Als we spreken over zoekmachine-optimalisatie (SEO), dan bedoelen we meestal de zoekresultaten zoals we die kennen: een vermelding van je website met een korte omschrijving. Natuurlijk blijft deze vorm van optimalisatie belangrijk, maar vaak wordt daarbij iets over het hoofd gezien: het Google Maps-kaartje dat boven de zoekresultaten verschijnt.

Zichtbaarheid in Google

Bevindt jouw bedrijf zich in een competitieve markt? Dan ziet de pagina met zoekresultaten er al snel als volgt uit:

  1. Drie of vier AdWords-tekstadvertenties,
  2. Een Google Maps-kaart met een aantal bedrijfsvermeldingen eronder,
  3. En op de derde plaats pas de reguliere organische zoekresultaten.

Op een 13″ scherm ziet dat er zo uit:

De verdeling tussen SEA, AdWords en SEO bij zoekopdrachten op 13″ laptopschermen

Zoals je ziet neemt het Google Maps-kaartje veel plaats in en zorgt het ervoor dat een bezoeker ver moet scrollen voordat hij of zij bij de eerste reguliere organische zoekresultaten terechtkomt.

Op mobiele apparaten is dit effect nog sterker aanwezig. Daar is zonder te scrollen zelfs slechts de helft van de AdWords-advertenties zichtbaar:

SERP op mobiel
De verdeling tussen SEA, AdWords en SEO bij zoekopdrachten op mobiele apparaten

Het optimaliseren voor Google Maps-vermelding is dus een slimme manier om boven de organische zoekresultaten terecht te komen, zonder dat je advertentiekosten betaalt!

NB: De bedrijven die op Google Maps worden getoond, zijn afkomstig van Google My Business. In Google My Business kun je een profiel aanmaken waarna jouw bedrijf op Google Maps wordt vertoond. Voor dit artikel ga ik ervan uit dat je dat al hebt gedaan.

Google My Business optimaliseren

Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf bovenaan komt te staan in het Google Maps-kaartje? We zetten de belangrijkste tips op een rij.

1. Vul je profiel volledig in

Het lijkt misschien een open deur, maar ik kom nog te vaak My Business-accounts tegen die niet volledig zijn ingevuld. Er mist dan bijvoorbeeld een telefoonnummer of er zijn geen foto’s geüpload.

We adviseren om de instellingen van je My Business-account goed na te lopen en ervoor te zorgen dat je elk veld van de instellingen zo uitgebreid mogelijk hebt ingevuld.

Tip: gebruik een lokaal telefoonnummer.

2. Plaats een zoekwoord in de bedrijfsnaam

Heb je een bedrijf waarvan je in een of twee woorden kunt uitdrukken wat je werkzaamheden zijn? Voeg deze woorden dan toe aan je bedrijfsnaam. Zo wordt je bedrijf eerder gevonden.

Sageon Maps
Een voorbeeld: de bedrijfsvermelding van Sageon heeft als bedrijfsnaam “Sageon Online Marketing” in plaats van simpelweg “Sageon”.

3. Vul meerdere categorieën in

Bij veel My Business-accounts is slechts één categorie aangevinkt. Maar wist je dat je meerdere categorieën kunt toevoegen? Je hebt de keuze uit een lange lijst met opties; het is de kunst om zoveel mogelijk relevante categorieën te vinden.

Categorieën in Business Manager
Een voorbeeld: de categorieën die we bij het account van Sageon hebben ingevuld, zijn Internetmarketing, Marketingconsultant en Advertentieservice.

4. Verzamel positieve recensies (en beantwoord ze)

De beoordelingen van je bedrijf op Google zijn een belangrijke factor voor je vindbaarheid. Verzamel zoveel mogelijk positieve reviews, bijvoorbeeld door tevreden opdrachtgevers te benaderen en hun te vragen om een recensie achter te laten.

Sommige marketeers zijn van mening dat het beantwoorden van de reviews ook bijdraagt aan een hogere ranking. Dit zorgt bovendien voor meer interactie op je profiel en voor een persoonlijke uitstraling van je bedrijf. We raden daarom aan om de recensies te beantwoorden.

5. Houd je openingstijden actueel

Natuurlijk is het belangrijk om je openingstijden in te vullen. Zodoende is het voor klanten direct zichtbaar of je bedrijf open is of niet. Maar wist je dat het ook mogelijk is om afwijkende openingstijden toe te voegen? Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig aangeven dat je winkel open is tijdens tweede paasdag, of dat je winkel een uur eerder dichtgaat vanwege Koningsnacht.

Het toevoegen van afwijkende openingstijden is vooral belangrijk voor winkels en andere lokale dienstverleners waarbij men zonder afspraak binnenloopt. Maar ook voor andere bedrijven kan het relevant zijn, het is immers een eenvoudige manier om Google te laten merken dat je jouw My Business-account up-to-date houdt.

6. Gebruik structured data op je website

Heb je het adres van je bedrijf op de contactpagina of in de footer van je website staan? Heel goed! Het is echter nog beter als je dit adres ook markeert door middel van structured data.

Zodoende kan Google het adres op jouw website sneller herkennen. Wanneer Google ziet dat het adres op jouw website hetzelfde is als het adres van je My Business-account, dan zorgt dit voor meer vertrouwen en zal Google je lokale vermelding hoger beoordelen.

7. Voeg een Google Maps-integratie toe op je website

Om dezelfde reden als die ik net noemde bij punt 7 is het ook belangrijk om een Google Maps-integratie op je website te plaatsen. Een Google Maps-kaart met jouw adres erop, zorgt voor een bevestiging dat jouw bedrijf zich daadwerkelijk op dat adres bevindt.

8. Werk aan je on-site SEO

Besteed je al aandacht aan algemene zoekmachine-optimalisatie? Heel goed: dit zal ook bijdragen aan een hogere positie in Google My Business. De ranking van Google My Business houdt namelijk – net als de reguliere zoekresultaten – rekening met alom bekende SEO-factoren als domain authority, metagegevens en zoekwoorden.

Andere factoren

Natuurlijk is er ook een aantal andere factoren waar je helaas geen invloed op hebt. Denk hierbij aan de locatie van de gebruiker en de zoekopdracht die de gebruiker intypt. Als je bovenstaande tips goed uitvoert, zul je echter merken dat jouw bedrijf vaker wordt getoond in het Google Maps-kaartje.

Online marketing bureau

Wil je meer weten over hoe je online beter gevonden wordt? Kom langs voor een kopje koffie bij online marketing bureau Sageon in Utrecht. We zijn je graag van dienst!