Structured Data: wat is het en wat kun je ermee?

De afgelopen jaren is Google steeds slimmer geworden met het begrijpen van complexe informatie. Desondanks kun je Google nog steeds een handje helpen bij het leggen van verbanden tussen verschillende stukjes content op je website. Een van die manieren is het Schema.org-project. Door middel van structured data help je zoekmachines om betekenis te geven aan informatie op je website.

Wat is structured data?

Structured data vertelt tegen Google wat een bepaald stukje informatie precies betekent. Deze informatie kan vervolgens als rich snippet bij het zoekresultaat van jouw website in Google verschijnen.

Een voorbeeld: je hebt een receptenwebsite waar je elke dag een nieuw recept op plaatst. Bij elk recept vermeld je de totale voorbereidingstijd, bijvoorbeeld “45 minuten”. Zonder structured data ziet Google ziet deze voorbereidingstijd alleen als een getal en een woord zonder inhoud of achterliggende betekenis. Als je deze voorbereidingstijd echter als zodanig markeert door middel van structured data, dan verschijnt deze voorbereidingstijd bij jouw recept in het zoekresultaat.

Structured data voor recepten
Afbeelding 1: Structured data voor recepten

Een ander voorbeeld: je organiseert regelmatig evenementen. Natuurlijk plaats je deze evenementen op je website inclusief alle relevante informatie zoals datum, aanvangstijd en locatie. Als je deze informatie vervolgens markeert door middel van structured data, dan verschijnen deze als aparte link in de zoekresultaten van Google.

Structured data voor evenementen
Afbeelding 2: Structured data voor evenementen

Wat kun je nog meer met structured data?

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden met structured data. Het wordt het meest gebruikt om Google informatie te geven over het volgende:

  • Creative works, zoals boeken of schilderijen
  • Evenementen
  • Organisaties en lokale bedrijven zoals restaurants
  • Personen
  • Plaatsen
  • Producten

Het effect van structured data op je positie in Google

Hoewel het al jaren een onderwerp van discussie is, is het nog nooit iemand gelukt om aan te tonen dat het gebruik van structured data daadwerkelijk leidt tot een hogere positie in Google. Wel is het zo dat structured data kan leiden tot een hoger doorklikpercentage (CTR, click through rate).

Een zoekresultaat waarbij allerlei extra informatie vermeld staat, zoals in bovenstaand voorbeeld, kan er namelijk aantrekkelijker uitzien dan een ‘kaal’ zoekresultaat, waardoor er meer mensen op klikken.

Welke structured data zijn noodzakelijk?

De vraag welke structured data noodzakelijk zijn, is voor ieder bedrijf verschillend. Algemene informatie, zoals naam, adres en contactgegevens zijn natuurlijk voor elke organisatie in te vullen. Dat kan onder andere door gebruik te maken van Schema.org.

Wat is Schema.org?

Schema.org is een verzameling afspraken met betrekking tot structured data. Als je de structuur en aanduidingen van Schema.org gebruikt, dan wordt je structured data herkend door de belangrijkste zoekmachines zoals Google en Bing. Je vindt de volledige lijst met mogelijke types structured data op de website van Schema.org.

Hoe voeg ik structured data toe?

Als je Schema.org gebruikt, dan voeg je feitelijk geen structured data toe aan je website, maar breng je alleen structuur aan in de data die al op je website staat. Als het adres van je organisatie bijvoorbeeld al in je footer staat, dan hoef je alleen nog maar de Schema.org-markup toe te voegen aan dit adres.

Een eenvoudige manier om dit te doen is de Helper voor gestructureerde gegevensopmaak van Google. Met deze tool kun je informatie op je website aanklikken en vervolgens aangeven welke structured data dit betreft. Als je hiermee klaar bent, klik je op ‘HTML maken’. Je krijgt nu de broncode van je website te zien met een aantal geel gemarkeerde delen. De geel gemarkeerde delen zijn de structured data aanduidingen die je nu in je broncode toe kunt voegen.

Structured data in de broncode
Afbeelding 3: Structured data in de broncode

Structured data via JSON-LD

Je kunt ook structured data toevoegen via JSON-LD. Dit is een script dat je in de broncode van je website plaatst. De informatie die je hiermee toevoegt is dus onzichtbaar en hoeft niet daadwerkelijk op je website te staan.

Alhoewel Google de voorkeur geeft aan JSON-LD dien je zelf een afweging te maken tussen het gemak van Schema.org en de netheid van JSON-LD.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over structured data en hoe je dit kunt inzetten voor SEO? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht.

Lees ook:

Daniel de Kruijf

Vragen over bovenstaand artikel? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s!

daniel@sageon.nl +31 30 204 05 22