LinkedIn logoAl jaren probeert LinkedIn verandering te brengen in haar imago van een online cv-databank. Anno 2017 lijkt dat te zijn gelukt! Door haar gebruikers wordt het netwerk steeds meer ingezet als sociaal medium.

Dit maakt het des te interessanter voor advocaten om actief te zijn op dit medium. LinkedIn is en blijft een professioneel netwerk, maar van onze klanten weten wij dat een op het oog misschien simpele post meer dan eens tot een lead leidt.

Om je een beetje op weg te helpen, geven we vijf tips voor hoe je als advocaat LinkedIn succesvol kunt inzetten.

Tips voor succes op LinkedIn

1. Bedrijfspagina aanmaken

Heb je nog geen bedrijfspagina op LinkedIn? Maak er dan snel een aan!

Om een bedrijfspagina te kunnen aanmaken, is het verplicht om ook een persoonlijk account te hebben op LinkedIn. Lees daarvoor ons artikel: LinkedIn optimaliseren: in 7 stappen naar een perfect profiel. We gaan er vanuit dat dat gaat lukken.

Om een bedrijfspagina aan te maken, voer je (ingelogd) de volgende acties uit:

  1. Klik rechtsboven in je scherm op Werk en vervolgens onderaan op Bedrijfspagina maken. Op desktop ziet je scherm er dan zo uit:

    LinkedIn marketing Sageon
    Voorbeeld – Menu LinkedIn
  2. Kies in het volgende scherm een bedrijfsnaam en je openbare url.

    LinkedIn bedrijfsprofiel Sageon
    Voorbeeld – Bedrijfspagina aanmaken LinkedIn
  3. Klik op Pagina maken. Gefeliciteerd, je hebt een bedrijfspagina! Je kunt nu informatie toevoegen aan je profiel, zoals een coverafbeelding (omslagfoto), profielfoto, bedrijfsomschrijving, specialismen, url, bedrijfsgrootte, bedrijfstak, bedrijfstype, jaar van oprichting en locaties.

Twee tips bij het maken van je bedrijfsprofiel:

  • Houd er rekening mee dat zodra je op Pagina maken hebt geklikt, je pagina live staat en mensen je bedrijf dus kunnen vinden op LinkedIn. Het is dus slim als je vervolgens meteen informatie toevoegt aan je pagina.
  • Je kunt zelf bepalen hoe je bedrijfspagina verschijnt in verschillende talen. Wel zo handig natuurlijk. Schrijf daarom, afhankelijk van jouw diensten en doelgroep, bijvoorbeeld een Nederlandse en Engelse bedrijfsbeschrijving en vink een van die talen aan als standaardtaal.

2. Plaats regelmatig updates

LinkedIn-gebruikers lezen graag artikelen. Dit kunnen bijvoorbeeld updates zijn van je kantoor (nieuwe medewerker of een mijlpaal) of nieuwsartikelen over uitspraken in rechtszaken, wetswijzigingen of nieuwe wetgevingen. Deel ze vanuit je bedrijfspagina en ook vanuit je persoonlijke profiel, dat verhoogt de kans op meer vertoningen en volgers.

Tip: lees ook ons artikel Bloggen als advocaat: over welke onderwerpen schrijf je?

3. Wees openhartig als het gaat om je netwerk

In eerste instantie heb je waarschijnlijk nog niet veel volgers als je net een nieuwe bedrijfspagina hebt. Geen zorgen, dat komt vanzelf naarmate je actief bent op LinkedIn.

LinkedIn draait om netwerken. Accepteer uitnodigingen van andere gebruikers en nodig actief contacten uit. Maar voeg niet alleen maar vakgenoten toe. Connect met advocaten met andere specialisaties en professionals uit andere vakgebieden zodat je die lijntjes warmhoudt als doorverwijzers. Aan hen kun je later nog wat hebben, zij kunnen voor leads zorgen.

Lijkt het je geen goed idee om te connecten met cliënten? Dat hoeft niet zo te zijn. Bepaal voor jezelf een regel die je kunt aanhouden; bedenk bijvoorbeeld of de cliënt een duurzame relatie is die voor nieuwe opdrachten kan zorgen of dat het een eenmalige cliënt is waarmee de relatie op kort termijn eindigt.

4. Ga de dialoog aan met je volgers

Laat zien dat je een persoon bent! Door op gedeelde artikelen van andere netwerk te reageren en te luisteren naar gebruikers die op jouw berichten reageren, laat je je menselijke kant zien. Als je engagement wil, moet je ervoor zorgen dat de dingen die je plaatst dicht bij jezelf staan.

Het helpt als je woorden gebruikt die ‘de gewone man’ ook begrijpt. Juridisch taalgebruik kan voor buitenstaanders lastig te begrijpen zijn. Vermijd vakjargon zoveel als kan, ook als je iets uitlegt.

Om de dialoog aan te gaan is het goed om vaak actief te zijn op social media. Heb je daar geen tijd voor? Schakel een online marketingbureau in dat je daarbij kan helpen!

5. Houd je SSI in de gaten

Er is een gratis SSI-metric die weergeeft hoe LinkedIn jouw persoonlijke profiel, activiteiten en gebruik waardeert. Je kunt jouw SSI opvragen via linkedin.com/sales/ssi.

Om een voorbeeld te geven, zie je hieronder de SSI van Sander op 2 oktober:

Sander Geijtenbeek LinkedIn
Voorbeeld – SSI Sander Geijtenbeek

Hoe hoger je SSI, hoe beter! De metric geeft ook een indicatie van hoe goed je presteert ten opzichte van concurrenten in dezelfde branche of in hetzelfde netwerk. Er wordt dus aangegeven wat de gemiddelde SSI is van personen die ook in de advocatuur werken.

Wat je aan dit cijfer hebt? Je kunt jouw SSI wekelijks checken om te zien hoe je presteert op LinkedIn, maar het moet natuurlijk eerder een richtlijn zijn dan een einddoel. Belangrijker is jouw eigen doelstelling, wat je voor jouw kantoor wil behalen met de inzet van LinkedIn.

Hulp nodig bij het onderhouden van sociale media?

Heb je door gebrek aan tijd geen tijd om te bloggen of social media bij te houden? Wil je contentmarketing en/of socialmediamarketing geheel uitbesteden aan een online marketingbureau? Bekijk wat Sageon voor jou kan betekenen en neem gerust contact op!