Je leest het goed: de contactaanvragen via je website worden binnenkort niet meer getrackt in Google Analytics.

Tenminste, als je gebruikmaakt van WordPress en de plugin Contact Form 7.

Begin juni 2017 kondigden de ontwikkelaars van de plugin namelijk het volgende aan:

The “on_sent_ok” and its sibling setting “on_submit” are deprecated and scheduled to be abolished by the end of 2017.

Oftewel: de veelgebruikte functie on_sent_ok wordt compleet verwijderd uit de plugin.

De reden hiervoor is naar eigen zeggen dat er mogelijk veiligheidsrisico’s aan verbonden zijn.

Update: met de komst van pluginversie 5.0 zijn de functies on_sent_ok en on_submit daadwerkelijk verwijderd. Deze functies werken dus niet meer als je de plugin updatet naar 5.0 of hoger. 

Wat deed on_sent_ok?

Even je geheugen opfrissen: de functie on_sent_ok is een ingebouwde functie van Contact Form 7 waarmee je een actie kunt uitvoeren als een contactformulier wordt verzonden.

De functie wordt vooral gebruikt voor de volgende twee acties:

  1. de bezoeker doorsturen naar een bedankpagina na een geslaagde contactaanvraag, en/of:
  2. een event versturen aan Google Analytics.

In beide gevallen is het doel van de actie om de contactaanvraag te kunnen meten in Google Analytics.

  1. Met de eerste methode kun je meten hoeveel bezoekers op de bedankpagina terechtkomen. Een bezoek van de bedankpagina kun je vervolgens als bestemmingsdoel instellen in Analytics.
  2. Met de tweede methode wordt een event verstuurd aan Analytics. De bijbehorende waarden van dit event kun je vervolgens als evenementdoel instellen in Analytics.

Wat nu?

De meeste plugingebruikers gebruiken een van bovenstaande methoden voor het tracken van ingevulde contactformulieren. Maar nu deze functie eind 2017 wordt verwijderd, zul je een andere manier moeten zoeken om de herkomst van je conversies te achterhalen.

On_sent_ok alternatief

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. De ontwikkelaars raden zelf bijvoorbeeld aan om een stukje code in de functions.php van je WordPressthema te plaatsen waarmee vervolgens een event naar Analytics wordt verstuurd.

Google Tag Manager

Wij raden echter aan om gebruik te maken van Google Tag Manager.

  1. In Tag Manager kun je het versturen van een contactformulier als trigger aanmaken. Kies voor het triggertype ‘Formulierverzending’. Door middel van een filter op url of formulier-ID kun je eventueel onderscheid maken tussen verschillende formulieren op je website.
  2. Vervolgens gebruik je een tag met de tagconfiguratie ‘Universal Analytics’ en het trackingtype ‘gebeurtenis’ om deze formulierverzending als gebeurtenis door te sturen naar Analytics. Vul bijvoorbeeld de waarden ‘contact’ in bij gebeurteniscategorie en ‘formulierverzending’ bij gebeurtenisactie.
  3. Tenslotte stel je in Analytics een doel op basis van een gebeurtenis in met de waarden die je bij de tag hebt ingesteld.

Het grote voordeel van Google Tag Manager is dat je niets hoeft aan te passen of te installeren op je website. Je hoeft dus zelf niet in ingewikkelde php-bestanden te werken of andere ingewikkelde aanpassingen te doen. Natuurlijk moet je wel Tag Manager geïnstalleerd hebben, maar we gaan ervan uit dat je daar allang gebruik van maakte.

Tip: nu je toch bezig bent met Google Tag Manager, lees dan ook ons artikel over het meten van kliks op telefoonnummers en e-mailadressen.

Online marketing bureau

Wil je weten hoe je de implementatie van Google Tag Manager precies uitvoert en wat je nog meer met deze tool kunt doen? Neem dan contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht. Wij helpen je graag!