Als advocaat heb je een continue aanwas van nieuwe cliënten nodig. Online marketing helpt je gevonden worden buiten bestaande offlinekanalen om. Je wordt dus benaderd door mensen die je zonder website nooit hadden gevonden.

In dit artikel krijg je handvatten die je kunt gebruiken om jouw ideale cliënt online te bereiken. Heb je vragen en/of opmerkingen, bel of mail gerust!

1. Is de online basis op orde?

sageon-0215Je website is de basis van je online communicatie. Het is zonde om veel tijd en geld te investeren in online marketing als je website niet op orde is. Al is je content of je campagne geniaal, als mensen op een krakkemikkige website terecht komen, doen ze geen zaken met je.

Wij spreken heel wat advocatenkantoren en daarbij komen we er genoeg tegen die de website alleen als online brochure of visitekaartje gebruiken. Zonde, want zo laat je veel mogelijkheden onbenut.

Hoe check je of je website voldoet aan de eisen anno 2016? Kijk eerst eens kritisch naar je website en controleer of deze bij jouw kantoor past. Soms is een advocatenkantoor de afgelopen jaren enorm veranderd maar is de website exact hetzelfde gebleven.

Is je website mobielvriendelijk?

Kijk ook of je website goed werkt op een telefoon en tablet. Een handig tooltje hiervoor is de mobielvriendelijke test van Google. Onthoud dat dit slechts een hulpmiddel is. Test ook altijd zelf of je website op een smartphone goed te gebruiken is. Kun je makkelijk door de site navigeren? Zijn alle teksten eenvoudig leesbaar en hoef je niet in te zoomen?

2. Je ideale cliënt, wie is dat eigenlijk?

Persona opstellenOm gevonden te worden door je ideale cliënt moet je eerst weten wie hij (of zij) is. In marketingtermen noemen we zo’n ideale klant een ‘persona’ of ‘ijkpersoon’. Combineer bij het maken van een persona de kennis die er binnen je kantoor is met nieuwe kennis die je online kunt vergaren. Bijvoorbeeld met behulp van de zoekwoordplanner (hiervoor is een Ads account vereist) van Google of met behulp van Google Trends. Een andere handige tool hiervoor is Answer the Public.

Het beantwoorden van onderstaande vragen helpt je op weg bij het vaststellen van een persona:

  1. Hoe oud is je ideale cliënt?
  2. Waar komt hij vandaan?
  3. Wat voor werk heeft hij?
  4. Is je ideale cliënt een man of een vrouw?
  5. Is hij hoger opgeleid?
  6. Welke websites en social media gebruikt je ideale cliënt?

Wanneer zoekt je cliënt hulp? Mailt hij onder kantooruren? Wanneer word je het meest gebeld? Rond lunchtijd? Of misschien ’s avonds? Stem hier je online marketing op af.

Denk ook na over je eigen diensten:

  1. Welke probleem los jij op voor je cliënt?
  2. Met welke dienst help je hem?
  3. Waarom heeft je cliënt jou nodig?

Kantoren die werkzaam zijn in meerdere rechtsgebieden doen er goed aan om meerdere ideale cliënten te omschrijven. Ook kan het zijn dat je binnen een rechtsgebied verschillende persona’s hebt, hierover kun je zelf het beste oordelen.

3. Gebruik Google Ads en Microsoft Ads

homepage in AdWords appMaak gebruik van Google Ads en Microsoft Ads om inzicht te krijgen in het online zoekgedrag van je cliënt. Om goed gevonden te worden in het organische resultaat (SEO) in Google is tijd nodig. Met behulp van advertenties (SEA) kun je dezelfde dag nog websitebezoekers genereren tegen een x-bedrag per klik. Wat ook alweer het verschil is tussen SEO en SEA lees je hier.

  1. Een belangrijk aspect dat vaak wordt vergeten is dat adverteren in zoekmachines je direct feedback geeft op zoekwoorden. Deze kennis kun je vervolgens gebruiken voor SEO-doeleinden.
  2. Vergeet niet om je telefoonnummer met een extensie te vermelden. Mensen gebruiken hun telefoon om naar jouw diensten te zoeken. Wel zo makkelijk als ze je met één klik aan de telefoon kunnen krijgen!

