Ben je ook aan het bloggen geslagen? Goed bezig! We zien steeds meer advocaten en juristen die regelmatig artikelen publiceren. Dit is op zich natuurlijk een positieve ontwikkeling.

Vaak besteden ze uren aan research en het verwerken van feedback van collega’s. Als het blog dan eindelijk online staat en het wordt bijna niet gelezen dan werkt dit niet stimulerend.

Veel advocaten mailen ons dan ook het volgende:

‘wij bloggen regelmatig, maar niemand leest onze artikelen!’

Bij deze advocaten zien we dat er te weinig rekening wordt gehouden met de doelgroep. Om ervoor te zorgen dat ook jouw legal blog beter gelezen gaat worden geven wij je 7 tips die je direct kunt toepassen.

1. Bedenk een fictief persoon voor wie je schrijft

Eigenlijk zou het proces van het schrijven van een blog voor je site hiermee moeten beginnen. Wie wil je bereiken? Wat je doelgroep van het onderwerp waarover je schrijft?

Bedenk voor wie je schrijft door diegene echt voor te stellen. Geef hem/haar een naam, bijvoorbeeld Piet.

  • Hoe oud is Piet?
  • Wat doet Piet voor werk?
  • Welk probleem heeft Piet?
  • Wat heeft Piet aan je legal blog?

Het besef dat je voor iemand schrijft in plaats van over iemand helpt je de juiste tone of voice te vinden. Je maakt je tekst persoonlijker door in ‘gewonemensentaal’ te schrijven in plaats van vakjargon.

  • Schrijf bijvoorbeeld niet ‘deze uitspraak ziet op…’ maar gebruik liever ‘deze uitspraak heeft betrekking op…’.
  • Vermijd ‘voorts’ en schrijf liever ‘verder’.
  • En in plaats van ‘in onderhavige zaak’ kun je ook ‘in deze zaak’ gebruiken.

2. Gebruik een titel waarop je zelf zou klikken

De titel van je legal blog moet duidelijk maken waarom de lezer zijn tijd aan jou moet besteden. De titel moet dus gaan over mij (de lezer) in plaats van jou (de advocaat / jurist).

Maak in de titel al duidelijk dat je blog een probleem van de lezer oplost. Zie de titel van dit blogartikel… Waarom heb je hier op geklikt?

Het doen van een belofte in de titel werkt ook altijd goed. Dit moet natuurlijk bij je passen. En je moet er wel voor zorgen dat je deze belofte nakomt.

Deze titel zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn: In 2 minuten legal blogs schrijven die gelezen worden!

Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat je titel niet saai is. Zou iemand anders je blog lezen als je het zelf eigenlijk al een saaie titel vindt?

Hier vind je meer tips voor een goede titel.

3. Kies de juiste openingszin

Mooi, je hebt iemand overtuigd om op je blog te klikken. Het begin is er. Nu moet je diegene overtuigen om ook daadwerkelijk de tekst te lezen.

Enig idee hoeveel mensen echt tot aan de laatste punt van je artikel lezen? Ik zal je een geheim verklappen: dit zijn er niet veel.

Zorg met de openingszin dat je lezers uitdaagt zonder te veel weg te geven. Geef dus niet al de oplossing voor het probleem dat je omschrijft. Als je lezer in de openingszin al krijgt waarnaar hij/zij op zoek is geef ik je weinig kans dat je legal blog helemaal wordt gelezen.

Vraag jezelf af bij het schrijven van de openingszin wat jou aanspreekt om verder te lezen.

Oh ja, vergeet ook bij de openingszin niet: gebruik geen vakjargon. Het gaat om de lezer, niet om jou.

4. Pas de links op social media aan

Wanneer je een link deelt, bijvoorbeeld via social media, wordt onder je link een korte inleiding gegeven. Deze tekst wordt automatisch gegenereerd en bestaat vaak uit de eerste paar regels van je artikel. Vaak wordt de tekst daarom middel in een zin afgebroken.

Link preview

Pas de tekst altijd handmatig aan. Zorgt dat je deze tekst gebruikt om je lezer te ervan te overtuigen dat hij/zij echt moet klikken.

5. Gebruik relevante afbeeldingen

Als je kijkt naar de artikelen van advocaten die op LinkedIn worden gedeeld is het je vast wel opgevallen. Ze bevatten een foto van de auteur, een logo of zelfs helemaal geen foto. Dit komt omdat social media als LinkedIn automatisch de eerste (of enige) foto plaatsen die in een artikel te vinden is.

Dit nodigt niet uit om door te klikken. Kies een foto waardoor jouw blog opvalt tussen de posts van alle anderen. Neem de moeite om een foto te zoeken die bij je artikel past. Er zijn talloze site waar je rechtenvrije foto’s vanaf kunt halen, bijvoorbeeld https://pixabay.com/nl.

Wil je het helemaal professioneel aanpakken? Laat dan je eigen foto’s maken. Een voorbeeld van een kantoor dat alleen eigen foto’s gebruikt is Utrecht Letselschade Advies.

6. Check je schrijfstijl

Je hebt de lezer weten te overtuigen om jouw blog te gaan lezen. Hoe zorg je ervoor dat ze niet afhaken?

De sleutel tot succes is betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Dit bouw je op door de juiste schrijfstijl te hanteren.

Daarom geef ik een paar tips die je vandaag nog kunt toepassen.

  1. Gebruik geen vakjargon
  2. Vermijd spelfouten
  3. Vousvoyeer

7. Gebruik meer witregels

Afgezien van het feit dat de informatie in je tekst bruikbaar moet zijn, moet de tekst ook goed ingedeeld zijn.

Gebruik hiervoor de volgende drie tips:

  1. Korte zinnen en alinea’s werken beter dan lange. Gebruik zinnen van 10-15 woorden en alinea’s van 3-5 regels.
  2. Afbeeldingen, tussenkopjes en opsommingen maken een tekst beter leesbaar.
  3. Grotere letters zijn beter dan kleine. Met name voor lezers op mobiele apparaten.

Bewezen resultaat

Dat het loont om tip 6 en tip 7 toe te passen, blijkt uit onderstaande screenshot van Google Analytics. Het betreft hierbij de blog “Tips voor het verhoor” die goed scoorde in Google, maar die niet goed gelezen werd. Bijna 90% van de bezoekers klikte niet door naar een andere pagina en de gemiddelde sessieduur was nog geen minuut.

Na het toepassen van bovenstaande tips zijn de cijfers sterk verbeterd. Het bouncepercentage is met 23% gedaald en de gemiddelde sessieduur is bijna drie keer zoveel geworden.

Engagement in Analytics

Vragen? Stel ze gerust!

Sinds 2011 helpt Sageon advocatenkantoren met internet marketing vraagstukken. Heb je vragen over online marketing voor advocaten? Of zou je graag eens vrijblijvend willen spreken over de online uitdagingen van jouw praktijk?