Sinterklaas is net het land uit en de Kerstman staat alweer voor de deur. Dat kan maar één ding betekenen: je tijdlijn wordt weer overspoeld met terugblikken, verwachtingen en trends.

En omdat ook wij gevoelig zijn voor lijstjes, willen we zo’n goede traditie uiteraard niet verbreken!

Welke veranderingen zijn er – volgens ons – op komst in het SEO-landschap en met welke trends moet je rekening houden?

In deze blog zetten we 6 verwachtingen voor 2020 op een rijtje!

Inhoud:

  1. Analytics, we wachten op je
  2. Hoe is het ondertussen met voice search?
  3. Nog even over die featured snippets
  4. Hoe bruikbaar is de PageSpeed Insight Tool?
  5. Met BERT van zoekwoord naar intentie
  6. En van backlinks naar échte autoriteit

1. Analytics, we wachten op je

Iedereen kent het en iedereen gebruikt het: Google Analytics. Samen met Google Ads en Google Search Console behoort het tot het standaardgereedschap van elke online marketeer.

Als je de afgelopen twee jaar bekijkt, valt echter een aantal zaken op…

Van AdWords naar Ads

AdWords logoGoogle Ads is in 2018 geheel vernieuwd. Deze wijziging was zo groot dat zelfs de naam veranderde – van Google AdWords naar Google Ads.

Ook de interface veranderde drastisch. De totale look en feel veranderde, maar belangrijker nog: ook het aanbod van functionaliteiten is veranderd. Sommige functionaliteiten van de ‘oude’ Google AdWords zijn niet terug te vinden in het nieuwe Google Ads en andersom.

Ook Search Console ging met de tijd mee

google-search-console-logoDan naar Google Search Console. Begin 2018 kondigde Google grote wijzigingen aan – een totaal nieuwe interface met een geheel nieuwe look en feel. In 2019 is deze vernieuwing definitief doorgevoerd in alle accounts.

En ook hier geldt weer: niet alleen het verouderde uiterlijk werd eindelijk vervangen, ook de functionaliteiten veranderden flink. In de nieuwe Google Search Console interface kun je lang niet alle functionaliteiten terugvinden die je in de oude interface wel had.

Andersom geldt dat de nieuwe omgeving veel nieuwe functionaliteiten biedt – je hebt nu bijvoorbeeld de beschikking over 16 maanden data in plaats van 3 maanden.

…maar Analytics blijft een beetje achter

analytics-logoDan naar Google Analytics. Hoewel er regelmatig kleine updates zijn doorgevoerd in de afgelopen jaren, is de interface al jaren hetzelfde. Ook bestaat het meetmodel nog steeds enkel uit de bekende pageviews.

Google App + Web

Daar lijkt nu echter eindelijk verandering in te komen. In juli kondigde Google Analytics App + Web aan. Dit is een nieuwe configuratie Analytics die websitebezoek in kaart brengt door middel van gebeurtenissen in plaats van pageviews.

Google App + Web is nog in beta en is nu vooral geschikt voor cross-platform metingen waarbij websitegebruik en appgebruik in één property gecombineerd worden.

Voor de gemiddelde mkb’er of webshop is het dus nog niet relevant om naar de beta over te schakelen.

De interface en de wijze waarop websitegebruik gemeten wordt, verschillen echter behoorlijk van de huidige interface.

Analytics in 2020

Wat dit in de praktijk betekent? Onze verwachting is dat Analytics in 2020 een flinke vernieuwing krijgt – dus ook de ‘reguliere’ property’s die niet de Web + App configuratie hebben.

In deze nieuwe Analytics zullen websitegebeurtenissen een veel grotere rol spelen dan in de huidige interface die gebaseerd is op paginaweergaven.

We hopen echter dat niet alleen de meetmethode verandert, maar dat Analytics in zijn geheel een flinke opfrisser krijgt.

