AnalyticsDe termen landingspagina en bestemmingspagina worden vaak als synoniem van elkaar gebruikt. Op zich is dat natuurlijk geen probleem – vaak is de context voldoende om te bepalen wat er wordt bedoeld – maar in mijn ogen hebben deze termen allebei een andere betekenis. Een korte uitleg.

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina die speciaal aangemaakt is om bezoekers binnen te halen. Een landingspagina is meestal bedoeld om bezoekers een specifieke actie te laten uitvoeren, bijvoorbeeld het invullen van een formulier. Ook worden landingspagina’s vaak vanuit SEO-oogpunt aangemaakt: je kunt immers zodoende een pagina aanmaken die je 100% kunt optimaliseren voor een specifiek zoekwoord.

Bestemmingspagina

Een bestemmingspagina is een pagina waarop een bezoeker jouw website binnenkomt. Met andere woorden: het is de eerste pagina van een bezoeksessie. Als veel bezoekers via de homepage jouw website binnenkomen, dan is de homepage een veelvoorkomende bestemmingspagina. Deze term is afkomstig uit Google Analytics.

Het verschil

Het belangrijkste verschil zit dus in de manier waarop beide termen gedefinieerd worden. Een landingspagina kan een bestemmingspagina zijn en een bestemmingspagina kan een landingspagina zijn, maar dit hoeft niet per se.

Stel dat je een autodealer bent en je hebt een pagina aangemaakt over een net geïntroduceerd automodel waarop je direct een gratis proefrit kunt aanvragen. Deze pagina is geschreven met de intentie om bezoekers binnen te halen, bijvoorbeeld via betaalde campagnes op social media. Je kunt deze pagina dus omschrijven als een landingspagina. Als de pagina echter geen bezoekers binnenhaalt, dan is deze landingspagina nooit een bestemmingspagina.

Dit geldt ook andersom: stel dat je een informatieve blog hebt geschreven over de geschiedenis van elektrische auto’s en dit artikel zorgt ervoor dat je heel veel organisch verkeer uit Google binnenhaalt. Dan is deze pagina wel een belangrijke bestemmingspagina, maar het is geen landingspagina.

Samengevat: een landingspagina wordt gedefinieerd vanuit de intentie van de websitebeheerder (je zult deze term dus ook niet in de Nederlandse Analytics tegenkomen) en een bestemmingspagina wordt gedefinieerd vanuit het gedrag van de bezoeker.

Landing Page

Helaas bestaat het verschil tussen deze verschillende termen niet in het Engels (of in ieder geval niet in de Engelstalige Analytics). In het Engels wordt een bestemmingspagina in Analytics namelijk wél aangeduid als landingspagina (Landing Page). Het zou mijns inziens beter zijn als ze deze benaming zouden veranderen naar bijvoorbeeld Destination Page.

Bonus: bestemmings-url

Om het nog iets complexer te maken, bestaat ook de term bestemmings-url. Deze term is afkomstig uit Google Ads (voorheen Google AdWords). Een bestemmings-url is de url waar je een bezoeker heen wilt sturen als diegene op jouw advertentie klikt.

Om het voorbeeld van de proefrit te gebruiken: stel dat je de gratis proefrit wilt promoten via AdWords. De bovenstaande drie termen komen dan in deze volgorde terug:

  1. Je schrijft een landingspagina over de gratis proefrit;
  2. Je creëert een AdWordsadvertentie waarbij je de landingspagina instelt als bestemmings-url;
  3. De bezoeker klikt op de advertentie en zorgt er zodoende voor dat de bestemmings-url als bestemmingspagina verschijnt in Google Analytics.

Online marketing bureau

Wil je meer weten over termen in Google Analytics of wil je hulp bij je marketingstrategie? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht. Wij helpen je graag verder!