneer je een gunstige verhouding ziet tussen de kosten en opbrengsten, kun je overwegen het vertoningsaandeel op te schroeven door bijvoorbeeld de max. CPC te verhogen.

Andersom kun je kosten besparen door jouw bod te verlagen voor niet-rendabele productgroepen. Pas dit toe voor jouw Black Friday-aanbiedingen. Breng bijvoorbeeld productgroepen met veel marge onder in een aparte productgroep: beheers jouw biedingen en versla de concurrentie!

3: Zorg voor een opgeruimd & gestructureerd bureau 

De slimste in de klas zijn doe je niet alleen door je vinger op te steken. Het aanbrengen van structuur is net zo belangrijk.

De portemonnee trekken is (gelukkig) niet de enige optie om dominant zichtbaar te zijn. Wees relevant en specifiek. We zien nog steeds te veel productfeeds voorbijkomen waarin informatie te beperkt en ongestructureerd wordt doorgegeven aan Shopping. Zonde, want de mogelijkheden zijn eindeloos.

Google heeft een lijst opgesteld met specificaties waaraan jouw producten kunnen voldoen. Een aantal is verplicht, andere zijn optioneel. Ons advies: geef zoveel mogelijk informatie door. Liever te veel dan te weinig. Veel CMS-platformen zoals Shopify en Magento, hebben automatische koppelingen met Shopping. Dit maakt adverteren eenvoudig en tijdbesparend.

Wil je echt een voorsprong pakken? Maak dan gebruik van een feedmanagement tool zoals Channable. Binnen deze tool kun je jouw productdata slim beheren en verrijken, bijvoorbeeld door middel van het opstellen van regels. Tevens biedt deze tool jou de mogelijkheid productdata door te sturen naar andere marketplaces als bol.com & Amazon.

4: Voorkom een lekkende portemonnee!

Oke, dus:

  • alle producten zijn netjes ingediend en voorzien van specifieke en relevantie informatie;
  • je Black Friday-aanbiedingen staan klaar;
  • je productfeed is met behulp van Channable verrijkt.

Het feest kan beginnen!

Ai, een eerste blik op de resultaten toont toch niet de gewenste resultaten. Kosten zijn hoog, conversiepercentage laag en opbrengsten lopen wat achter. Wat nu?

Tip: ook Shopping geeft toegang tot het zoektermenrapport. Je mag dan niet specifiek op zoekwoorden kunnen targeten, informatie over de daadwerkelijke zoekopdrachten waarop jouw advertenties zijn getriggerd is wel beschikbaar.

Loop dit rapport nauwkeurig door en voeg irrelevante termen toe als uitsluitingswoorden. Op deze manier zorg je voor relevantie en wordt dat gat in jouw portemonnee opeens een stuk kleiner.

5: Gratis en voor niets…

Voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat is lekker… en mogelijk. Hoe? Vanaf oktober 2020 heeft Google een nieuwe feature uitgerold: binnen de Shopping tab in Google worden nu ook – tussen de betaalde vermeldingen – gratis productvermeldingen getoond.

De Shopping-tab binnen Google

 

Deze uitrol heeft ongetwijfeld betrekking op de concurrentie met Amazon, maar biedt voor retailers een uitgelezen kans om extra onder de aandacht van de doelgroep te komen. Hoe meld jij je hiervoor aan? Volg het stappenplan hieronder.

  1. Log in op merchants.google.com;
  2. Navigeer naar ‘Groei’;
  3. Navigeer naar ‘Programma’s beheren’;
  4. Schakel ‘Platforms van Google’ in;

Jouw ingediende artikelen binnen het Merchant Center-account zijn vanaf nu beschikbaar voor gratis vermeldingen. Doe dit vóór Black Friday en profiteer van extra (gratis) zichtbaarheid.

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Wil je het maximale uit Black Friday en jouw assortiment behalen? Bij Sageon Online Marketing staat de deur altijd open. Onze Shopping-experts denken met je mee en helpen je graag verder. Laat een berichtje achter, of bel gerust!