Contentmarketing: 4 tips om content (betaald) te promoten

Plaats jij regelmatig nieuwe content op je website maar valt het aantal websitebezoekers tegen? Het werkt niet echt motiverend om opnieuw tijd te investeren in het creëren van nieuwe teksten, video’s of infographics.

Voor de meeste sites is zo nu en dan een artikel plaatsen op je website en deze delen op social media niet genoeg. Er wordt steeds meer tijd en geld besteed aan contentcreatie, terwijl het promoten van je content daadwerkelijk voor lezers/websitebezoekers zorgt.

Ten opzichte van het creëren van content is contentpromotie een relatief kleine investering. Wanneer goed uitgevoerd leidt het promoten van je content tot meer relevante websitebezoekers en meer succes met jouw website.

In dit artikel geven we je vier tips hoe je content succesvol kunt promoten.

1. Promotie via FacebookFacebook logo

Facebook biedt legio mogelijkheden om jouw content te promoten. Hier hoef je niet veel geld aan kwijt te zijn; het kan al voor een paar euro. Om van onderstaande mogelijkheden gebruik te kunnen maken dien je eerst de Facebook Pixel (een JavaScript code) te installeren en implementeren op je website. (Weet je niet hoe? Neem gerust contact op, we helpen je graag op weg).

We sommen een aantal mogelijkheden voor je op:

  • Remarketing
    Dit houdt in dat je je content promoot in Facebook aan mensen die je website al eens bezocht hebben. Je kunt binnen Facebook een doelgroep aanmaken met al je websitebezoekers of met alleen bezoekers van een bepaalde pagina.
  • Aangepaste doelgroepen
    In Business Manager kun je bij Doelgroepen zogenoemde aangepaste doelgroepen aanmaken. Je kunt doelgroepen maken op basis van een klantenbestand. Hiervoor kun je een lijst met emailadressen van klanten uploaden, waarna Facebook een doelgroep van Facebookgebruikers samenstelt aan de hand van overeenkomende gegevens.
  • Vergelijkbare doelgroepen
    In Facebook kun je ook vergelijkbare doelgroepen aanmaken, met als brondoelgroep bijvoorbeeld een aangepaste doelgroep die je eerder hebt gemaakt (zoals je websitebezoekers of mailadressen van je klanten). Facebook stelt dan een vergelijkbare doelgroep van Facebookgebruikers samen aan de hand van overeenkomende gegevens.

Bonus tip: zorg ervoor dat je niet alleen nieuwe content promoot, maar juist ook regelmatig evergreen content onder de aandacht brengt. Dan doelen we bijvoorbeeld op posts die al likes en/of comments hebben gekregen. Als er al veel interactie op een post is, zijn mensen eerder geneigd er ook iets mee te doen.

2. Promotie via LinkedIn LinkedIn logo

Wist je dat LinkedIn ook de mogelijkheid biedt om remarketing campagnes op te zetten? Zeker voor bedrijven die b2b werken kan het promoten van je content in LinkedIn succes opleveren.

Contentpromotie binnen LinkedIn is in de regel duurder dan Facebookadvertenties. Je bereikt wel mensen in het grootste zakelijke netwerk ter wereld, zeker de moeite waard om mee te testen.

Als het gaat om targeting raden we je aan om ook in LinkedIn je campagnes te richten op websitebezoekers. Test met onderstaande mogelijkheden:

  • Website retargeting
    Hiervoor moet je de LinkedIn Insight (JavaScript) Tag installeren op alle pagina’s van je website, waarna je op basis van allerlei segmenten doelgroepen kan aanmaken.
  • Account targeting
    Hier kun je een lijst uploaden van bedrijven, waarna LinkedIn binnen 48 uur een doelgroep creëert van accounts op basis van de bedrijfsinformatie in die lijst.
  • Contact targeting
    Hier kun je een lijst uploaden van contacten uit het CRM, met een maximum van 300.000 e-mailadressen. LinkedIn zoekt een match als het gaat om die gegevens en LinkedIn-accounts.

Bonus tip: eigenlijk hoort deze tip deels onder Facebook maar we geven je hem hier. Download al de mailadressen van je LinkedIn-connecties of de mailadressen van connecties uit een bepaalde branche. Upload deze lijst in Facebook en laat Facebook een vergelijkbare doelgroep aanmaken op basis van je LinkedIn-connecties.

3. Promotie via TwitterTwitter logo

Promotie via Twitter kan in bepaalde branches werken. Wij merken dat het gebruik minder is dan een aantal jaar geleden. Twitter is nog steeds een uniek medium als het gaat over het snel verkrijgen van nieuws en/of kennis.

Praktische tips leren over hoe je een Twittercampagne inricht? Lees dan onze blog: Adverteren in Twitter Ads: zo werkt het!.

4. Promotie via AdWordsAdWords logo

Content kun je ook extra onder de aanbracht brengen met behulp van Google AdWords. Hiervoor hoeven geen campagnes aangemaakt te worden; dat kan ook al in bestaande campagnes. Een aantal tips om content te promoten in Google:

  • Sitelink extensie
    Je kunt de link en titel van je nieuwe blog als sitelink toevoegen bij bestaande campagnes die gaan over dat onderwerp. Dat komt dan onderaan je advertentie te staan, zoals SEO: Optimaal voor Google in de onderste regel van deze advertentie:

    Sitelink AdWords Sageon
    Sitelink AdWords-advertentie
  • Remarketing biedstrategie
    In AdWords kun je een remarketing-biedstrategie toepassen. Dit doe je door meer te bieden op mensen die je website al eens bezocht hebben, waardoor je meer kans maakt om die mensen nogmaals te bereiken. Handig in een markt waarin veel concurrentie is met een hoge kosten per click.
  • Longtail zoekwoorden
    Als je veel concurrentie hebt dan is het handig om onderzoek te doen naar zogeheten longtail zoekwoorden. Longtail zoekopdrachten bestaan uit meerdere woorden. In plaats van ‘fiets’ gebruik je ‘blauwe racefiets heren met terugtraprem’. Longtail zoekwoorden zijn kwantitatief minder interessant. Iemand die op zoek is naar een blauwe racefiets is wel eerder geneigd een aankoop te doen.

Bonus tip: longtail zoekwoorden kun je op verschillende manieren vinden. Wij gebruiken onder andere Answer the Public, hier kun je op onderwerp zoeken. Tik hier de titel van je content in dat je wit promoten. De resultaten die weergegeven worden zijn vragen die vaak worden gesteld op Google. Op basis van die input kun je een campagne maken op longtail zoekwoorden die vaak gebruikt worden voor zoekopdrachten in Google.

Online marketingbureau

Vragen over dit artikel? Of wil je hulp bij het promoten van je content? Neem contact op met online marketingbureau Sageon uit Utrecht.

Lees ook:

Pleunie van de Ven

Vragen over bovenstaand artikel? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega's!

pleunie@sageon.nl +31 30 204 05 22