Zomaar een aantal ideeën:

  • Breng versiegeschiedenis – bekend uit Google Ads – naar het platform. Want hoe handig is het als je kunt zien wie welke wijziging wanneer heeft uitgevoerd?
  • Voorzie de lijst met verwijzingsuitsluitingen van importeerfunctionaliteit. Je hoeft dan niet meer bij elke webshop in je account alle verwijzingsuitsluitingen handmatig toe te voegen en bij te houden. Of, nog beter: introduceer verwijzingsuitsluitingslijsten die je op accountniveau kunt beheren (vergelijkbaar met uitsluitingslijsten in Google Ads).
  • Hotjar Heatmap
    Een heatmap in Hotjar

    Bied visuele scrol- en clickheatmaps aan, zoals je die ook in Hotjar kunt vinden.

  • Maak het instellen van doelen veel eenvoudiger, zodat iemand met weinig kennis van Analytics ook goedwerkende doelen kan instellen. Door het introduceren van gebeurtenis-metingen (zoals hierboven besproken) heb je dan zelfs geen Google Tag Manager meer nodig. In theorie zou je dan met één vinkje kunnen instellen dat het aanklikken van een telefoonnummer of het verzenden van een contactformulier als doel wordt gemeten.

Neem een voorbeeld aan Facebook

Voor het instellen van doelen en conversietracking zou Google een voorbeeld kunnen nemen aan Facebook.

Als adverteerder in Facebook kun je in een visuele editor aangeven welke gebeurtenis op jouw website als conversie gemeten moet worden. Bijvoorbeeld een klik op een “In winkelwagen”-button.

Google gebruikt in Optimize al een vergelijkbare visuele editor. Combineer dit met de nieuwe manier van gebeurtenissen meten, en het ontwikkelen van zo’n tool zou een fluitje van een cent moeten zijn.

Kortom: in Google Analytics is nog veel te winnen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en we verwachten dat Google hier in 2020 grote stappen in gaat maken.

2. Hoe is het ondertussen met Voice Search?

Het optimaliseren voor voice search was de afgelopen jaren door de opkomst van slimme apparaten, zoals Google Home, een belangrijk aandachtspunt.

Voice Search

Deze trend zet zich voort in 2020; naar verwachting zal zelfs 50% van het aantal zoekopdrachten spraakgestuurd zijn.

Dit is dus zeker iets om rekening mee te houden in je SEO-strategie, bijvoorbeeld door te optimaliseren voor featured snippets.

Hoe je kunt optimaliseren voor voice search lees je in ons artikel: Hoe optimaliseer ik voor Voice Search?

Of voice search in 2020 écht gaat doorbreken als traffic generator voor commerciële partijen? Dat blijft nog maar de vraag.

Onze eigen ervaring met bijvoorbeeld Google Home is dat spraakgestuurde apparaten momenteel vooral worden gebruikt om het weerbericht voor te laten lezen, muziek aan te zetten, lampen uit te schakelen of openingstijden op te zoeken.

Ons advies is daarom:

  • zorg dat jouw Google Mijn Bedrijf goed is ingesteld (vooral als winkelbezoeken voor jou belangrijk zijn)
  • en optimaliseer voor featured snippets (zie #3 hieronder).

Heb je Google Mijn Bedrijf op orde en bied je duidelijke antwoorden op veelgezochte vragen op je website? Dan hoef je je voorlopig geen zorgen te maken en ben je klaar voor voice search.

Een voorbeeld van voice search en zo’n featured snippet zie je in onderstaande video.

Is de video bij jou niet zichtbaar? Klik dan hier.

3. Nog even over die featured snippets

In 2020 gaat Google vaker featured snippets vertonen in de zoekresultaten.

Wat zijn featured snippets?

