Wil jij starten met contentmarketing maar heb je geen tijd, kennis of kunde om serieus aan de slag te gaan? In dit blog probeer ik je te inspireren om te starten en bied ik aan om samen een plan te maken. Lees dus snel verder!

Wat is contentmarketing en waarom moet je hier iets mee?

Even je geheugen opfrissen: wat is contentmarketing nu precies en waarom zou je hier als ondernemer of marketeer iets mee moeten doen?

Alle soorten marketing waarbij bepaalde inhoud of informatie, bestemd voor jouw doelgroep, een rol speelt: dat is contentmarketing. Denk bij content aan tekst (blogs, whitepapers), video, foto of audiofragmenten in de vorm van podcasts of vlogs etc.

Met behulp van contentmarkting bouw je gezag en vertrouwen bij je doelgroep. Je laat zien dat jij de kennis in huis hebt om het probleem van jouw klanten op te lossen.

Contentmarketing helpt dus voor branding doeleinden maar zorgt er ook voor dat potentiële klanten jouw website weten te vinden. SEO en copywriting gaan hand in hand met een goede contentmarketingstrategie.

                        “Create good content.”

Kwaliteit boven kwantiteit!

Het is een absolute must dat je content van hoge kwaliteit is. Of het nu gaat om een blog, vlog of een foto. Over het algemeen geldt: hoe hoger de kwaliteit hoe meer bereik.

Voordat je content gaat maken is het belangrijk om goed na te denken over je doel: wat wil je bereiken? Door middel van een SMART contentstrategie (met behulp van een contentagenda) kun je dit van tevoren bedenken en inplannen. Het is belangrijk dat je content aansluit bij de behoefde van je doelgroep. Stel jezelf bij het maken van content steeds de vraag: waarom is deze informatie onmisbaar voor mijn doelgroep?

Waar deel je nu welke content?

Dat is per bedrijf verschillend. Maak vooral niet zomaar wat kanalen aan om er vervolgens niets of maar half iets mee te doen. Liever de volledige potentie benutten van één kanaal dan vier kanalen maar voor de helft gebruiken.

Vroeger was er een duidelijke lijn:

– LinkedIn: zakelijk
– Facebook: privé
– Twitter: privé

Deze lijn is tegenwoordig niet meer zo helder. Facebook en Instagram worden zakelijk (b2b en b2c) gebruikt en op LinkedIn zie je steeds meer berichten die ook prima op Facebook zouden passen.

Het gaat erom dat je de juiste persoon op het juiste moment met de juiste boodschap bereikt. Zorg dat jouw contentmarketing in lijn is met de doelstellingen van je bedrijf. Schrijf pakkende en boeiende teksten waarmee je doelgroep informeert, inspireert, motiveert of activeert.

Jij weet alles van jouw business, laat aan bestaande en potentiële nieuwe klanten zien dat je iets te vertellen hebt!

Gebruik bijvoorbeeld Instagram om te laten zien wie je als bedrijf bent. Mensen doen eerder zaken met mensen waarmee ze een ‘klik’ voelen. We horen heel vaak “Ja, maar mijn doelgroep zit niet op Instagram”. Echt wel! Ook jouw doelgroep zit op Instagram.

Wij zeggen niet dat Instagram je belangrijkste communicatietool moet zijn, maar we zeggen wel dat een up-to-date kanaal bijdraagt aan jouw merk / branding. Of het nu gaat om het genereren van leads of nieuwe collega’s.

Laat jezelf zien met contentmarketing!

Het laten zien van de mensen ‘achter’ jouw bedrijf wekt vertrouwen en gezag op. Mensen vertrouwen jou en je bedrijf sneller én je kunt je onderscheiden van concurrenten. Niemand is hetzelfde als jij. Dit moet ook gelden voor de content op je website. Zorg ervoor dat alles wat je doet autenthiek is zoals jij als ondernemer en/of marketer.

Contentmarketingplan maken?

Wil je contentmarketing gedeeltelijk of in zijn geheel uitbesteden of wil je samen een contentmarketingplan maken waar je mee kunt starten? Neem vrijblijvend contact op, want ik help je hier graag bij.

Ik ben dagelijks bezig met ondernemers en/of marketeers zoals jij op weg te helpen om de mogelijkheden van contentmarketing volledig te benutten.