Google Analytics is een fantastische tool om inzicht te krijgen in de prestaties van je website. Je kunt niet alleen het aantal bezoekers bekijken, maar ook het gedrag van de bezoekers en via welk kanaal (bijvoorbeeld Google, LinkedIn of Facebook) ze op je website gekomen zijn. Daarnaast zijn er nog tal van andere mogelijkheden die we in dit artikel even buiten beschouwing laten.

Veel mensen die Google Analytics gebruiken, kijken voornamelijk maar naar één ding: het aantal sessies. Aan de hand van dit getal wordt het succes van de website afgemeten.

Er is echter één ding waarvan veel mensen niet op de hoogte zijn:

Het aantal sessies in Google Analytics is niet betrouwbaar.

Je leest het goed: grote kans dat het bezoekersaantal van je website in Analytics niet betrouwbaar is.

Dat komt onder andere door zogenaamde spamverwijzingen, ook wel spam referrals genoemd. Voordat we uitleggen hoe je het bezoekersaantal wél betrouwbaar maakt, praten we je eerst bij over wat een verwijzing is en wat een spamverwijzing inhoudt.

Verwijzingen/referrals

Er zijn verschillende manieren waarop een bezoeker op je website kan komen. Zo’n manier noemen we een medium. Deze mediums zijn terug te vinden in Analytics onder het kopje Acquisitie. Klik onder Alle verkeer op Bron/medium en kies vervolgens Medium als primaire dimensie.

Medium

Voorbeelden van een medium in Analytics zijn:

  • organic. Dit betreft verkeer uit onbetaalde zoekresultaten.
  • cpc, oftewel cost per click. Dit betreft betaald verkeer, bijvoorbeeld via AdWords.
  • email. Dit betreft verkeer uit e-mail, zoals nieuwsbrieven.
  • (none). Dit betreft direct traffic.
  • referral. Dit betreft verkeer dat via een andere website naar jouw website doorklikt.

We gaan nu verder in op het medium referral (verwijzingen). Om te zien vanaf welke websites deze verwijzingen komen, klik je in het menu onder Acquisitie op Alle verkeer en vervolgens op Verwijzingen.

Je ziet nu een lijst met alle verwijzingen in de ingestelde tijdsperiode. Wat valt je op?

Referrals

Juist: er staat een aantal websites bij waar je nog nooit van hebt gehoord! Je eerste neiging is nu om naar deze websites te gaan om te kijken waarom bezoekers vanaf deze websites naar jouw website doorklikken. Maar dat is juist wat je niet moet doen.

Spam referrals

Het betreft hier zogenaamde spam referrals. Dit zijn verwijzingen die niet echt hebben plaatsgevonden, maar die via een omweg direct naar jouw Analytics dashboard zijn gestuurd.

Het doel van spam referrals is:

  1. Bezoekers naar de website trekken. Er zijn immers veel mensen die de website in hun Analytics zien verschijnen en vervolgens een kijkje nemen op deze website.
  2. De positie in zoekresultaten verhogen. Van sommige websites is namelijk door foutieve instellingen de server log inclusief referrals openbaar inzichtelijk.  Voor de spammer is dit dus een eenvoudige manier om aan veel backlinks te komen.

Hoe herken je spam referrals?

  • Een eenvoudige manier om te beoordelen of een verwijzing onder spam valt, is om deze website te googlen. Je bent waarschijnlijk niet de eerste die zich afvraagt of iets een spam referral is.
  • Verkeer via referral spam heeft vaak een onnatuurlijk hoog bouncepercentage van meer dan 95%.

Referral spam heeft geen negatieve invloed op het functioneren van je website. Het heeft echter wel invloed op andere statistieken van je website. Een spam referral telt namelijk gewoon als een bezoeksessie.

Referral spam zorgt ervoor dat:

  • Het aantal weergegeven bezoeksessies in Analytics hoger is dan het aantal daadwerkelijke sessies;
  • De statistieken rondom websitegebruik (zoals bouncepercentage en gemiddelde tijd per sessie) negatief worden beïnvloed.

Het is dus zaak om spam referrals zoveel mogelijk uit te sluiten.

Hoe sluit je spamverkeer uit?

Google Analytics biedt een optie om verwijzingen uit te sluiten door middel van een “Lijst met verwijzingsuitsluitingen”. Gebruik deze optie niet. Deze lijst zorgt er alleen voor dat het spamverkeer als direct verkeer wordt gelabeld in plaats van als verwijzingsverkeer. De spamverwijzingen zullen dus wel verdwijnen in Analytics, maar je data is nog steeds niet betrouwbaar.