Featured snippets zijn tekstfragmenten die bovenaan de zoekresultaten worden vertoond op basis van een zoekopdracht, zoals deze:

seo-sea-verschil-snippet

In sommige gevallen zorgt dit voor een daling in het organische verkeer: de bezoeker kan hier immers direct zien waar hij of zij naar op zoek was.

Het kan echter ook juist voor een boost zorgen. Zo’n featured snippet valt natuurlijk erg op – zeker als ‘ie voorzien is van een afbeelding.

Bovendien positioneer je jezelf op deze manier als kennisleider in jouw vakgebied. De bezoeker ziet immers dat Google jouw content zo waardevol inschat dat het direct boven de zoekresultaten getoond wordt.

Een laatste voordeel van featured snippets: zoals gezegd kiest Google Home vaak de tekst in de featured snippet als antwoord op een gesproken vraag. De link naar jouw website verschijnt dan in de Google Assistant app.

En hoe kom je dan aan zo’n featured snippet?

Er is geen technisch ‘trucje’ of code die ervoor zorgt dat Google jouw content vertoont als snippet.

Je kunt je content echter wel zo schrijven dat de kans hierop groter wordt.

Onze belangrijkste twee tips hiervoor lees je hieronder.

Tip 1: Lijstjes en tussenkopjes

Onze eerste tip: maak gebruik van lijstjes en tussenkopjes.

Deze twee vormen zijn eenvoudig te begrijpen voor Google en zullen dus snel als featured snippet getoond worden.

Een voorbeeld:

opsomming-snippet

Tip 2: Vragen en antwoorden

Onze tweede tip: maak gebruik van vragen en antwoorden.

Zet de vraag in de titel of een tussenkopje. Begin de alinea onder het tussenkopje met een duidelijke definitie van het antwoord, en houd het bij twee of drie zinnen. Het helpt als je de vraag in het antwoord herhaalt.

Een voorbeeld:

definitie-snippet

4. Hoe bruikbaar is de PageSpeed Insight tool?

Een snelle website is en blijft belangrijk. In 2020 wordt dit misschien wel belangrijker dan ooit.

Google heeft in november zelfs aangekondigd dat het gaat testen met het ‘straffen’ van trage websites door een waarschuwing in de browser te plaatsen.

chrome-laadsnelheid-waarschuwing

Dit kan ervoor zorgen dat websitebezoekers sneller wegklikken, waardoor er minder bezoekers op je website belanden en je bouncepercentage hoger wordt. Dit gaat je positie in Google niet ten goede komen.

Wees hier dus op voorbereid en verbeter in 2020 de snelheid van je website, bijvoorbeeld door lazy loading toe te passen.

PageSpeed Insight tool

Wie regelmatig de PageSpeed Insight tool gebruikt, kan het niet ontgaan zijn: dit jaar is zowel de vormgeving als de inhoud van deze tool flink veranderd.

Onze ervaring is dat er regelmatig nieuwe KPI’s worden toegevoegd in de tool. Hierdoor kan je PageSpeed-score gezakt zijn, terwijl je website niet veranderd is.

pagespeed-sageon
Toegegeven: ook op onze eigen site is er werk aan de winkel…

Zorg dus dat je bijblijft en check regelmatig je website met behulp van deze tool.

Zie je verbeterpunten? Pak deze dan op in samenwerking met je websitebouwer.

Afbeeldingsindelingen

Een voorbeeld van zo’n vernieuwing in de PageSpeed tool is de manier waarop Google naar afbeeldingsindelingen kijkt. Google is tegenwoordig een aantal ‘nieuwe’ extensies – zoals JPEG 2000, JPEG XR en WebP – flink aan het pushen, terwijl deze nog niet door alle browsers worden ondersteund.

afbeeldingsindelingen

Het is dus nog maar de vraag of het voor jou slim is om over te schakelen op deze nieuwe afbeeldingsindelingen.

