Google Search Console (GSC), tot 2015 bekend als Google Webmaster Tools, is een gratis tool die jou vertelt hoe je website presteert in Google. GSC werd in 2006 gelanceerd en is essentieel voor iedereen die met zoekmachine-optimalisatie (SEO) bezig is.

Hoe ga je nu concreet aan de slag met data uit Google Search Console? In dit blog delen we een praktisch stappenplan. Voor dit stappenplan heb je alleen een website en een Google Search Console-account nodig. Het GSC stappenplan helpt je om pagina’s die al redelijk ranken op relevante zoekwoorden hoger in het zoekresultaat van Google te krijgen. 

Google Search Console stappenplan

  1. Log in via Google Search Console.
  2. Klik in het menu op ‘Prestaties’.
  3. Zet de datum op afgelopen 28 dagen, of als je wekelijks SEO-werkzaamheden uitvoert kun je hier ook 7 dagen kiezen.
    google search console
  4. Vink het vakje ‘Gemiddelde positie’ aan.
    google search console
  5. Filter vervolgens op positie en kies ‘Groter dan 5’.
    google search console
  6. Sorteer op ‘Positie’google search console

Je hebt nu een lijst gemaakt met zoekwoorden waar je hogere posities en dus meer bezoekers op kunt gaan binnenhalen. Of je nu op positie 1 of 5 staat maakt namelijk een enorm groot verschil. Loop de lijst goed door en klik op het zoekwoord of de zoekwoorden die het meest relevant zijn. Als je op dit zoekwoord hebt geklikt dan kun je via de tab ‘Pagina’s’ zien met welke pagina je op dit zoekwoord rankt.

In ons geval zie je dat we op de zoekterm ‘contentmarketing’ een gemiddelde positie hebben van 5,4. Werk aan de winkel!

Van data naar actie

Nu je weet op welke zoekwoorden je je gaat richten is het tijd voor actie. Dit kan iedereen en gaat je echt verder helpen. Start door het zoekwoord waar je je op wilt richten in te typen in Google en analyseer de pagina’s die boven jouw site staan. Zoek antwoord op deze vragen:

  • Wat zijn het voor pagina’s? Denk aan blogs, homepages of product/diensten pagina’s.
  • Welke elementen hebben deze pagina’s? Bieden ze bijvoorbeeld een stappenplan of een video?
  • Welke informatie bieden zij wel en heb jij niet op jouw pagina?
  • Link je naar deze pagina vanaf andere pagina’s op jouw website? Valt hier nog iets in te verbeteren?

Met behulp van de antwoorden op bovenstaande vragen kun jij concreet aan de slag. Zorg dat je dit structureel doet en je zult zien dat je hogere posities gaat krijgen en dus meer relevante bezoekers.

Hulp nodig met Google Search Console of SEO?

Bovenstaande is maar een eenvoudig voorbeeld van wat je met Google Search Console data kunt doen. De tool biedt nog veel meer relevante data waar je iets mee kan. Heb je hulp nodig met Google Search Console of wil je eens vrijblijvend kennismaken met een SEO-specialist? Neem contact op met online marketing bureau Sageon.