Een standaardoptie van Analytics die wél nuttig is, is het “uitsluiten van bekende bots en spiders”. Dit vinkje vind je onderaan de instellen van je dataweergave.

Bots en spiders uitsluiten

Het aanvinken van deze checkbox is een goed begin, maar je bent er nog niet. Er duiken altijd weer nieuwe bots en spiders op die Google nog niet kent en nog niet uitsluit.

Om echt alle spamverkeer uit te sluiten, kun je Filters instellen. Via Filters in Google Analytics kun je preventief spamverkeer uitsluiten. Combineer de volgende twee methoden voor het beste resultaat.

Belangrijk: zorg ervoor dat je een backup-weergave hebt in Google Analytics! Als je onverhoopt een filter verkeerd instelt, kan het gebeuren dat álle verkeer wordt uitgesloten in plaats van alleen het spamverkeer. Dankzij een backup-weergave zonder filters beschik je dan alsnog over de websitestatistieken van de missende periode.

1. Spamverkeer uitsluiten via hostnaam

Een van de kenmerken van spamverwijzingen is dat deze verwijzingen vaak niet voorzien zijn van een geldige hostnaam. Kies bij de lijst met verwijzingen voor Hostnaam als secundaire dimensie.

Hostnaam

Zoals je in deze afbeelding kunt zien, heeft het verkeer via Twitter (t.co), Facebook en LinkedIn de hostnaam www.sageon.nl. De spam referral (social-buttons.com) heeft echter een andere hostnaam. Je kunt dus spamverwijzingen filteren door alleen verkeer met een geldige hostnaam op te nemen.

Bekijk eerst welke hostnamen geldig zijn. Klik in het menu onder Doelgroep op Technologie en vervolgens op Netwerk. Kies vervolgens voor Hostnaam als primaire dimensie.

Hostnamen

Uit deze lijst met hostnamen zien we alleen www.sageon.nl als geldige hostnaam. De overige hostnamen zijn niet relevant.

Om het verkeer met de niet-relevante hostnamen uit te sluiten, kun je gebruikmaken van een filter. Klik op Beheerder en vervolgens op Filters in de rechterkolom. Maak een nieuw filter aan met de volgende gegevens:

Filter op hostnaam

Vanaf nu wordt alleen verkeer met de hostnaam www.sageon.nl opgenomen. De meeste spam referrals worden nu uitgesloten.

2. Handmatig verwijzingen uitsluiten

Sommige spam referrals zijn echter zo slim dat ze een geldige hostnaam meegeven. Het wordt steeds lastiger om op voorhand te bepalen of een verwijzing onder spam valt of niet.

Controleer daarom regelmatig de lijst met verwijzingen op je website. Zie je dat er toch nog een spam referral in deze lijst opduikt? Zorg er dan voor dat je deze handmatig uitsluit.

Referral met hostnaam

In bovenstaande afbeelding is dat bijvoorbeeld het geval met semalt.semalt.com en buttons-for-website.com. Volg de volgende stappen om deze verwijzingen uit te sluiten.

Ga naar Filters en maak een nieuw filter met de volgende gegevens:

Spamfilter Analytics

  • Zorg ervoor dat de punten in de url’s voorafgegaan worden door een backslash. Als je dit niet doet, herkent Analytics een punt niet als een punt maar als een variabele. Dit heeft te maken met reguliere expressies.
  • Je kunt meerdere spamverwijzingen tegelijkertijd uitsluiten. Dit doe je door de verschillende url’s te scheiden met een sluisteken.

Voila!

Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen, heb je weinig tot geen last meer van referral spam in Google Analytics. De gegevens zijn nu een stuk betrouwbaarder. Nogmaals: zorg ervoor dat je een backup-weergave hebt in Google Analytics, om te voorkomen dat je belangrijke data misloopt!

Tip: Het is helaas niet mogelijk om achteraf gegevens uit de statistieken te filteren. Wil je toch historische gegevens bekijken zonder de invloed van spam referrals? Maak dan een segment aan waarin je dezelfde instellingen gebruikt als in bovenstaande filters.

Online marketing bureau

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van Google Analytics of wil je het instellen van Google Analytics overlaten aan professionals? Neem dan vrijblijvend contact op met online marketing bureau Sageon uit Utrecht.