Blogs en leadgeneratie zijn soms best lastig te combineren.

  • Op je website (en zeker bij een webshop) is het genereren van leads en conversies vaak het belangrijkste doel.
  • Blogs zijn bedoeld om informatie te delen, online autoriteit op te bouwen en gevonden te worden op de juiste zoektermen in zoekmachines.

Een blog levert je dus niet direct een stapel leads op. Is daar wat aan te doen?

Hoe maak ik van een blog-lezer een klant?

Er zijn verschillende manieren om een bezoeker van je blog te stimuleren een conversie te maken. Goede opmaak, relevante knoppen en call-to-actions, sublieme inhoud of een remarketingcampagne: de opties schudden we zo uit onze mouw. Die directe stapel nieuwe leads gaat niemand je beloven, maar met een aantal optimalisaties kun je een eind komen!

Zes tips om resultaat uit je blogs te halen

We starten met drie tips om jouw blogs goede content te geven.

Na deze drie tips hebben we nog eens drie tips voor je, maar dan echt om de leadgeneratie de stimuleren. Conversies optimaliseren vanuit je blogs: het kan!

1. Gebruik je netwerk

Een goede blog maak je niet alleen. Oké, je kunt een goede blog wel alleen maken, maar met co-creators zorg je voor extra aandacht en bereik. Samenwerken om de kwaliteit te verhogen, maar vooral ook om het publiek te vergroten. Dit is een veelgebruikte online strategie: kijk eens naar bekende YouTubers, die samenwerking na samenwerking met collega’s online zetten.

Dit kun jij ook, maar dan je blogs! Of dit voor jou werkt is compleet afhankelijk van je doelgroep, onderwerpen en de partijen waar je mee samen werkt.

We geven je wat voorbeelden:

  • Webshop met badkamertegels? Vraag je collega’s met hun kranen-webshop eens een gastblog schrijven over de laatste trends. Voor hen een backlink, voor jou waarschijnlijk ook, en voor beiden een gedeeld bereik.
  • Webshop met zelfgemaakte sieraden? Misschien kun je jouw netwerk eens langs om te zien of je iemand kent met een webshop in bijvoorbeeld kleding. Uiteraard geeft dit hetzelfde resultaat als in een andere branche.

Gastblogs, samenwerkingen, testimonials of referenties in een eigen blog kunnen het bereik vergroten en de blog interessanter maken. 

2. Zorg voor relevante inhoudcontent everywhere meme

Dat je inhoud interessant moet zijn, spreekt voor zich. Naast een goed onderwerp en aantrekkelijke schrijfstijl is er nog iets belangrijk voor een succesvolle blog: relevantie. Relevante inhoud, relevante links en relevante keywords dragen bij aan je vindbaarheid. Maar wanneer is een blog relevant?

Een relevante blog bevat;

  • Inhoud die te maken heeft met het onderwerp van jouw website. Een open deur, maar wel een belangrijke. Zorg dat elke blog relevant is aan het belangrijkste onderwerp van jouw website.
  • Zoektermen die relevant zijn voor jouw onderwerp. Met het schrijven van een tekst kun je rekening houden met de zoekwoorden die bij jouw onderwerp horen. Je kunt verschillend tools gebruiken om een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn!
  • Links die betrekking hebben op de inhoud. Met links naar relevante pagina’s over dezelfde of aanverwante onderwerpen, kun je de relevantie van jouw blog aantonen. Het beste (voor seo) is natuurlijk als er vanaf andere pagina’s ook naar jouw blog wordt gelinkt.
  • Inhoud die past bij je bezoeker. Zorg dat je bij elke blog weet wie je hiermee wil bereiken, en pas je inhoud daarop aan. Startend bedrijf, bezig met het opbouwen van naamsbekendheid? Een informatieve blog of vergelijking met een concurrerend product kan zijn wat je bezoeker nodig heeft. Heb je al een bereik met je merknaam? Dan kun je je blogs gebruiken om te finetunen, of het nut van een product uit je assortiment te verduidelijken. Houd rekening met de verschillende fases in de customer journey.

Houd deze tip ook in je hoofd wanneer je je netwerk inschakelt bij het schrijven van blogs. Een samenwerking is leuk, maar moet wel relevant zijn.

3. Doe zelf research (en deel je resultaat)

Een goede blog bevat unieke content. Niet alleen om duplicate content te voorkomen, maar ook omdat je de lezer iets wil meedelen. Zelf research doen en zo je eigen bronnen als input gebruiken is een goede manier om van jouw blogbericht een krachtig nieuwsbericht te maken.

