Een website kan er nog zo mooi uitzien, maar zonder bezoekers gaat een website nooit succesvol worden. Om online succes te behalen zul je dus bezoekers moeten aantrekken en ervoor moeten zorgen dat deze bezoekers converteren.
Hoe krijg je meer bezoekers naar je website? In deze beginnersgids geven we je advies en tips die je kunnen helpen om meer websitebezoekers te trekken. Deze beginnersgids bestaat uit de volgende onderdelen:
Deze beginnersgids is geschreven voor startende online marketeers, eigenaren van websites en iedereen die meer uit zijn of haar website wilt halen.
Wij zijn een gespecialiseerd B2B online marketing bureau. In 2011 gestart vanuit de zolderkamer en inmiddels, een aantal jaar later, met een team specialisten vanuit een mooi kantoor aan het Wilhelminapark in Utrecht. Wij adviseren ondernemers en (online) marketeers in de manier waarop zij meer omzet kunnen halen met behulp van internet marketing.
Het krijgen van bezoekers naar je website begint met een website die goed vindbaar is. Er zijn verschillende kanalen die ervoor kunnen zorgen dat jouw website gevonden wordt. Denk aan Google, social media, verwijzingen van andere websites of advertenties.
In dit eerste hoofdstuk van de beginnersgids “hoe krijg je meer bezoekers naar je website” gaan we het hebben over gevonden worden in zoekmachines zoals Google aan de hand van zoekmachinoptimalisatie (SEO).
SEO is een duurzame marketingmethode die jouw website een stabiele stroom aan bezoekers kan opleveren. Met SEO zorg je ervoor dat je website voldoet aan bepaalde factoren waar Google websites op rankt op basis van het zoekalgoritme.
SEO bestaat uit vele verschillende technische en creatieve elementen waarop websites beoordeeld worden. In eerste instantie is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat een website in de basis op orde is.
Om meer bezoekers naar je website te krijgen, zal je website dus aan een aantal basisprincipes moeten voldoen. Hoewel Google haar algoritmes blijft veranderen en verbeteren, zijn deze basisprincipes al jaren belangrijk en dat blijven ze voorlopig ook. De basis van SEO is te verdelen in 3 pijlers:
Een website moet technisch in orde zijn. Technische SEO omvat veel elementen, die te uitgebreid zijn om in dit artikel te behandelen. Websites moeten bijvoorbeeld snel, mobielvriendelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
Mobile first
Meer dan de helft van alle zoekopdrachten komt vanuit een mobiel apparaat. Bovendien hanteert Google per 1 juli 2019 de mobile first indexering. Dit houdt in dat de mobiele versies van nieuwe websites tegenwoordig als eerste worden geïndexeerd. Een mobielvriendelijke (responsive) website is dus een must! Als jouw website nog geen mobiele versie heeft dan kan dit gevolgen hebben voor je ranking.
Ga je binnenkort een website (laten) maken? Ontwikkel de website dan vanuit het mobile first principe.
Snelle laadtijd
De snelheid van een website wordt steeds belangrijker. Is jouw website traag? Dan haken bezoekers waarschijnlijk snel af door weg te klikken. Bovendien zorgt een lange laadtijd ervoor dat een bezoeker een website als minder betrouwbaar ervaart. Hierdoor komen ze minder snel terug. Google merkt dit op en zal je site lager plaatsen in de zoekmachine.
Een snelle laadtijd is maximaal 3 seconden. Enkele tips om de laadsnelheid van je website te verbeteren:
De tweede belangrijke pijler van SEO is content. Zonder content op je website ga je niet hoog ranken in Google en dit zie je terug in je websitebezoekers.
Zorg dus voor waardevolle content op je website en verwerk hier zoekwoorden in die aansluiten bij wat je doelgroep zoekt.
Hiervoor kun je een zoekwoordenonderzoek doen met behulp van diverse tools, zoals de Keyword Planner van Google. Met deze tool kun je zien hoe vaak naar bepaalde zoekwoorden wordt gezocht. Om gebruik te kunnen maken van de KeyWord Planner dien je te beschikken over een Google Ads Account.
Schrijf blogartikelen
Om te zorgen dat je voldoende content op je website blijft creëren, is het bijhouden van een blog een slimme zet. Door het schrijven van goede relevante blogartikelen genereer je meer verkeer naar je website en verhoog je de autoriteit van je website.
We begrijpen dat het bedenken van blogonderwerpen en het schrijven van blogs soms best lastig kan zijn. Een online marketing bureau gespecialiseerd in contentmarketing kan je dit werk eventueel uit handen nemen.
Tip: Hoe je blogonderwerpen bedenkt lees je in ons blog: Blogonderwerpen verzinnen, hoe doe je dat?