Heb je een WordPress website? Dan kun je hiervoor gebruikmaken van een plugin, zoals ShortPixel. Deze plugin bekijkt per bezoeker welke afbeeldingsindeling het best geschikt is, en kiest vervolgens of het afbeeldingen inlaadt in bijvoorbeeld JPG-formaat of in het snelle WebP-formaat.

JavaScript en CSS

Een andere tip die veel terugkomt in de PageSpeed-tool is het optimaliseren van JavaScript- en CSS-bronnen, en de manier waarop deze worden ingeladen.

Let hiermee op: het gebruik van WordPress-plugins kan hierbij wel helpen, maar dit kan er ook voor zorgen dat je website ‘aan de voorkant’ minder goed functioneert.

Ook hier geldt: zorg ervoor dat je weet wat je doet en bespreek dit samen met je webbouwer.

pagespeed-100-score

Een hoge score – bijvoorbeeld boven 90% – is een mooi doel, maar in lang niet gevallen haalbaar. 

5. Met BERT van zoekwoord naar intentie

BERT

Ik hoor je denken: oud nieuws. Al jarenlang verschuift de focus van Google van zoekwoorden naar intentie.

Onlangs heeft BERT hier echter weer flink de nadruk op gelegd.

En nee, hiermee bedoel ik niet die Bert van Bert en Ernie, maar een Google algoritme-update die eerder dit jaar werd aangekondigd.

In het kort: BERT zorgt ervoor dat Google de intentie achter de zoekopdracht beter begrijpt, waardoor een zoekopdracht beter aansluit bij de zoekopdracht.

Hoewel BERT geen directe invloed heeft op ranking factors zorgt het algoritme er wel voor dat goed geschreven informatieve content nog belangrijker wordt.

Het creëren van sterke, relevante en leesbare content blijft dus een belangrijk aandachtspunt in 2020!

6. En van backlinks naar échte autoriteit

Om te beginnen: linkbuilding blijft in 2020 een onmisbaar onderdeel van SEO.

Als Google ziet dat veel waardevolle en relevante websites in jouw branche naar jou linken, dan zien zij dat jij een autoriteit bent in je branche.

Google wordt echter steeds beter in het herkennen van autoriteit en kijkt hierbij verder dan backlinks.

Dit is onderdeel van wat Google zelf noemt: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (E – A – T).

Ook hier geldt weer dat écht goede en informatieve content heel veel doet.

content-meme

Schrijf content…

  • waar de bezoeker echt iets aan heeft,
  • én die niet op twintig andere websites te vinden is.

Maar bovenal: zorg ervoor dat duidelijk is dat de content echt door een professional geschreven is.

Een aantal tips:

  • schrijf een goede en duidelijke over ons-pagina,
  • plaats contactgegevens duidelijk herkenbaar op je website en gebruik hiervoor structured data,
  • zorg er voor dat je regelmatig geciteerd wordt op andere websites binnen jouw branche,
  • en ga zo maar door.

Google Authorship: wie kent het nog?

De vraag is hoe ver Google gaat met de nadruk op autoriteit. Het doet ons in ieder geval terugdenken aan de tijd van het Google Authorship; een drie jaar durend experiment dat in 2014 (alweer 5 jaar geleden!) is geëindigd.

Google Authorship werkte zo: als je een author-metatag in de broncode van een blog toevoegde, dan was de auteur met naam en foto zichtbaar in de zoekresultaten.

google-authorship
Bron afbeelding: moz.com

Het zal ons niet verbazen als Google in 2020 (weer) gaat testen met het introduceren van authorship-gerelateerde functionaliteiten.

De tijd zal het uitwijzen!

Hulp nodig met online marketing?

Natuurlijk kunnen we zo nog wel even doorgaan: SEO staat nooit stil.

Maar wat ons betreft zijn dit de grootste aandachtspunten waar je in het komende jaar rekening mee kunt houden.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Of wil je graag eens sparren over jouw onlinemarketingstrategie?

Neem dan contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht.

We helpen je graag!