Of je nu een webshop runt, een advocatenkantoor beheert of een ICT-bedrijf hebt, één gouden regel geldt overal: ken je concurrentie! Een concurrentieanalyse is dan ook de ideale tool om te observeren wat je concurrenten (online) uitvoeren. 

In deze blog leer je:

    • wat je online over je concurrenten kunt vinden 
    • welke 5 stappen je kunt zetten om een concurrentieonderzoek uit te voeren 
    • welke tools je vandaag nog kunt gebruiken om te leren wat je concurrenten online uitvoeren
    • hoe je het concurrentieonderzoek vervolgens in kunt zetten om jouw online marketing strategie te optimaliseren 

Stap 1: Definieer je doelstellingen

Er is een reden waarom je een concurrentieonderzoek wilt doen. Maar wat is deze reden? Het helpt om je doelstellingen op een rij te zetten. 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • inzicht krijgen in de markt
  • strategieën van concurrenten begrijpen
  • nieuwe kansen identificeren
  • bedreigingen ontdekken

Stap 2: Identificeer je concurrenten

Creëer een lijst van 5 tot 10 concurrenten die actief zijn in jouw markt. Dit kunnen directe concurrenten zijn, die vergelijkbare producten of diensten verkopen, maar ook indirecte concurrenten.

Deze tweede groep vervult vergelijkbare behoeften van klanten. Voorbeeld: jij verkoopt chocopasta en een ander pindakaas; niet hetzelfde product, wel een concurrent in zoet beleg. Noteer wie ze zijn, wat ze doen, waar en voor wie. Zo kun je erachter komen wat de ontwikkelingen zijn in jouw sector; of er veel nieuwe spelers zijn of juist faillissementen.

Online concurrenten vinden doe je gemakkelijk via een zoekmachine, of via handige tools zoals Ahrefs en SEMrush.

Stap 3: Analyseer en verzamel

Nu je weet welke concurrenten je wilt analyseren kunnen we beginnen. We geven je graag een aantal handvatten.

  1. Website-analyse: Bezoek de websites van je concurrenten en analyseer hun inhoud, ontwerp, functionaliteit en gebruikservaring. Let op productaanbod, prijzen, klantrecensies en contactinformatie. Of laat een websitescan doen door een online marketingbureau.
  2. SEO-analyse: Gebruik tools zoals SEMrush of Ahrefs om te kijken via welke zoekwoorden en bijbehorende pagina’s zij de meeste bezoekers via Google genereren. 
  3. Social media-analyse: Volg je concurrenten op social media om inzicht te krijgen in de contentstrategie, betrokkenheid en volgers. Analyseer welke platforms ze gebruiken en hoe vaak ze posten. Ook is het belangrijk om de content zelf te analyseren. Wat valt je op en wat spreekt je aan?
  4. Online advertenties: Onderzoek of je concurrenten online advertenties plaatsen op platforms zoals Google Ads of sociale media kanalen (LinkedIn, Meta). Analyseer advertentie-uitingen en bestedingspatronen. Via Google kun je gemakkelijk zien welke advertenties ze nu hebben lopen:

Typ een product of dienst in via Google welke jij aanbiedt → klik bij een advertentie van een concurrent op de drie verticale puntjes → klik op ‘Bekijk meer advertenties’ → hier zie je alle advertenties die jouw concurrent momenteel heeft lopen. Zie ook:

Een tool zoals Ahrefs laat ook (in beperkte mate) zien welke betaalde zoekwoorden concurrenten gebruiken.

  • Een andere optie is de LinkedIn-pagina van een concurrent → ga naar hun bedrijfspagina → klik eerst op ‘Posts’ en vervolgens op ‘Ads’ → je ziet welke advertentie dit bedrijf heeft lopen. Handig om zo nu en dan eens te bekijken.

  • Wil je zien welke ads van concurrenten live staan in Meta? Gebruik dan deze link en bekijk ze in de Advertentiebibliotheek.

  1. Klantrecensies en feedback: Zoek naar klantrecensies en feedback over je concurrenten op een platform zoals Trustpilot, of specifieke sectorgerelateerde sites. Analyseer wat klanten te zeggen hebben over concurrenten.
  2. Gebruik ChatGPT: Vergeet niet om ChatGPT te gebruiken! Maak bijvoorbeeld gebruik van dit prompt:

“Ik wil dat je je voordoet als marketing analist. Ik wil dat je een analyse uitvoert van [jouw bedrijf] met de volgende top 5 concurrenten [de concurrenten]. Ik wil dat je de verschillen tussen [merk] en [concurrenten] uitzoekt. Je primaire focus moet liggen op de prijsstelling, de marktpositie, branding en messaging. Onderzoek de markt en analyseer elk merk om achter de belangrijkste verschillen en gelijkenissen te komen. Gebaseerd op alle informatie vertel je me hoe [merk] kan verbeteren en welke stappen we daarvoor kunnen maken om [merk] beter te maken dan [concurrenten].”

Stap 4: Ontwikkel een actieplan

Je beschikt nu over genoeg informatie over je concurrentie. Hoe nu verder? Wij gebruiken hiervoor een Google spreadsheet. Hierin benoemen we de verschillende aspecten die we van concurrenten hebben bekeken en de zaken die ons zijn opgevallen.

Op basis van deze spreadsheet maken we een actielijst. De specifieke acties zetten we in een impact/effort matrix. Deze tool helpt je bepalen welke acties relatief gemakkelijk en snel doorgevoerd kunnen worden om een quick win te behalen, en welke acties langer de tijd of meer moeite vereisen. 

Stap 5: Blijf monitoren

Jouw markt is altijd in beweging. Een concurrentieonderzoek in een momentopname en nooit ‘af’. Het is daarom belangrijk om de activiteiten van je concurrenten te blijven volgen. 

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij een concurrentieonderzoek? Online marketing bureau Sageon help je graag verder. Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak!