Als je geen goede strategische basis voor SEO (search engine optimization) hebt, zijn je SEO-activiteiten nutteloos. Het vooraf vastleggen van de juiste SEO-strategie is van levensbelang als je hoger wilt scoren in zoekmachines en meer bezoekers naar je website wilt krijgen. Een SEO-strategie gaat verder dan het simpelweg beschrijven van je SEO-werkzaamheden: het is een theoretische basis die een houvast biedt voor de daadwerkelijke uitvoering van je SEO-plan. Het zorgt ervoor dat je activiteiten voor zoekmachineoptimalisatie samenhangend zijn en een gezamenlijk doel nastreven. Met het beantwoorden van de volgende vijf vragen ben je al een heel eind op weg naar een écht goede SEO-strategie.

1. Hoe beantwoord ik de vragen of problemen van klanten?

Hoe beantwoord ik de vraag van klanten?Welk probleem los jij op met jouw diensten of producten? Het kan zijn dat je onderneming momenteel nog niets daadwerkelijk heeft geproduceerd, maar uiteindelijk verkoopt iedere onderneming een bepaald product. Dat kan een fysiek product zijn maar ook een dienst of een ervaring. Er is iets van waarde in jouw onderneming waar klanten naar op zoek zijn en waar klanten dankbaar voor zijn als ze het eenmaal gevonden hebben.

Identificeer het probleem waarvoor mensen een oplossing zoeken. Het kan zijn dat je onderneming zo nieuw of vooruitstrevend is dat je een product aanbiedt dat nog door niemand wordt gezocht. Op dat moment is er wel een oplossing, maar nog geen specifieke vraag naar het desbetreffende product. Zoek dan naar een achterliggend concept van je product of dienst waarvan je weet dat er wél vraag naar is. Zorg ervoor dat je SEO activiteiten bijdragen aan het oplossen van dit probleem.

2. Wat maakt mijn product of dienst uniek?

Wanneer je bovenstaande vraag hebt beantwoord, kun je door naar de volgende vraag: wat is de unieke waarde die jouw onderneming beter maakt dan anderen? Als andere bedrijven hetzelfde product met dezelfde service verkopen, dan is het onmogelijk om goed te scoren met SEO en online marketing. Je begint namelijk met een achterstand en deze is alleen te compenseren als je tien keer beter en unieker bent dan je concurrenten. Identificeer je unique selling points zodat je deze kunt gebruiken bij de daadwerkelijke uitvoering van je SEO-strategie.

3. Wat zijn mijn marketingdoelen?

Doelen opstellenElke onderneming heeft bepaalde doelen op het gebied van marketing en PR. Identificeer deze marketingdoelen en denk na over de manier waarop je online marketing activiteiten bijdragen aan het beantwoorden van deze doelen. Is het doel van je marketingplan om meer leads je creëren voor je B2B service? Dan is het conversiedoel van je website bijvoorbeeld een ingevuld contactformulier. Zorg ervoor dat alle SEO-activiteiten op dit doel gericht zijn.

Onthoud dat SEO op zichzelf geen doel is maar slechts een middel om een achterliggend doel te bereiken. Het doel van een marketingplan is niet om bovenin de zoekresultaten te eindigen, maar om meer omzet of leads te creëren. Een hoge positie in de zoekresultaten is hierbij slechts een middel.

4. Wie kan mij helpen om mijn boodschap te verspreiden?

Jaren geleden was SEO een simpel proces: je creëerde content en je zorgde ervoor dat je links plaatste naar deze content. Tegenwoordig is het sociale aspect zeer belangrijk geworden. Wanneer niemand je content deelt is het bijna onmogelijk om een groter publiek te bereiken. Maar wie gaat dat dan doen? Dat is afhankelijk van je doelgroep. Identificeer deze doelgroep en bekijk door wie deze mensen worden beïnvloed. Dat kan bijvoorbeeld een groot blogplatform zijn, maar ook individuele personen met een groot bereik op internet. Bouw een netwerk op van andere professionals die je content kunnen verspreiden. Het klassieke linkbuilding is in 2015 veranderd in link earning: stop met het actief verzamelen van backlinks en begin met het verbeteren van de kwaliteit en relevantie van je content. De backlinks komen dan vanzelf.

5. Hoe monitor ik de resultaten?

Marketing rapportageBij het uitvoeren van search engine optimization hoort ook het monitoren van de resultaten. Alleen door een grondige analyse van de return on investment kun je erachter komen wat in jouw geval wel en niet werkt. Bedenk bij elke SEO-tactiek van tevoren een manier waarop je resultaat kunt gaan meten. Heb je geen tijd of know-how om zelf aan de slag te gaan met het monitoren van de resultaten van zoekmachineoptimalisatie? Dan is het slim om een online marketing bureau in te schakelen. Een online marketing bureau heeft de kennis en ervaring in huis om de resultaten te interpreteren en om de uitkomsten te gebruiken bij een volgende campagne.