In 2023 sprong bijna iedereen op de AI-trein. Maar Google maakt al een langere tijd gebruik van Artificial Intelligence (AI). In feite begon Google al in 2001, slechts drie jaar na de oprichting van het bedrijf, met het gebruiken van machine learning in hun zoekalgoritme.

Een van de eerste toepassingen van machine learning bij Google was de spellingscorrectie. Google kon met behulp van machine learning bepalen waar gebruikers naar op zoek waren, ook al stonden er spelfouten in de zoekopdracht. Google heeft sinds die tijd natuurlijk niet stilgezeten op gebied van AI en verwerkt AI steeds meer in het zoekresultaat (SERP).

Google’s nieuwe Search Generative Experience (SGE) is een van de grootste wijzigingen op gebied van AI. SGE is momenteel nog niet uitgerold in Nederland maar de verwachting is dat we de eerste SGE-resultaten aankomende maanden in de SERP’s gaan zien.

In dit blog vertellen we je meer over SGE en over hoe jij hier het beste op kunt inspelen.

Hoe AI het zoekresultaat heeft veranderd

In 2019 introduceerde Google een van de meest significante AI-ontwikkelingen tot nu toe: Bidirectional Encoder Representations from Transformers, beter bekend als BERT (makkelijker te onthouden ook). 

BERT richt zich meer op context en samenhang van woorden in plaats van alleen individuele woorden en betekenissen te analyseren.

Zo kon een zoekopdracht naar ‘website cookies’ in de pre-BERT-tijdperk resultaten opleveren voor websites, koekjes, computers die koekjes eten, en alles wat hier tussen zit. Dankzij BERT begrijpt Google de context en snapt de zoekmachine over welke cookies het gaat.

Wat zijn Search Generative Experiences (SGE’s)?

SGE’s (Search Generative Experiences) zijn zoekresultaten waarin de gebruiker meer opties te zien krijgen in plaats van één link. Zo kun je als gebruiker heerlijk grasduinen tussen verschillende resultaten en op ontdekkingstocht binnen Google.

Welke SGE’s kun je verwachten?

  • Direct antwoord of uitleg afkomstig van pagina’s die hoog ranken. 
  • De drie beste pagina’s die een bepaald antwoord op een zoekvraag in Google ondersteunen of in detail uitleggen.
  • Gerelateerde vragen op basis van jouw zoekvraag plus een mogelijkheid om vervolgvragen te stellen.
  • Uitgelichte topresultaten zoals te zien in onderstaande afbeelding.

*bron: google

Ook nieuw is dat de SGE-update je de mogelijkheid gaat bieden om vervolgvragen te stellen binnen de SERP. Zie ‘ask a follow up’ in de onderstaande afbeelding.

*bron: google

Als je Google gebruikt voor het vertalen van teksten kun je ook een vervolgvraag verwachten die helpt om je een nog beter antwoord te geven. In onderstaand voorbeeld is dit te zien voor het vertalen van ‘tie’ naar het Spaans.

 

*bron: google

4 tips om te optimaliseren voor SGE

Nu je op de hoogte bent van de SGE-update van Google, wil je waarschijnlijk weten hoe je je SEO-strategie hierop kunt aanpassen. Hier zijn 4 tips om je te helpen:

  • Richt je op E-E-A-T
  • Verbeter je merk autoriteit
  • Optimaliseer de structuur van jouw content
  • Blijf meten en testen

Laten we dieper ingaan op deze tips.

1. Richt je op E-E-A-T 

De komst van SGE betekent niet dat je oude SEO-strategie ineens niet meer relevant is. Integendeel. Blijf je richten op E-E-A-T: Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. 

Met andere woorden: blijf relevant, informatief, toegankelijk en betrouwbaar. Als Google je als een betrouwbare bron ziet, is de kans groter dat ze je content gebruiken voor SGE en dat jouw pagina hoog in het reguliere zoekresultaat komt en/of blijft.

2. Verbeter je merk autoriteit

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar hoe meer Google jouw merk als autoriteit in de markt ziet, hoe hoger de kans dat jouw content in SGE verschijnt. 

Je kunt de autoriteit opbouwen door extreem goede content te maken. Simpel toch? Content gebaseerd op feiten en persoonlijke ervaringen van jou (of je collega’s).

Het toevoegen van persoonlijke ervaringen maakt content niet alleen uniek, het laat ook zien dat je zelfverzekerd genoeg bent om een onderwerp vanuit jouw eigen perspectief te benaderen in plaats van te herhalen wat anderen hebben gezegd (zoals AI doet).

Andere manieren om je autoriteit op te bouwen zijn:

  • Linkbuilding (zorgen voor links van andere websites naar jouw content)
  • Digitale PR (zorgen dat jouw merk genoemd wordt door websites met hoge autoriteit) 
  • Linken naar andere websites met een hoge autoriteit

3. Optimaliseer de structuur van je content

Onderzoek wat de meest voorkomende vragen zijn rondom het onderwerp waar je over schrijft en verwerk deze vragen in je titel en subkoppen.

Google gebruikt jouw subkoppen om antwoorden op vragen te genereren. Als jij in jouw content een kwalitatief antwoord geeft op een veel voorkomende zoekopdracht dan vergroot je de kans dat Google je content gebruikt voor SGE of bovenaan plaatst in het reguliere resultaat.

4. Blijf meten en testen

AI verandert voortdurend. SGE is nog redelijk nieuw en er zal nog veel veranderen. Dat geldt natuurlijk ook voor het algehele algoritme van Google.

Houd dus het zoekresultaat, oftewel de SERP (Search Engine Result Page) op jouw belangrijkste zoekwoorden goed in de gaten. Zie je dat het zoekresultaat door je concurrenten wordt ingenomen? Bekijk dan hoe zij hun SEO hebben ingericht. Hoe je dit precies aanpakt lees je in het blog over het uitvoeren van een online concurrentieonderzoek.

Test met bovenstaande tips om te optimaliseren voor SGE en het reguliere resultaat.

Hulp nodig met SGE of SEO?

Ga er vanuit dat SGE in 2024 een grotere rol gaat spelen in SEO. Door nu al in te spelen op SGE ben je de meeste concurrenten voor en maak je meer kans om topposities in Google te krijgen of behouden. 

Hulp nodig? Wij kunnen je helpen bij het opzetten van SGE-vriendelijke SEO-strategie. Neem gerust contact op!