Hallo FLoC?

Sinds 1995 wordt surfgedrag op het internet gevolgd door cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die worden opgeslagen bij het bezoeken van een website, bedoeld om terugkerende websitebezoekers te herkennen.

Al snel ontdekte slimme online marketeers meer mogelijkheden van cookies en werden cookies ingezet voor profiling. Met ‘cookie profiling’ of ‘web profiling’ wordt een websitegebruiker gevolgd tijdens een gehele ‘browsersessie’. Niet één maar alle sites die je bezoekt worden opgeslagen.

Met behulp van online advertising word je getarget met een bepaalde advertentie, passend bij jouw profiel, en dus gebaseerd op jouw surfgedrag.

Cookies van derden

Je hebt verschillende soorten cookies. Bij cookies van derden kan een ‘derde partij’ gebruikmaken van de data die door de cookie wordt verzameld. Voor we uitleggen wat hierin verandert, benoemen we eerst welke soorten cookies er zijn.

Welke cookies zijn er?

We maken onderscheid in cookies waar je als gebruiker wel toestemming voor moet geven en cookies waarvoor geen toestemming nodig is.

1. Cookies waar toestemming voor nodig is

  • Tracking cookies:

Tracking cookies houden gedrag van bezoekers op een specifieke website bij. Dit zorgt voor een profiel waarop gericht geadverteerd kan worden, bijvoorbeeld met behulp van retargeting.

  • Cookies van derden:

Sommige websites laten derde partijen (adverteerders) cookies plaatsen op de computer van de websitebezoeker. Die derde partij kan dan gebruikmaken van de data uit een bij jou geplaatste cookie op deze website. 

2. Cookies waar geen toestemming voor nodig is

  • Functionele cookies:

Functionele cookies zorgen voor een fijnere gebruikerservaring, door bijvoorbeeld je wachtwoord of de taal waarin jij een website bezoekt op te slaan.

  • Analytische cookies:

 Met analytische cookies houden websites anonieme statistieken bij, bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics.

Privacy en cookies

Door het gebruik (of misbruik) van cookies door adverteerders is de vraag naar online privacy de afgelopen jaren gegroeid. Er was een wildgroei aan bedrijven met enorm veel data over je surfgedrag op internet. Niemand wist precies wie over welke data beschikte en wat deze bedrijven precies met jouw data doen.

Met behulp van de Cookiewet (eigenlijk de AVG of GDPR) is hier in 2018 verandering in gekomen. In deze wetteksten staat beschreven hoe er online met persoonsgegevens (en dus cookies) moet worden omgegaan.

Apple, Google en cookies van derden

Ook bij de techreuzen staat het gebruik van cookies al jaren op de agenda.

Apple beperkt al sinds 2017 cookies van derden en schakelde ze sinds 2020 zelfs helemaal uit in zijn veelgebruikte Safari-browser. Apple heeft hiervoor haar eigen motieven: Apple haalt zelf geen inkomsten uit advertenties, in tegenstelling tot de grote concurrent.

Die grote concurrent is natuurlijk Google. Google is eigenaar van de meestgebruikte browser: Chrome. En ‘toevallig’ is Google ook de grootste speler als het gaat om online adverteren.

Ondanks het eigen profijt ziet ook Google de vraagtekens rond privacy toenemen. Zo heeft Google aangegeven dat cookies van derden vanaf 2022 niet meer worden ondersteund.

Wie profiteren hiervan?

Adverteerders zullen budgetten verschuiven naar plaatsen waar gepersonaliseerd adverteren nog wel kan. Websites die over veel data beschikken omdat gebruikers eerst moeten inloggen. Denk daarbij aan (daar heb je ze weer) grote websites als Google en Facebook. Ook andere sites waarop bezoekers moeten inloggen om content te kunnen zien hebben voordeel, bijvoorbeeld de websites van nieuwsmedia.

Zijn er alternatieven voor cookies?

Natuurlijk staat de markt niet stil. Naast adverteren op ‘gated content’ of gebruikerswebsites is Google onlangs gestart met het testen van een alternatief: Federated Learning of Cohorts, beter bekend als FLoC.

FLoC

FLoC is een nieuwe methode van adverteren waarbij de privacy van gebruikers wordt beschermd. Je wordt op basis van jouw surfgedrag ingedeeld in een groep mensen met dezelfde interesses. Die groep bestaat uit duizenden gebruikers, en FLoC-data zou dus niet tot 1 gebruiker te herleiden zijn.

Adverteerders kunnen alleen zien tot welke groep je behoort en op basis hiervan een advertentie tonen. Het gebruiken van FLoC is nu nog niet mogelijk, maar Google is volop aan het testen en ontwikkelen.

Conclusie

Gelet op de privacy is het verdwijnen van cookies van derden een goede zaak: daar is iedereen het wel over eens.

Mocht het zo zijn dat Google en Facebook door het verdwijnen van cookies van derden een nog groter aandeel krijgen in de online advertising wereld, dan kun je je afvragen of dat gewenst is. Nederland streeft al naar een strengere aanpak van deze techgiganten vanwege vermeend machtsmisbruik.

Wij houden de ontwikkelingen in ieder geval nauwlettend in de gaten. Heb je vragen over cookies of het gebruik van data om specifieke doelgroepen te benaderen: wij helpen je graag. Neem direct contact op met een van onze online marketeers!