Wanneer je eigen onderzoek hebt gedaan, kun je deze resultaten gebruiken voor een blog. Dat hoeft zeker geen wetenschappelijke studie te zijn. Bijvoorbeeld:

  • Een online marketingbureau dat met data van een a/b test kan concluderen: vierkante foto’s genereren meer clicks dan rechthoekige beelden’. (In de blog wel even uitleggen dat dit niet op elke situatie van toepassing is…)
  • Een keten van eetcafés kan zijn nieuws als data delen: populariteit kombucha stijgt: verkoop afgelopen jaar 200% toegenomen.

Beide voorbeelden zijn nauwelijks onderzoeken te noemen, maar zorgen wel voor relevante nieuwe content. Je kunt het ook dieper aanpakken: uit het vergelijken van data zijn vaak interessante conclusies te trekken. Dit zien we vaak in blogs over online marketing: ‘analysing 100.000 pages shows: Google doesn’t like underlined text’, of ‘this is what 2 out of 3 visitors think of your page’.

Extra tip: die titels… een klein beetje clickbait kan geen kwaad!

CRO in blogsDrie tips om met blogs leads te genereren

Oke, we hebben de eerste drie tips gehad, en kunnen nu zorgen voor goede content. Zoals in de inleiding al verklapt; met enkel goede content genereer je nog geen leads.

Als je een blog de aanleiding wil laten zijn voor een conversie, moet je de juiste bezoeker en de juiste content bij elkaar krijgen. Dat is natuurlijk lastig te sturen. Toch kun je je inhoud optimaliseren.

Wat kun je doen om de conversieratio uit je blogs te verbeteren? We tellen verder!

4. Geef opties: laat je bezoeker vrijuit doorklikken & dwalen

Links, links, links. Niet alleen voor het indexeren van je pagina door Google zijn (kwalitatieve!) links belangrijk, ook voor de lezer heeft een link toegevoegde waarde. Bovendien kan een link leiden tot conversie! Hoe?

Het idee van een goed gelinkte blog kun je wellicht vergelijken met Wikipedia. Van onderwerp naar onderwerp doorstruinen, informatie vergaren en jezelf vermaken met content. Een techniek die veel socialmediakanalen ook toepassen; (relevante) content opdringen om de bezoeker vast te houden.

Nu leidt een bezoeker die van pagina naar pagina niet direct tot meer sales, maar; je hebt wel meer kans om een bezoeker tot aankoop te verleiden. Zeker als je pagina’s hierop geoptimaliseerd zijn. Daarom: links leiden naar leads.

5. Productplacement is echt een ding!

Wat je moet doen in een blog die het doel heeft leads binnen te halen: de bezoeker verleiden. In een blog geef je informatie, vermaak je de lezer en zorgt jouw content ervoor dat een lezer zijn doel behaalt.

Als de lezer op zoek is naar informatie, maar jouw doel is om leads binnen te halen waarmee je sales genereert; zorg dan dat je lezer het doel behaalt, en bied die informatie. Wat je dan wel kunt doen: zorgen dat de informatie jouw product of dienst bevat.

Twee voorbeelden:

  • De website van een producent van natuurlijke frisdranken heeft een blogpagina over suikervrije soda. Hierin kan heel goed gelinkt worden naar een van de producten die het bedrijf produceert.
  • Een blog van een onlinemarketingbureau over blogs. Wanneer ze dit ook als dienst aanbieden, is het handig dit in de tekst te verwerken. Dit hoef je niet te pushen; als je als schrijver de informatie geeft, kan de lezer zelf bepalen wat hij of zij hiermee doet.

6. Verwacht geen kortetermijnleads: houd het realistisch

Misschien wel de belangrijkste tip bij het genereren van leads uit je blogs: hou je verwachting realistisch. Een succesvolle blogpost kan veel bezoekers trekken, maar de meeste blogs hebben onderwerpen waarop in de zoekresultaten veel concurrentie is. Je krijgt niet zomaar veel bezoekers: seo is onderdeel van de langetermijnstrategie.

Bij een nieuwe blog komen de leads dus ook niet direct binnenstromen: je blog zal succesvol moeten zijn, voor je überhaupt de kans hebt om je bezoeker te verleiden tot het maken van een conversie.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over het schrijven of optimaliseren van blogs? Sageon helpt ondernemers en (online) marketeers. Neem vrijblijvend contact op, we adviseren je graag.