Goede linkbuilding voor advocaten wordt anno 2015 steeds lastiger. Het simpelweg ruilen van links met andere websites of het plaatsen van links op startpagina’s werkt lang niet meer zo goed als vroeger en kan zelfs worden bestraft. Het verkrijgen van backlinks vereist daarom een creatieve benadering. In dit artikel geven we 20 voorbeelden van creatieve manieren om backlinks te verzamelen. Natuurlijk is deze lijst niet uitputtend: zie het als een inspiratie voor je eigen linkbuildingstrategie. Heb je meer tips of praktische voorbeelden? Laat het ons weten op Twitter!

1. Schrijf gastblogs

Schrijf een artikel waarin je ingaat op een specifiek onderwerp. Verwerk hierin je expertise en je kennis van het vakgebied. Vervolgens kun je belangrijke websites benaderen met het verzoek om het artikel op hun website te plaatsen. Naast de backlink is een gastblog voordelig omdat het je professionaliteit en ervaring benadrukt.

2. Plaats gastblogs

Een gastblog voor een andere website schrijven is leuk, maar andersom werkt het minstens net zo goed. Plaats gastblogs van andere auteurs op je blog en je krijgt gegarandeerd een link naar je website vanaf de website van de auteur. Als het een goed artikel is, zal er veel naar worden verwezen vanaf andere blogs. Zo genereer je tientallen relevante backlinks. Het plaatsen van gastblogs benadrukt bovendien je positie als content hub: een verzameling relevante informatie over verschillende onderwerpen.

3. Werk samen met scholen

Is er een hogeschool of universiteit in het gebied waarin je advocatenkantoor actief is? Dan kun je de opleidingen die met rechten te maken hebben aanschrijven voor een eventuele samenwerking. Je kunt bijvoorbeeld een business case uit de praktijk aanleveren en in ruil daarvoor een link vanaf het domein van de onderwijsinstelling vragen.

4. Maak infographics

Infographics zijn niet alleen een leuke verfraaiing van je website, ze zijn ook nog eens heel informatief en makkelijk te delen. Een infographic zal eerder door andere websites worden overgenomen dan een alinea met droge tekst. Zorg ervoor dat er dan wel een bron wordt vermeld met daarbij een link naar jouw website.

5. Schrijf reviews

Is er een boek uitgekomen over een bepaald rechtsgebied? Bestel ‘m zo snel mogelijk en schrijf er een review over op je website. Dit levert niet alleen veel organisch zoekverkeer op, maar vaak is de auteur ook bereid om een link naar de review te plaatsen vanaf zijn of haar website en social media.

6. Blog

Dit hoeven we niet meer uit te leggen toch? Zo begin je met een blog.

7. Werk samen met collega’s

Ga samenwerkingen aan met andere dienstverleners in je vakgebied. Creëer een samenwerkingsverband met andere advocaten in andere steden of in dezelfde stad maar met andere specialiteiten. Zo creëer je meer backlinks en een grotere bekendheid.

8. Interview anderen

Benader belangrijke personen in je vakgebied of andere personen die veel invloed hebben. Bereid goede vragen voor en schrijf hier een uitgebreid interview over. Het interview kun je publiceren op je blog of naar tijdschriften sturen met het verzoek om het (online) te plaatsen.

9. Geef interviews

Deze is wat lastiger, maar het is natuurlijk heel goed voor je naamsbekendheid om geïnterviewd te worden. Wanneer je website een bron van waardevolle kennis is, zal je vanzelf een keer benaderd worden om een interview te geven. Gebruik hiervoor ook netwerkborrels en andere netwerkactiviteiten.

10. Sponsor evenementen

Het gebeurt steeds vaker dat advocatenkantoren de mogelijkheden van sponsoring benutten. Vergeet hierbij niet om het vragen van een linkplaatsing op de website van de organisatie of het evenement dat je sponsort.

11. Doe mee aan goede doelen

Een goed doel is altijd op zoek naar bedrijven die bijvoorbeeld een prijs ter beschikking willen stellen. In ruil hiervoor kun je vragen om een link op de website van het goede doel.

12. Doe mee aan een veiling

Een veiling kan veel backlinks opleveren. Denk hierbij aan zowel vakspecifieke diensten als ludieke acties. Bij een veiling van een lokaal goed doel kun je bijvoorbeeld veilen dat je met je personeel een ochtend komt schoonmaken of de tuin komt opknappen. Naast een backlink levert dit ook nog eens heel veel teamspirit op.

13. Plaats voorbeelddocumenten

Het Nederlandse recht heeft veel standaardprocedures. In Google wordt heel veel gezocht op voorbeelden van bezwaren, beroepen, aanvraagformulieren en ga zo maar door. Zorg ervoor dat je voorbeelddocumenten op je website hebt staan van de meest-voorkomende documenten en formulieren binnen je vakgebied.

14. Schrijf how-to’s en tutorials

Een how-to of een tutorial is aantrekkelijk omdat het praktische tips geeft over specifieke situaties. Voor een huurrechtadvocaat is het slim om een how-to te schrijven over het terugvorderen van onterecht betaalde bemiddelingskosten, en advocaten die te maken hebben met intellectueel eigendom kunnen een tutorial schrijven over het aanpakken van de schending van auteursrechten.

15. Schrijf case study’s

Een case-study is een uitgebreide beschrijving van een bepaalde casus waarin de zaak van alle kanten wordt belicht. Dit kan een zaak zijn die je zelf hebt behandeld, maar ook een willekeurige uitspraak van Rechtspraak.nl. De uitspraken op deze site zijn altijd erg droog en zakelijk en het is de kunst om de case-study juist op een toegankelijke manier te presenteren. Dat is aantrekkelijker om te lezen dan de juridische uitspraak. Maak hierbij gebruik van online storytelling voor advocaten.

16. Verstuur persberichten

Een goed persbericht zal snel worden overgenomen door verschillende nieuwsmedia of vakspecifieke media. Schrijf het persbericht zo dat het geen promotiepraatje voor je advocatenkantoor is. Zorg ervoor dat het daadwerkelijk relevante informatie biedt voor de lezers van de krant of het tijdschrift waar je het persbericht naartoe stuurt.

17. Spreek op evenementen

Het spreken op een evenement is een enorme stimulans om als authoriteit binnen je vakgebied gezien te worden. Vergeet echter niet om vermeldingen te vragen op de website en in de nieuwsbrief van het evenement.

18. Reageer op anderen

Plaatst een regionale krant iets op twitter over een bepaald voorval waar jij veel achtergrondinformatie over hebt? Reageer dan direct met een link naar het artikel. Er is een kans dat je informatie wordt overgenomen met bronvermelding.

19. Maak video’s

Wie heeft het niet gezien? De video van een man die na een echtscheiding alle gemeenschappelijke bezittingen in tweeën zaagde. Achteraf bleek het om een stunt te gaan van een informatieportaal voor consumenten over echtscheidingsadvocaten. De video ging de hele wereld over en werd ook door bijna alle Nederlandse media opgepikt.

20. Geef een webinar

Een webinar is een videocollege over een bepaald onderwerp. Geïnteresseerden kunnen zich hiervoor inschrijven door een e-mailadres achter te laten. Een live webinar biedt bovendien ruimte voor het beantwoorden van vragen. Het is een aansprekende manier van het overdragen van kennis. Een ander voordeel is dat je zodoende over een groot adressenbestand beschikt.

Wil je meer weten over linkbuilding en het verkrijgen van backlinks voor advocatenkantoren? Of zoek je een online marketing bureau dat deze werkzaamheden uit handen kan nemen? Neem gerust contact met ons op.