Backlinks is de laatste van de 3 basisprincipes, maar zeker niet de minst belangrijke. Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Backlinks vormen een belangrijk onderdeel van SEO en het is daarom belangrijk om hier blijvend in te investeren. Het komt hierop neer: hoe meer websites naar die van jou verwijzen, hoe beter Google jouw website waardeert, hoe meer websitebezoekers je zult krijgen.
Het verkrijgen van backlinks is niet gemakkelijk en kost vaak veel tijd. Een website die technisch goed in orde is en veel waardevolle content bevat zal vaak vanzelf backlinks krijgen van andere websites. Vandaar dat het blijven creëren van waardevolle content ook voor het krijgen van backlinks belangrijk is.
Let op: niet alle backlinks die naar jouw website verwijzen worden gezien als goede backlinks. Een waardevolle backlink is een verwijzing van een website die voor jouw website relevant is en die een hoge positie in Google heeft.
Een effectieve manier om waardevolle backlinks te genereren is door gastbloggen.
SEO kan jou een duurzame stroom aan bezoekers opleveren, maar valt onder een lange termijnstrategie. Dit houdt in dat je er niet direct bezoekers mee zult krijgen. Wel is en blijft SEO één van de belangrijkste kanalen voor websiteverkeer, omdat de resultaten vaak blijvend en langdurig zijn.
Om snel bezoekers naar je website te krijgen kun je ervoor kiezen om te adverteren. We bespreken de verschillende adverteermogelijkheden in dit hoofdstuk.
Social media is een effectieve methode om aandacht voor je bedrijf te genereren en dus ook om meer websitebezoekers te krijgen.
De populairste social mediakanalen zijn momenteel Facebook, Instagram, LinkedIn en Snapchat. Al deze platformen bieden mogelijkheden om te adverteren, waardoor je snel en redelijk eenvoudig onder de aandacht van je doelgroep kunt komen.
Voor je start met deze kanalen is het verstandig om een duidelijke social media plan te maken. Hierin wil je onder andere de volgende onderdelen opnemen:
SEA staat voor Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines) en heeft betrekking op de betaalde zoekresultaten. Door te adverteren in zoekmachines zoals Google (via Google Ads) kun je heel snel bezoekers naar je website trekken. Door advertenties ‘live’ te zetten kun je er namelijk voor zorgen dat jouw website voor een bepaald zoekwoord of meerdere zoekwoorden direct bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnt.
Advertenties zijn te herkennen aan het zwarte advertentie icoon voor de URL.
Als adverteerder betaal je voor elke click op jouw advertentie. Wel kun je zelf aangeven hoeveel geld je maximaal wilt besteden aan de advertenties.
De kosten van zoekmachine adverteren kunnen flink oplopen, maar als je zorgt voor optimaal ingerichte campagnes en geoptimaliseerde landingspagina’s met goede call-to-actions, dan kunnen advertenties je ook veel nieuwe klanten opleveren.
Behalve het weergeven van advertenties bij de zoekresultaten, biedt Google ook andere advertentiemogelijkheden, zoals via het Google Display Network en via Google Shopping.
Het Google Display Netwerk is een verzameling van websites waarop betaalde advertenties worden getoond. Er zijn miljoenen websites aan dit netwerk aangesloten, waaronder grote spelers zoals YouTube en Gmail, dus je kunt er een groot deel van de internetgebruikers mee bereiken.
Met het Google Display Netwerk kun je targetten op specifieke interesses. Bovendien kun je websites selecteren waar je wilt dat je advertenties worden vertoond. Je kunt er zo dus voor zorgen dat jouw advertenties worden getoond op websites waar jouw doelgroep zich bevindt. Je kunt kiezen voor tekstadvertenties, maar ook voor via video- en beeldadvertenties. Net als bij zoekmachine adverteren betaal je per click. Bij video’s betaal je per view.
Google shopping is ook een onderdeel van zoekmachine adverteren. Deze manier van adverteren is erg interessant voor webshopeigenaren. Met deze vorm van adverteren komen producten direct in beeld met een foto, prijs en link naar de productpagina. Advertenties vallen hierdoor extra op en de kans dat een potentiële koper die op de link klikt ook daadwerkelijk tot aankoop overgaat is vrij groot.
Om in Google Shopping te adverteren heb je een Google Ads account en een Google Merchant account nodig. Je dient je productgegevens naar het Google Merchant Center te uploaden. Hiervoor dient eerst een datafeed aangemaakt te worden.
In dit laatste hoofdstuk van deze guide vertellen we je meer over het analyseren van data.
Om te weten hoeveel websitebezoekers jouw website daadwerkelijk aantrekt, is het namelijk belangrijk dat je deze data meetbaar maakt. Hiervoor zijn diverse tools beschikbaar, waarvan Google Analytics ongetwijfeld de meeste populaire tool is.
In dit artikel leggen we daarom uit hoe je Google Analytics kunt inzetten voor het meten en analyseren van je websitebezoekers.
