Waar denk je aan bij de term Your money or your life? Waarschijnlijk denk je hierbij niet direct aan Google en je onlinemarketingstrategie. Toch heeft dat daar alles mee te maken. In dit artikel leggen we uit waarom!

Your Money or Your Life

Enige tijd geleden introduceerde Google deze term in hun eigen richtlijnen:

“There are some pages for which PQ is particularly important. We call these pages Your Money or Your Life (YMYL) pages. They are pages that can have an impact on your current or future well being (physical, financial, safety, etc.). YMYL pages should come from reputable websites and the content should be created with a high level of expertise and authority.”

Your Money or Your Life (YMYL): zo noemt Google de categorie pagina’s die een grote impact kunnen hebben op de bezoeker. Denk hierbij aan websites die betrekking hebben op gezondheid, financiën of welvaart.

Google hanteert voor pagina’s met financieel, medisch of juridisch advies dus een hogere standaard dan voor ‘normale’ websites. Als advocaat moet je daarom extra veel aandacht besteden aan je contentstrategie.

Hoe wordt de kwaliteit van YMYL-pagina’s bepaald?

Google geeft zelf een aantal richtlijnen waarop het Your Money or Your Life-pagina’s beoordeelt. De volgende zeven criteria worden genoemd:

1. Een goede hoeveelheid content

Het is lastig te zeggen wanneer een pagina voldoende content heeft omdat dit afhankelijk is van het onderwerp van de pagina. Bij een breed onderwerp is meer informatie nodig dan bij een zeer specifiek onderwerp. Over het algemeen geldt dat een pagina nooit te veel content kan hebben (mits de content aantrekkelijk is ingedeeld met behulp van tussenkopjes, opsommingen en afbeeldingen).

2. Een hoge autoriteit

Een website moet genoeg expertise tonen om een hoge autoriteit te behalen en om betrouwbaar over te komen.

3. Een goede reputatie

Een goede reputatie, bijvoorbeeld op een reviewsite of een review in Google, zal de kwaliteit van je website verhogen. Een slechte reputatie zal de reputatie juist doen dalen.

4. Content die naar een doel toewerkt

Uiteindelijk heeft elke bezoeker van jouw website een doel voor ogen of een probleem dat opgelost moet worden. Jouw website moet ervoor zorgen dat de gebruiker zijn doel bereikt.

5. Functioneel design

Een druk ontwerp leidt erg af van de daadwerkelijke inhoud van de pagina waardoor de bezoeker zijn doel niet kan bereiken. De belangrijkste content van een pagina moet eenvoudig leesbaar zijn en niet omgeven worden door allerlei advertenties of andere afleidende contentblokken.

6. Een regelmatige onderhoudsfrequentie

Een regelmatige onderhoudsfrequentie is voor iedere website verschillend: een nieuwssite met één artikel per dag zal niet hoog gewaardeerd worden door Google, maar een advocatenblog met één artikel per dag zal in de zoekresultaten omhoogschieten. Ook je bestaande pagina’s en artikelen moeten regelmatig onderhouden en geüpdatet worden zodat je website altijd juiste en relevante informatie bevat.

7. Eenvoudig te vinden bedrijfsinfo

Google vindt het fijn als een bezoeker op jouw website eenvoudig je bedrijfsinfo kan vinden. Dat betekent dat je op elke pagina een link moet hebben als “contact”, “over ons”, “over ons kantoor” of een vergelijkbare term.

Meer weten?

Zoals je ziet is het niet eenvoudig om Google tevreden te stellen. Een goede contentstrategie is daarom essentieel voor online succes. Wil je meer weten over online marketing voor advocaten? Neem vrijblijvend contact met ons op of kom een keer langs voor een kop koffie. We helpen je graag!