Wil jij meer resultaat uit je site halen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan is dit blog iets voor jou. Wij komen veel ondernemers tegen die wel investeren in verkeer naar hun website, bijvoorbeeld via Google Ads, maar niet investeren in het optimaliseren van hun website. Zonde! Website-optimalisatie zorgt dat alle kanalen waarin je investeert beter gaan renderen.

In dit artikel geven we concrete tips waarmee jij je website kunt optimaliseren voor meer bezoekers, klanten en omzet. 

1. Leer je website-bezoekers beter kennen door heatmaps en opnames (gratis tool)

Om je website te optimaliseren, is het belangrijk om te begrijpen wat jouw bezoekers drijft. Het gebruik van heatmaps en opnames helpt je hierbij. Veel mensen denken dat de tools waarmee je dit kunt doen prijzig zijn. Dat is niet waar, voor 95% van de ondernemers volstaat Clarity, deze software is van Microsoft en kan iedereen gratis gebruiken.

Een fijne gebruikerservaring is essentieel om jouw website succesvoller te maken en om meer conversies in de vorm van leads of verkopen binnen te halen.  Door te onderzoeken welke elementen van je pagina’s het meest en minst effectief zijn, kun je de gebruikerservaring verbeteren en de kans vergroten dat bezoekers converteren.

Heatmaps tonen je waar gebruikers klikken, scrollen en bewegen op de pagina’s van jouw website. Opnames van individuele gebruikers laten zien hoe ze door je website navigeren. Super interessant! Door naar heatmaps en opnames te kijken, leer je meer over hoe websitebezoekers jouw site ervaren. Je ontdekt welke delen van je pagina de meeste aandacht trekken en welke elementen bezoekers frusteren, bijvoorbeeld omdat bepaalde knoppen niet werken (in Clarity heet dit Rage clicks).

2. Optimaliseer de pagina’s van je website voor lezers en voor zoekmachines

Geoptimaliseerde pagina’s, zowel voor lezers als zoekmachines, zijn essentieel om meer resultaat uit je site te halen. Volg SEO-best practices zoals:

  • Gebruik van koppen en subkoppen om de inhoud gemakkelijk scanbaar te maken.
  • Gebruik van bullets en afbeeldingen om langere stukken tekst op te breken en de leesbaarheid te verbeteren.
  • Zorg voor een gedegen zoekwoordenonderzoek zodat je weet op welke woorden gezocht wordt in zoekmachines.

Weet je op welke zoekwoorden jij je wilt richten? Analyseer dan de top-3 in Google. Hoe zien deze pagina’s eruit? Kijk bijvoorbeeld naar de hoeveelheid tekst, opbouw, eventueel gebruik van video’s en de structuur (blogs of homepages).

Jij kent jouw klanten het beste, zorg dat je informatie deelt die voor hen interessant is. Welke vragen stellen zij altijd over jouw producten en/of diensten? Schrijf hier een blog over. Waar zoeken ze naar op jouw website? Behandel dit in een blog. Of kijk naar waar de manier waarop je concurrentie website bezoekers genegeerd. Hier schreven we eerder een blog met een stappenplan over: Online concurrentieonderzoek.

Technische SEO speelt een ook cruciale rol in het succesvoller maken van je website. SEO-tips waarmee je jouw website technisch optimaliseert:

    • Verbeter je sitestructuur en het gebruik een consistente URL-indeling. Dus jouwwebsite.nl/dienst en niet jouwwebsite.nl/mcnchfk2193.
    • Monitor hoe jouw website presteert in Google! Gebruik hiervoor de gratis software van Google: Search Console. Je kunt met Search Console onder andere een snelle indexatie aanvragen, de laadsnelheid checken en kijken of je website goed werkt op mobiel.
    • Zorg dat je website mobielvriendelijk is. Ga hierbij niet gelijk allerlei tools gebruiken maar pak eerst zelf eens je telefoon en navigeer door jouw website heen. Werkt alles? Zijn alle teksten leesbaar? Moet je lang wachten voor een pagina wordt vertoond?

3. Jouw website is nooit af, dus blijf monitoren en optimaliseren

Het optimaliseren van je website is een constant proces. Wij vertellen ondernemers dan ook vaak dat hun website nooit helemaal af is. Je zou niet alleen bezig moeten zijn met het monitoren, maar ook met het testen van mogelijke verbeteringen. Plan dus een vast moment in, per maand, kwartaal of van mij part per half jaar: maar doe het!

Het gebruik van een dashboard helpt hierbij. Een dashboard waarin je belangrijke statistieken in een oogopslag kunt zien en problemen snel kunt identificeren. Een gratis tool om een dashboard te maken is Looker Studio van Google.

Starten met het optimaliseren van je website?

Zorg ervoor dat je begrijpt wat websitebezoekers drijft, optimaliseer de inhoud van je pagina’s voor zowel lezers als zoekmachines, verbeter de technische SEO van je website en blijf monitoren en optimaliseren.

Klinkt simpel! Vind je het toch lastig om te starten? Of kom je er zelf niet aan toe? Geen nood! Wij helpen je graag verder. Neem contact op voor meer informatie.