LinkedIn voor advocatenbureaus: Handig stappenplan voor meer online bereik in 2024

Gebruik jij LinkedIn al als kanaal om je kantoor online op de kaart te zetten? Met dit stappenplan kun je direct zelf aan de slag. 

LinkedIn heeft veel mogelijkheden om jouw doelgroep(en) te bereiken door kennis te delen. Dit kan organisch door tekst, video of afbeeldingen op je persoonlijke of bedrijfspagina te plaatsen. Maar LinkedIn biedt ook veel mogelijkheden om via advertenties op het netvlies van jouw ideale cliënt te komen. Zo bereik je ook de mensen met wie je niet direct of via een connectie gelinkt bent. Hier is een stappenplan waarmee je het maximale uit LinkedIn kunt halen.

1: Optimaliseer  je persoonlijke profiel en bedrijfspagina

  • Profiel update: Zorg ervoor dat alle advocaten die onderdeel uitmaken van je  kantoor een professioneel en up-to-date LinkedIn-profiel hebben. Denk hierbij aan een professionele profielfoto, een goede omschrijving van het rechtsgebied waarin ze opereren, een duidelijke bio, gedetailleerde informatie over specialisaties, ervaringen en misschien zelfs succesverhalen. 
  • Bedrijfspagina: Denk ook aan een goed ingerichte bedrijfspagina. Dit houdt in dat de pagina een aantrekkelijke banner heeft, een nauwkeurige beschrijving van de rechtsgebieden, natuurlijk links en eventuele call-to-actions naar je website. Zorg ervoor dat de pagina regelmatig wordt bijgewerkt met nieuws, blogs en andere belangrijke mededelingen. 

2: Content strategie

  • Regelmatige posts: Deel regelmatig waardevolle content. Content waar potentiële of bestaande cliënten iets aan hebben. Denk aan recente wetswijzigingen, uitleg over bepaalde zaken of advies aangaande veel voorkomende juridische problemen. Om op te vallen tussen alle andere posts adviseren we om de content te voorzien van een aantrekkelijke opmaak.
  • Artikelen schrijven: Het overbrengen van je expertise kan ook door het plaatsen van artikelen. Deze functie wordt niet heel veel benut en kan juist daarom meer bereik voor jouw content genereren dan een gewone post. Hieronder staan de verschillen tussen een reguliere post en een artikel op een rijtje.
  • Video content: Video’s worden steeds belangrijker binnen online marketing en ook LinkedIn geeft voorkeur aan video’s in het algoritme. Video’s zorgen ervoor dat mensen langer op LinkedIn blijven, daar wordt LinkedIn blij van.. Overweeg om korte, informatieve video’s te maken die gemakkelijk te begrijpen zijn voor jouw doelgroep.

3: Netwerken en interactie

  • Connecties maken: Wees proactief in het uitbreiden van je netwerk door connecties te maken met relevante personen, ook buiten je eigen vakgebied.
  • Interactie: Reageer op posts, deel content van anderen en voer discussies die betrekking hebben op je vakgebied. Dit verhoogt je zichtbaarheid buiten je eigen netwerk om. 

4: Gebruik LinkedIn tools

  • LinkedIn insights: Maak gebruik van LinkedIn’s analytics tools om een inzicht te hebben over hoe de content presteert en, om op basis van die inzichten, je contentstrategie aan te passen.
  • LinkedIn Ads: Overweeg gesponsorde content of LinkedIn Ads om je bereik te vergroten. Dit kan erg goed van pas komen bij het promoten en delen van speciale evenementen of andere belangrijke informatie…

5: Analyseer en optimaliseer

  • Feedback en analyse: Het regelmatig analyseren van je content is zeker aan te raden. Pas je strategieën aan op basis van de feedback en ontdek wat wel en niet werkt.
    Kijk bijvoorbeeld naar het gedrag van mensen die via LinkedIn op de website van jullie kantoor terecht komen. 

Door deze stappen te volgen en door structureel kennis te blijven delen in de vorm van tekst, afbeeldingen of video wordt jouw kantoor als autoriteit gezien binnen LinkedIn.

Hulp nodig bij het onderhouden van Linked-In?

Heb je nou toch niet de behoefte om dit stappenplan zelf te doorlopen door bijvoorbeeld gebrek aan tijd? Wil je de contentmarketing voor jouw LinkedIn en uitbesteden aan een online marketingbureau met ervaring binnen de advocatuur? Bekijk wat Sageon voor jou kan betekenen en neem gerust contact op!