Meer weten over Google Ads of Microsoft Ads? Lees:

4. Gevonden worden, overtuigen en converteren

Grofweg kun je drie doelen omschrijven die je met je website wilt bereiken. Het eerste doel is online vindbaarheid. Je wilt gevonden worden, bijvoorbeeld in Google, door je ideale cliënt. Op je website wil je laten zien dat je het probleem van je cliënt kunt oplossen. Je wilt de websitebezoeker informeren maar ook overtuigen dat jij de beste keuze bent en niet je concurrent.

Het tweede doel houdt in dat je het vertrouwen wint van de websitebezoeker.

Tot slot, het derde doel, wil je dat je ideale cliënt contact met je opneemt. In marketingtermen noemen we een contactopname een conversie. Via de telefoon, een contactformulier of email wil je met je cliënt in contact komen.

Optimaliseer de ervaring op je website

sageon-0226Een goede ervaring op je website zorgt dat je het tweede en derde doel behaalt. Een goede ervaring wil onder andere zeggen dat de website snel laadt. Nu vraag je je misschien af wat snel is. Houd als vuistregel een laadtijd van 3 seconden aan. Langer dat 3 seconden laden kost je dus omzet. Dag nieuwe ideale cliënt…

De homepage

Denk ook na over wat je bezoekers wilt vertellen op je homepage. Wat is relevant? De homepage is de pagina waar het meeste (nieuwe) verkeer op binnenkomt, een eerste indruk van jouw kantoor dus. Dit geldt niet alleen voor home maar voor alle teksten op je website: bedenk dat je cliënt geen advocaat of jurist is. Schrijf in begrijpelijke taal. Ontkom je niet aan een juridische term? Leg dan duidelijk uit wat het betekent.

Bedenk wat jouw ideale cliënt op de homepage wilt lezen. Plaats geen lange tekst op je homepage maar vertel kort en bondig welke diensten je aanbiedt en voor wie je zoal werkt. Zet nooit ‘Welkom’ als grote kop op de site. De websitebezoeker weet dat hij welkom is, zonde om op zo’n belangrijke plek op de homepage een open deur in te trappen.

Lees: 6 tips voor een optimale homepage

‘Waarom wij?’

Een veelbezochte pagina op de website van advocatenkantoren is de ‘over ons’ pagina. Wij vinden de term ‘over ons’ eigenlijk niet zo best. Maak liever een ‘waarom wij?’ pagina omdat dat de informatie is waar je ideale cliënt naar op zoek is. Vertel hier iets over je kantoor maar blijf wel relevant. Vertel wie je bent en waarom de websitebezoeker jou als advocaat moet kiezen. Benoem hier een aantal concrete zaken dat je behandelt. Als de bezoeker hulp zoekt bij een soortgelijk probleem laat je zo zien over de juiste ervaring te beschikken.

5. Online aanwezigheid op social media

Facebook en TwitterBen je aanwezig op LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook? Zien de profielen er net zo mooi uit als je website?

Het gebruik van social media vergroot het bereik van je online marketing. Door het delen van je kennis via social media kun je in contact komen met cliënten voordat ze daadwerkelijk van je diensten gebruik maken.

Als je een social media kanaal creëert, onderhoud het dan ook. Het is niet netjes als mensen je een bericht sturen en er wordt niet op gereageerd. Ook accounts waarop maanden niets wordt gepost zijn niet aantrekkelijk voor potentiele cliënten om te volgen.

Bottomline: maak niet blind allerlei account aan als je er vervolgens niets mee doet.

Lees: 5 manieren om als advocaat leads te genereren uit social media.

Meer informatie over online marketing voor advocaten?

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je meer weten over internet marketing? Wij kunnen je helpen om met internet nieuwe zaken te genereren. Bekijk de pagina online marketing voor advocaten.

Liever contact met een professional? Mail of bel voor een vrijblijvend advies!