Als onlinemarketingbureau worden wij regelmatig gevraagd om websites van advocatenkantoren te reviewen. Het zal je niets verbazen dat we in 99% van de gevallen wel iets aan te merken hebben.

Veel van de verbeterpunten die wij tegenkomen zijn eenvoudig te tackelen. Zo eenvoudig dat het eigenlijk zonde is om dit niet direct te (laten) regelen.

Wij hoeven advocaten meestal niet meer uit te leggen waarom het belangrijk is om de zoekmachine-optimalisatie (SEO) van je website op orde te hebben. In een markt met zoveel concurrentie kost het tijd en moeite om online optimaal gevonden te worden. Om je op weg te helpen delen we 4 SEO-verbeterpunten die wij bij de meeste websites die we reviewen tegenkomen.

1. Prestaties van content

Alles wat je op je website online plaatst is content. Hoe weet je nu of je magere of juist uitstekende content hebt gedeeld?

Het antwoord is simpel kun je eenvoudig vinden in Google Analytics (GA). Log in en ga via het linkermenu naar Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s:

Bestemmingspagina's Google Analytics
Voorbeeld van bestemmingspagina’s in Google Analytics

Kijk in de tabel naar het bouncepercentage en de sessieduur.

  • Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat binnenkomt en de site direct weer verlaat, zonder door te klikken naar een tweede pagina.
  • De gemiddelde sessieduur is de gemiddelde tijd die een bezoeker op jouw website doorbrengt.

Blijven bezoekers maar een paar seconden op de pagina en is het bouncepercentage hoger dan bij de andere pagina’s? Dan kun je stellen dat de desbetreffende pagina niet goed presteert.

In bovenstaand voorbeeld zien we bijvoorbeeld dat we het artikel /adverteren-linkedin-ads/ aan een update toe is.

Nog geen Analytics?

Maak je nog geen gebruik van Google Analytics op je website? Zorg er dan zo snel mogelijk voor dat dit voor je geregeld wordt, zodat je inzicht krijgt in de prestaties van je website. Stuur ons een mailtje, dan zorgen wij ervoor dat je Analytics-account goed wordt ingericht.

Is jouw website wel voorzien van Analytics maar kun je er geen wijs uit worden? Lees dan het artikel: Google Analytics voor advocaten: meer leads door data.

Contentmap

Wil je meer structuur aanbrengen in het schrijven en monitoren van je blogartikelen? Wij vinden het prettig om met een contentmap te werken om de prestaties van content in de gaten te houden. Een voorbeeld van een contentmap zie je hier: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1x-vWeMb95fur65IVD_1Tkeg36HCrZeFkZ7M3eZaJa8U/edit?usp=sharing

Mail ons als je een versie wilt ontvangen waarin je kunt werken, dan sturen we je er een op.

2. Paginatitel (ook wel meta-titel, SEO-titel of browsertitel genoemd)

De paginatitel is de titel van je website die bij het zoekresultaat in Google verschijnt:

Paginatitel in Google voor SEO-zaken
Voorbeeld van een zoekresultaat in Google

In dit voorbeeld is dus ‘Online Marketing voor Advocaten: meer resultaat uit je website!’ de paginatitel.

De paginatitel kun je in de meeste gevallen zelf instellen. Een optimale paginatitel draagt bij aan jouw positie in zoekmachines.

Zet jij nog steeds je kantoornaam vooraan in je paginatitel? Stop ermee. Als men in Google op de naam van je kantoor zoekt dan weten ze je echt wel vinden, vertrouw ons.

We gebruiken voor nu een fictief kantoor maar paginatitels als dit komen we regelmatig tegen:

‘Jansen en Jansen Advocaten uit Rotterdam | Modern en informeel’

Een paginatitel zoals dit is niet handig omdat het loont om het belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel te plaatsen. Het zoekwoord waarop je het liefst gevonden wilt worden. Ben je een strafrecht specialist? Begin dan met je specialisme gevolgd door je locatie. Als je het per se wilt dan mag je daarna de naam van je kantoor noemen:

‘Strafrecht Advocaat Rotterdam | Jansen & Jansen’

Wil je meer tips over het schrijven van een goede paginatitel? Lees dan ons artikel: 8 tips voor een perfecte SEO-titel.

3. Meta-omschrijving

Met de meta-omschrijving bedoelen we het stukje tekst onder de paginatitel. In het eerder genoemde voorbeeld is dit: ‘Sageon helpt advocaten om meer omzet te halen met behulp van online marketing. Wil je ook meer resultaat uit je website? Bel: 030 – 20 40 522!’

Meta-omschrijvingen zijn geen directe rankingfactor. Toch is het belangrijk om de metagegevens optimaal in te voeren. Zie de meta-omschrijving als een pitch waarom een gebruiker van Google op jouw link moet klikken in plaats op de link van een concurrent.

Vertel in 150 – 160 karakters waarom jij het beste antwoord geeft op de zoekvraag die in de zoekmachine is gesteld en sluit af met een goede CTA (calls to action) zoals: ‘Bel nu!’ of ‘Gratis intake!’.

Tips voor het schrijven van metagegevens zijn:

  • wees zo relevant mogelijk voor de potentiële bezoeker
  • gebruik het belangrijkste zoekwoord dat je ook in de paginatitel gebruikt
  • noem de naam van je kantoor en de contactinformatie

Misschien is het je wel eens opgevallen dat er altijd metagegevens worden weergegeven, zelfs als je niets hebt ingevoerd. Dit komt omdat Google, als er door jou niets is ingevuld, zelf op zoek gaat naar een omschrijving. Dit resulteert echter in teksten die halverwege de zin worden afgebroken.

4. Interne links

Met behulp van een interne link plaats je een link op een pagina van jouw website naar een andere pagina binnen je site.

De interne linkstructuur van je website is een belangrijke factor die mede bepaalt hoe goed jouw site scoort in de ogen van zoekmachines. Veel advocaten, en andere organisaties, besteden nauwelijks aandacht aan interne links.

Het optimaliseren van de interne links heeft een aantal voordelen:

  • het geeft bezoekers van een website extra informatie die ze verder helpt wanneer ze een artikel hebben gelezen. Een bezoeker die doorklikt en meerdere pagina’s leest heeft een positieve ervaring met je site. Websitebezoeker blij, Google blij en jij ook blij.
  • het zorgt ervoor dat Google je website beter begrijpt. Als er heel veel naar een bepaalde pagina wordt gelinkt dan ziet Google deze pagina als belangrijk.

Houd het wel natuurlijk. Een tekst van 500 woorden die voor 90% uit interne links bestaat, gaat je niet helpen. Sterker nog, dit zal in je nadeel werken.

SEO-vragen?

Heb je vragen over SEO? Of wil je eens sparren met een bureau dat gespecialiseerd is in online marketing voor advocaten? Neem contact met ons op!