Veel advocaten(kantoren) en juristen besteden aandacht aan hun website en social mediakanalen, maar hebben nog geen blog. Het niet bijhouden van een blog als advocatenkantoor is een gemiste kans. Want waarom bloggen?

Sageon geeft negen redenen waarom iedere advocaat of jurist een blog zou moeten bijhouden.

1. Een blog houdt je website up-to-date

Een blogbericht stelt je in staat om in te haken op recente gebeurtenissen, door bijvoorbeeld relevante achtergrondinformatie te bieden over actuele onderwerpen. Denk aan algemene informatie over rechtsgebieden, wetswijzigingen of updates binnen de advocatuur branche. Dit houdt je website up-to-date.

Een ander groot voordeel is dat Google ziet dat je website regelmatig nieuwe inhoud bevat. Dit zorgt ervoor dat je website goed blijft scoren in zoekmachines. Websites die regelmatig worden geüpdatet met online content doen het beter in Google dan statische sites waar weinig tot geen nieuwe content op verschijnt.

2. Een blog vergroot je autoriteit

Je merk bestaat uit verschillende factoren die jouw kantoor uniek maken. Door middel van een blog, vergroot je je (online) autoriteit en bouw je een merknaam op. Ook zorg je ervoor dat je jezelf onderscheidt.

Een merk wordt opgebouwd met behulp van verschillende kanalen, bijvoorbeeld een website of de huisstijl, maar ook door de manier waarop content wordt geschreven. Een artikel is een goede manier om je reputatie te verstevigen en je kantoor op een unieke manier te positioneren in het vakgebied van advocaten, juristen en andere geïnteresseerden.

3. Een blog stimuleert thought leadership

Bloggen helpt bij het opbouwen van een professionele reputatie. Zo kom je bekend te staan als expert binnen je vakgebied, bijvoorbeeld binnen het fiscaal strafrecht of letselschade advocatuur. Dit heet thought leadership.

Een blog laat zien dat je verstand van zaken hebt en dat wekt vertrouwen op bij potentiële cliënten. Andere bloggers of professionals zullen naar je artikelen linken als autoriteit binnen je vakgebied. Dit zijn goede ideeën voor linkbuilding.

4. Een blog is een toevoeging op je online kanalen

Iedere advocaat heeft een LinkedIn-profiel en ieder advocatenkantoor heeft een eigen website. Een blog is een uitstekende uitbreiding van deze online kanalen omdat het meer mogelijkheden biedt. Een blog stelt je bijvoorbeeld in staat om informatie vanuit een ander perspectief te schrijven dan een puur commercieel oogpunt. Denk hierbij aan case studies of opinie-artikelen.

5. Een blog genereert leads

De zoektocht van een potentiële cliënt naar een advocatenkantoor speelt zich voornamelijk online af. Een blog stelt potentiële cliënten op de hoogte van je bestaan, doordat je meer vindbaar bent. Dankzij de tentoongestelde vakkennis en hoge positie op zoekmachines wordt de doelgroep overgehaald om voor jouw kantoor te kiezen: meer leads. Het is immers goede reclame voor je bedrijf. Een advocatenkantoor zonder blogs zal minder gevonden worden en dus vaak tot minder leads leiden.

6. Een blog breidt je professionele netwerk uit

Een blog is een waardevol podium om informatie te delen en een netwerk op te bouwen. Dat kan twee kanten op werken: vakgenoten kunnen immers reageren via je website of social media. Zo wordt een discussie op gang gebracht en kunnen ideeën worden uitgewisseld met andere experts uit het vakgebied.

7. Een blog helpt bij zoekmachine optimalisatie

Een blog stelt je in staat om uitgebreid over de problemen van potentiële cliënten te schrijven. Schrijf over de zaken waarin jij als advocaat goed bent of welke zaken jouw kantoor graag wil aannemen, en de focus op zoekmachine optimalisatie komt vanzelf.

Met de juiste zoekwoorden zorg je ervoor dat je wordt gevonden in zoekmachines. Door het verwerken van een geselecteerde groep relevante zoekwoorden in een artikel, scoort jouw website beter dan die van je concurrenten. Hoe je goede zoekwoorden vindt, lees je bij onze zoekmachine optimalisatietips voor advocaten.

8. Een blog levert nieuwe kansen op

Door de groei van het aantal lezers van een blog wordt je kantoor steeds bekender. Dit zal nieuwe mogelijkheden opleveren. Denk hierbij aan het plaatsen van gastblogs op andere websites of het spreken op een evenement. Ook gebeurt het regelmatig dat een advocatenkantoor door een krant of televisieprogramma wordt gevraagd om achtergrondinformatie te geven. Dergelijke mogelijkheden dragen bij aan je naamsbekendheid en reputatie en creëert kansen.

9. Een blog zorgt voor een hogere Domain Authority

Een blog is na verloop van tijd een verzameling van waardevolle informatie. Google ziet dat je website veel waardevolle content bevat en zal je website hoger waarderen in de zoekresultaten. Wanneer andere websites naar je website verwijzen, levert dat een inkomende link op voor je website. Lees hier waarom uitgebreide content en inkomende links goed zijn voor de Domain Authority van je website.

Meer weten over bloggen?

Meer weten over bloggen, of over het uitbesteden van bloggen? Bekijk online marketing voor advocaten en neem gerust contact op voor een kennismakingsgesprek!