Google Analytics is een zeer handige gratis tool van Google die je helpt om het gedrag van websitebezoekers te meten. Om data te kunnen meten moet je een Google Analytics account aanmaken en je website toevoegen. Daarna dien je de Tracking ID op je website te implementeren. Dit kun je aan je webbouwer vragen of als je een WordPress website hebt gemakkelijk zelf instellen door een speciale Google Analytics plugin te installeren.
De tool biedt erg veel mogelijkheden en we zullen ons hier daarom beperken tot het analyseren van enkele standaardrapporten.
Een belangrijk rapport in Analytics vind je onder Acquisitie > Verkeer > Alle kanalen. Via dit rapport krijg je meer inzicht over waar je bezoekers vandaan komen en hoe dit over de verschillende kanalen is verdeeld.
Google Analytics maakt onderscheid tussen de volgende kanalen:
In hoofdstuk 1 beschreven we het belang van SEO. Een van de grote SEO-pijlers is content. Content wordt vaak gecreëerd door het bijhouden van een blog.
Als je blogs of webpagina’s schrijft is het natuurlijk interessant om te weten welke van deze blogs of pagina’s veel verkeer opleveren.
Google Analytics heeft hier een handig rapport voor gemaakt. Je vindt dit rapport via Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s.
In dit rapport zie je direct welke pagina’s voor de meeste websitebezoekers zorgen. Dit is vaak de homepagina, maar dit hoeft niet. Als je een blog hebt geschreven over een onderwerp waar veel op gezocht wordt of die vaak via social media gedeeld wordt, kan deze ook bovenaan staan.
Het laatste rapport dat we hier willen bespreken is het rapport “Mobiel”. In dit rapport krijg je een overzicht van de gebruikte apparaten om je website te bezoeken.
Je bereikt dit rapport via Doelgroep > Mobiel > Overzicht. Er wordt onderscheid gemaakt tussen:
We beschreven eerder al dat mobielvriendelijkheid tegenwoordig erg belangrijk is. In dit rapport kun je bekijken via welk apparaat de meeste websitebezoekers binnenkomen en wat de prestaties zijn.
In het rapport kun je bijvoorbeeld het bouncepercentage bekijken. Het bouncepercentage geeft aan hoeveel bezoekers slechts 1 pagina op je website hebben bezocht om deze daarna direct weer te verlaten. Steekt dit percentage bij een bepaald apparaat er duidelijk bovenuit? Dan kan het zijn dat je website op een bepaald apparaat of besturingssysteem niet prettig in gebruik is.
Met dit rapport verkrijg je dus informatie over de gebruikerservaring.
Als je een website hebt, dan heb je als het goed is nagedacht over het doel van je website. Voorbeelden van doelen zijn:
Met Google Analytics kun je deze doelen meetbaar maken. Dit is handig want het geeft je inzage in welke kanalen voor de meeste omzet zorgen. Is dit bijvoorbeeld vooral organisch verkeer of betaald verkeer ?
Door doelen in te stellen in Analytics kun je vervolgens bekijken welke van deze kanalen zorgt voor de meeste behaalde doelen (of omzet). Je leert dus niet alleen welke marketinginspanningen de meeste bezoekers opleveren, maar ook welke kanalen tot de beste resultaten leiden.
Hoe je doelen instelt in Analytics kun je lezen op de supportpagina van Google!
Tot zover de guide “Hoe krijg ik meer websitebezoekers”. Heb je nog vragen over SEO, adverteren binnen Google of Social Media of het meetbaar maken van je websitegegevens via Google Analytics? Of kun je wel wat hulp gebruiken met het verkrijgen van meer websitebezoekers? Neem dan contact met ons op. We adviseren je graag!
Jan van Dalen – M2 vloeren
“In de competitieve markt van gietvloeren is onze website essentieel. Het specialisme van Sageon zorgt dat wij ook online kunnen blijven groeien.”
110% meer offerte aanvragen t.o.v. vorig jaar + 180% groei in omzet via de webshop!
Jan van Dalen
Owner - M2 by Jan
Hans Peter Fris – FRIS REAL PEOPLE
“Sageon heeft ons erg goed en persoonlijk geholpen om onze online aanwezigheid te vergroten. Het resultaat: het heeft ons diverse mooie nieuwe opdrachten opgeleverd.”
95% meer websitebezoekers ten opzichte van vorig jaar
Hans Peter Fris
Managing Director - FRIS REAL PEOPLE
Robert Horsmans – PAQT
“Maatwerk webapplicaties hebben een specifieke doelgroep en vragen veel aandacht en precisie. De vakmensen van Sageon hebben bewezen daarover te beschikken.”
Continue aanwas van kwalitatieve leads
Robert Horsmans
Technisch Bedrijfskundige Directeur - PAQT
Om de beste ervaringen te bieden op onze website, gebruiken wij technologieën zoals cookies. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.