Voor veel ondernemers, zowel fysiek als online, is het laatste kwartaal van het jaar enorm belangrijk. Met Black Friday, Kerst en Sinterklaas voor de deur wil je dat jouw webshop optimaal presteert. In deze blog 6 tips om je op weg te helpen met jouw online marketing tijdens de feestdagen!

1: Maak je SEO in orde

Voor de feestdagen is het belangrijk om pagina’s extra SEO-aandacht te geven. Een hogere positie op de eerste pagina betekent meer verkeer naar je webshop.

Houdt er rekening mee dat mensen niet tijdens elke zoekopdracht de intentie hebben om een product te kopen. Ze zijn zich bijvoorbeeld aan het oriënteren of willen zich laten inspireren.

Onderzoek welke zoekopdrachten bij welke fase van een aankoopproces horen (gebruik hiervoor bijvoorbeeld de gratis zoekwoordplanner van Google). Produceer content waarmee je op deze zoekopdrachten inspeelt. Bijvoorbeeld met behulp van een blog of video.

Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten als:

  • Alternatief voor kerstborrel
  • Inspiratie bedrijfsgeschenk
  • Originele kerstcadeaus

Bovenstaande zoekopdrachten hebben een andere intentie dan:

  • Kerstpakket chocolade
  • Relatiegeschenk wijn

2: Optimaliseer je productfeed in Google Shopping

Het belang van een goede productfeed in Google Shopping is je bekend. Een optimale feed zorgt voor een betere kwaliteitsscore. Aan het einde van de rit betaal je zo zelfs minder per klik en leveren je advertenties meer op. Ook dit jaar zal er meer concurrentie zijn en zoeken meer mensen in Google naar producten.

Zorg dus voor een optimale productfeed! Door een tool als Channable te gebruiken, kun je de productfeed eenvoudig categoriseren en verrijken met informatie. Op deze manier zal je beter gevonden worden door diegene die jouw product(en) willen kopen.

channable-categorieën

Afbeelding 1 – Channable Google Shopping categorisatie

3: Aangepaste labels toepassen in Google Shopping campagne(s)

Zijn er producten waarvan je denkt dat ze gaan knallen tijdens de feestdagen? Geef ze prioriteit en voorzie ze met behulp van aangepaste labels van een waarde in je Google Shopping campagne(s).

Door gebruik te maken van 1 tot maximaal 5 labels kun je specifieke producten uitlichten en je advertentiebudget daarop aanpassen. Geef een van de aangepaste labels een waarde mee, bijvoorbeeld ‘seizoen’, en de Shopping campagne zal hierop alle overeenkomsten filteren.

Dit doe je door allereerst in de Google Shopping campagne onder instellingen de optie ’productfilter’ te kiezen, vervolgens ‘filter’ aan te klikken en tot slot het door jou gemaakte label te selecteren.

google-shopping-labels

Afbeelding 2 – Google Shopping aangepaste labels

4: Overweeg om ‘achteraf betalen’ mogelijk te maken

De Volkskrant schreef het al: ‘Uitgesteld betalen voor onlinespullen is ook in Nederland in opmars’. Om het je klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken, is het dus verstandig om te kijken naar opties voor ‘achteraf betalen’.

achteraf-betalen-klarna

Afbeelding 3 – Achteraf betalen met Klarna

Je draagt als winkel marge af per verkocht product. De aanbieders van ‘achteraf betalen’ dragen de financiële risico’s mocht iemand niet binnen de gestelde betaaltermijn betalen. Als winkel een kans om meer om te zetten door deze optie naast je huidige betaalopties te bieden.

5: Begin met inhaken want de klantreis start nu

Begin zo snel mogelijk met het bereiken van je bestaande en nieuwe klanten. Bijvoorbeeld door het inzetten van Google display-advertenties en socialmediacampagnes.

display-advertentiesAfbeelding 4 – (v.l.n.r.) Google Display-en Instagram advertentie

Speel in op de actualiteit of biedt inspiratie. Op deze manier kom je op het juiste moment met de juiste boodschap onder de aandacht van klanten. Uiteindelijk kan zo’n eerste contactmoment leiden tot wat jij wilt: een aankoop.

Verwacht met deze campagnes geen directe verkopen en reken ze hierop dan ook niet af. Doel is om met jouw shop onder de aandacht te komen. Slimme retargeting zorgt vervolgens voor de verkoop. Met dynamische display advertenties of remarketingcampagnes in Google en/of via social media.

6: Investeer in conversie-optimalisatie (CRO)

Het is verleidelijk: budgetten verhogen om tijdens te feestdagen meer te verkopen. Toch is dit niet altijd de slimste zet. Meer budget zorgt niet altijd voor meer resultaat.

Met behulp van CRO zorg je er onder andere voor dat meer bezoekers een product kopen of dat zij meer uitgeven in jouw shop. Je kijkt bijvoorbeeld naar kleine of grote optimalisaties die zorgen dat het proces van afrekenen soepeler verloopt, of je test met teksten die op de juiste plaats op een pagina mogelijke twijfel bij bezoekers wegneemt.

Om dergelijke optimalisaties door te voeren zul je eerst in je gebruikersdata moeten duiken. Open bijvoorbeeld Google Analytics en bekijk je e-commerce gegevens over ‘winkelgedrag’. Neem onder de loep waar in je funnel een (on)verklaarbare drop-off is, om daar vervolgens verder onderzoek naar te doen (kwantitatief & kwalitatief).

cro-google-analytics-winkelgedragAfbeelding 5 – Winkelgedrag Google Analytics

Een CRO-proces (mits goed gedaan) zorgt dat al je kanalen (organisch, paid, direct, referral, social etc) beter gaan renderen!

Hulp nodig; let’s talk!

Wil je meer informatie over het optimaliseren van jouw webshop? Sageon Online Marketing helpt je graag verder. Bijvoorbeeld door je webshop vrijblijvend te scannen. Neem dus contact op, dan zorgen we samen voor een beter resultaat!