Je website is meestal het eerste contact tussen jou als advocaat en een potentiële klant. Maar is je website een beetje up-to-date? Of heb je eigenlijk al jaren dezelfde website?

Juist omdat een website een van de belangrijkste leadgenerators is, kun je er maar beter voor zorgen dat je daarin investeert om zoveel mogelijk potentie eruit te halen. Zo’n investering, zoals het redesignen van je website, verdien je uiteindelijk weer terug (return on investment, je kent het wel).

Maar wanneer heeft een website een redesign nodig? We geven een checklist van vragen die je jezelf kunt stellen.

1. Is je website regelmatig geüpdatet sinds de livegang?

Er zijn meer dan genoeg advocaten die ooit een website hebben laten bouwen en sindsdien niet meer naar de content hebben omgekeken.

Heb jij al jaren hetzelfde webdesign? Grote kans dat je site verouderd is, waardoor potentiële cliënten sneller direct de website weer verlaten in plaats van getriggerd worden om contact op te nemen.

Vooral in de advocatenwereld is er enorm veel concurrentie. Met een onaantrekkelijk website win je het gewoon echt niet meer van je concurrenten. Hoog tijd voor een nieuwe look dus! Investeer in een nieuwe, strakke website. Wij kunnen je daarbij helpen.

2. Is je website gebruikersvriendelijk?

Als het gaat om gebruiksvriendelijkheid zijn er veel factoren van belang. Om eens drie zaken te noemen:

  1. Is je website geoptimaliseerd voor verschillende platformen en beeldschermgroottes, zowel voor mobiele- als voor desktopgebruikers?
  2. Laadt je website snel? Test de mobiele snelheid van je website bijvoorbeeld via deze link. Onder 5 seconden is een prima score.
  3. Is het gemakkelijk voor potentiële cliënten om contact op te nemen door klikbare links (zoals je mailadres en telefoonnummer)?

3. Is de content op je website van toegevoegde waarde voor mijn (potentiële) cliënten?

Belangrijk voor je ranking in Google is dat je site aantrekkelijke, specifieke content bevat. Denk hierbij aan door jou geformuleerde evergreen content zoals je biografie, je missie en visie of een uiteenzetting over een juridisch onderwerp. Door het algoritme van Google wordt je site dan als relevant beoordeeld, wat een positief effect heeft op je ranking. Sites die generieke informatie bieden, worden afgestraft op hun ranking.

Staat er algemene informatie zoals een speciale pagina over (met de betekenis van) een rechtsgebied op jouw site? Personaliseer die pagina!

4. Wat voor foto’s of afbeeldingen staan er op mijn website?

We gaan er even van uit dat er afbeeldingen op je website staan, omdat we tegenwoordig niet veel websites zien zonder ook maar één afbeelding. Heb je helemaal geen visuals op je website? Dan raden wij sowieso een redesign aan.

Zo’n vijf jaar geleden is uit onderzoek al gebleken dat mensen positiever reageren op content met (op zijn minst) een afbeelding dan op content zonder afbeeldingen (bron: Skyworld research). Mensen die een advocaat zoeken zijn op zoek naar iemand die ze kunnen vertrouwen, iemand die de ervaring niet nog vervelender maakt. Aantrekkelijke visuals waar je zelf opstaat ogen uitnodigend en kunnen een menselijke connectie creëren met je websitebezoekers, waardoor ze jou als advocaat vertrouwen en contact opnemen.

Gebruik je stockfoto’s van mensen op je site? Dit raden wij ten zeerste af. De meeste stockfoto’s zijn zeer cliché en komen op honderden websites voor. Vorm een connectie met je potentiële cliënten door middel van zelfgemaakte foto’s! Echte foto’s wekken jou en je kantoor tot ‘leven’.

Zorg ervoor dat je mooie professionele foto’s van jou in je rol als advocaat hebt die je kunt plaatsen op social media en kunt integreren in je (nieuwe) webdesign.

5. Blijken mijn unique selling points uit mijn website?

Niet minder belangrijk is dat je potentiële cliënten laat weten waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor een concurrent. Wat zijn de voordelen als ze bij jou aankloppen ten opzichte van je concurrentie?

Zorg er daarom voor dat de call-to-actions op je (nieuwe) website worden vergezeld door jouw belangrijkste unique selling point (USP), als een soort belofte.

Heb jij jouw USP nog niet geformuleerd? Neem de tijd om te bedenken waar jij voor staat en wat jouw belangrijkste voordeel is ten opzichte van concurrenten en integreer jouw USP daarna op je (nieuwe) website voor potentiële cliënten.

Online marketing voor advocaten

Heeft jouw website naar aanleiding van bovenstaande checklist wel een redesign nodig? Ben je op zoek naar een partner die je kan adviseren over online marketing voor advocaten of het ontwikkelen van een nieuwe website geheel uit handen kan nemen? Neem vrijblijvend contact op met online marketingbureau Sageon in Utrecht. We zijn je graag van dienst!