Het scoren van een nummer-één-positie in Google is in theorie helemaal niet moeilijk: het is een kwestie van beter zijn dan je concurrenten.

Maar hoe doe je dat? Wat doen jouw concurrenten om hoger te scoren in Google en wat kun je van hen leren op het gebied van zoekmachine-optimalisatie? Daarover schrijf ik in deze blog.

1. Wie zijn je concurrenten?

Misschien is het een open deur, maar om van je concurrenten te leren is het noodzakelijk om te weten wie je concurrenten zijn.

Over het algemeen kenmerkt een concurrent zich door:

  • zich te richten op dezelfde markt
  • zich te richten op dezelfde doelgroep
  • zich te richten op dezelfde zoekwoorden

Voer verschillende zoekopdrachten uit in Google met de zoekwoorden die voor jou het belangrijkst zijn. Bekijk de zoekresultaten en maak een lijstje met de belangrijkste concurrenten.

zoekresultaten-letselschade-advocaat

Tip: Beperk je hierbij niet alleen tot concurrenten in dezelfde woonplaats als jij. Een bedrijf uit een stad verderop is misschien geen directe concurrent, maar dat wil niet zeggen dat je niet van zijn website of SEO-strategie kunt leren.

2. Bekijk de websites en social media

Nu je je concurrentie hebt geïdentificeerd is het een goed idee om eens een kijkje te nemen op hun website.

Beantwoord vragen als:

  • Wat is je algemene indruk van de website?
  • Hoe is de website ingedeeld? Kun je eenvoudig vinden wat je zoekt?
  • Welke onderdelen mis jij op je eigen site?
  • Wat zijn de onderwerpen waarover wordt geschreven?
  • Welke media worden gebruikt die jij nog niet gebruikt, zoals video?
  • Welke foto’s heeft de concurrentie op de website staan?
  • Welke pagina’s van de concurrentie worden veel gedeeld?
  • Hoe gedraagt de concurrentie zich op social media?
  • Welke socialmediaberichten worden veel geliked of geretweet?

Tip: Laat ook andere mensen naar deze websites kijken. Omdat zij de website en de branche niet kennen, kunnen zij met een frisse blik aangeven wat zij goed vinden aan een website en wat er beter kan. Bundel deze opmerkingen en gebruik ze in je voordeel.

3. Schrijf je in voor nieuwsbrieven

Veel bedrijven gebruiken een nieuwsbrief om hun doelgroep op de hoogte te houden van nieuwe artikelen of andere updates. Maar als ondernemer kun jij deze nieuwsbrief ook gebruiken om een oogje in het zeil te houden bij je concurrentie.

Tip: Maak je zelf ook gebruik van e-mailnieuwsbrieven? Geef dan extra aandacht aan de nieuwsbrieven van anderen. Stel jezelf vragen als: wat zorgt ervoor dat ik de nieuwsbrief heb geopend? Welk onderdeel in de nieuwsbrief triggerde mij om door te klikken naar de website? Gebruik deze insights voor je eigen nieuwsbrief.

4. Bekijk de zoekwoorden

Door middel van de Keyword Planner in Google Ads kun je bekijken op welke zoekwoorden je concurrenten zich richten. Kopieer de url van de website van de concurrent en plak deze in het veld Bestemmingspagina.

Bestemmingspagina in AdWords

Door op Ideeën opvragen te klikken, genereert Google een lijst met zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de ingevoerde website.

Resultaten Keyword planner

Deze zoekwoorden kun je gebruiken bij het schrijven van nieuwe content voor je website. Ook kun je bekijken welke zoekwoorden missen bij je concurrenten en daar een campagne op richten.

Een ander handig hulpmiddel is een plugin voor je webbrowser waarmee je in één klik de paginatitel en tussenkopjes van een website kunt bekijken. Gebruik bijvoorbeeld de Moz SEO Toolbar (Chrome) of SEO Quake (Firefox).

seo-quake-audit

5. Bekijk het backlinkprofiel

Een belangrijke factor bij zoekmachineoptimalisatie zijn de backlinks: het aantal links dat naar een website verwijst. Met een tool als SEMrush, Open Site Explorer of Ahrefs is het mogelijk om van iedere website te bekijken welke websites naar de concurrent verwijzen.

Is er een website die naar je concurrenten linkt maar niet naar jou? Mooi! Dan is dat een uitgelezen kans om een extra backlink te bemachtigen. Benader de beheerder van de website en vraag om een link naar jouw site te plaatsen.

Tip: Bekijk niet alleen het aantal backlinks, maar ook de linktekst (anchor text) van de backlinks.

Meer weten over SEO?

Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie of wil je SEO gebruiken om zelf meer resultaat te genereren met je website? Neem vrijblijvend contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht.