Moet je blijven betalen voor ongebruikte domeinnamen met zoekwoorden, of kun je deze registraties net zo goed stopzetten? We schrijven erover in dit artikel.

Ongebruikte domeinnamen

“Ik krijg elk jaar weer een factuur voor domeinnamen die momenteel niet gebruikt worden. Deze domeinnamen heb ik ooit geregistreerd omdat ze zoekwoorden bevatten, wat me gunstig leek voor SEO. Maar wat is de echte waarde van deze domeinnamen; en moet ik hier iets mee doen? Kortom: moet ik wel of niet blijven betalen voor deze (tot nu toe) ongebruikte domeinnamen?”

Deze vraag wordt ons regelmatig gesteld.

Een voorbeeld van hoe dit in de praktijk gaat:

  • Pieter Janssen is dakdekker in Utrecht.
  • De website van zijn bedrijf is:
    • www.pieterjanssen.nl.
  • Pieter heeft echter ook de volgende domeinnamen in bezit:
    • janssen.nl
    • dakdekker-utrecht.nl
    • dakdekker-houten.nl
    • daklekkage.nl
    • et cetera.
  • Deze domeinnamen worden nu niet gebruikt, en Pieter vraagt zich af of hij hier ‘iets mee moet’.

5 opties (inclusief advies)

In zo’n situatie zijn er verschillende opties, waarvan dit de 5 meest voorkomende zijn:

  1. De domeinnamen redirecten
  2. Je bestaande website dupliceren
  3. Een geheel nieuwe website met unieke content op deze domeinnamen lanceren
  4. De domeinnamen houden maar ongebruikt laten
  5. De domeinnamen laten vervallen

We bepreken de opties hieronder.

1. De domeinnamen redirecten

301-redirects

Optie 1 is het instellen van “301 redirects” van de domeinnamen naar je bestaande website. Dit biedt echter geen meerwaarde, aangezien de domeinnamen waarschijnlijk nog geen enkele SEO-autoriteit hebben opgebouwd. Er heeft namelijk nooit content op gestaan en er zijn geen links naar die domeinnamen. Stel je voor: als dit zou werken, dan zou iedereen honderden domeinnamen registreren en deze allemaal direct doorlinken, en dan waren er binnen no-time geen domeinnamen meer over…

Deze optie raden we aan, aangezien het een kleine moeite is om deze redirects in te stellen, maar verwacht hier geen gevolgen van. 

Let op: zijn deze domeinnamen in het verleden wel in gebruik geweest? Dan adviseren we om de domeinnamen altijd te redirecten: je profiteert dan van eventuele backlinks naar deze domeinnamen.

2. Website dupliceren

Optie 2 is het dupliceren van je bestaande website op deze domeinnamen, of het tonen van (een pagina van) jouw website op deze domeinnamen. Dit raden we echter sterk af: het dupliceren van content of pagina’s zorgt voor duplicate content. Je wint hier dus niets mee qua SEO. In het gunstigste geval heeft dit geen verdere gevolgen, maar mogelijk heeft duplicate content negatief effect op je bestaande website.

Voorbeelden:

  • janssen.nl toont de homepage van pieterjanssen.nl
  • dakdekker-houten.nl toont de pagina pieterjanssen.nl/houten
  • daklekkage.nl toont de pagina pieterjanssen.nl/daklekkage
  • et cetera.

Deze optie raden we af.

Optie 3: een nieuwe website

Optie 3 is het lanceren van een geheel nieuwe website op een van deze domeinnamen. Dit is op zich een goede optie, maar het heeft een belangrijk nadeel: het kost de nodige tijd en moeite om hier echt succes mee te behalen. De ongebruikte domeinnamen hebben namelijk op zichzelf nog geen enkele SEO-waarde dus je moet vanaf nul beginnen met het creëren van unieke content, het uitvoeren van linkbuilding, regelmatig bloggen, etc.

Deze optie is het overwegen waard als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  1. de zoekvolumes van de zoekwoorden in de genoemde domeinnamen zijn hoog,
  2. de concurrentie in Google is relatief laag en bestaat vooral uit kleinere bedrijven,
  3. je eigen website rankt nog niet in de top-5 bij deze zoekwoorden,
  4. je wilt voldoende tijd en resources vrijmaken om de nieuwe website te vullen, te beheren en te optimaliseren.

Voorbeeld:

  • janssen.nl toont de bestaande bedrijfswebsite van dakdekker Pieter Janssen
  • dakdekker-houten.nl toont een losstaande landingspagina en is volledig gericht op dakwerkzaamheden in Houten
  • daklekkage.nl is een informatieportal met alle mogelijke oorzaken en oplossingen omtrent daklekkage

In de meeste gevallen raden we deze optie af. Onze ervaring is dat deze SEO-strategie alleen een succes wordt als je echt wilt investeren in de nieuwe website, terwijl het vaak al genoeg moeite kost om de bestaande website up-to-date te houden. We adviseren om je te richten op je bestaande website en zo focus te houden in je onlinemarketinginspanningen.

Website als landingspagina voor campagnes

Tip: het lanceren van een nieuwe website kan wél een goede strategie zijn voor betaalde campagnes, bijvoorbeeld Google Ads of Facebook Ads. Je bent dan namelijk niet gebonden bent aan je huidige cms, menu-structuur, et cetera. Dat betekent dat je unieke websites of landingspagina’s kunt maken die echt op conversie gericht zijn.

Het voordeel hiervan is dat je niet veel moeite te doen voor unieke webteksten: een hoge organische ranking is immers niet het doel. Ook hoef je minder te investeren in contentcreatie: voor meer informatie over het onderwerp verwijs je dan gewoon door naar desbetreffende pagina op je bestaande website.

Ook dit kost natuurlijk echter de nodige moeite. Bovendien heb je te maken met een nieuwe website waar ook terugkerende kosten bij horen, bijvoorbeeld voor hosting en beheer.

Optie 4 en 5: domeinnamen niet gebruiken

Na het uitleggen van bovengenoemde opties, laten we vaak de keuze open tussen optie 4 en 5: het niet-gebruiken van de domeinnamen.

Je moet dan een keuze maken of je voor deze domeinnamen wilt blijven betalen of dat je het eigendom hiervan uit handen geeft.

Hierbij kun je een afweging maken tussen de volgende twee zaken:

  1. Hoeveel kost het om deze domeinnamen aan te houden?
  2. Wat is de kans dat een concurrent (of een startende onderneming, die nog geen eigen website heeft) deze domeinnaam gaat gebruiken en hier vol op inzet met online marketing/Google Ads?

Uiteindelijk blijkt vaak dat de jaarlijkse kosten voor het bezit van de domeinnamen niet opwegen tegen het potentiële gebruik van de domeinnaam door concurrenten.

Tip: kies je er toch voor om het eigendom van deze domeinnamen uit handen te geven? Bijvoorbeeld omdat je een bepaalde dienst niet meer aanbiedt? Bekijk dan of je de domeinnamen kunt verkopen. Er zijn verschillende websites waar je tegen een kleine vergoeding een domeinnaam kunt aanbieden aan mogelijke geïnteresseerden.

In de meeste gevallen adviseren we om de domeinnamen te behouden, maar om er niets mee te doen. Dit is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid domeinnamen (en dus de kosten), de relevantie van de domeinnamen, de populariteit van de domeinnamen, et cetera.

Advies nodig?

Wil je advies op maat over dit onderwerp? Neem gerust contact op met Sageon, online marketing bureau in Utrecht. We helpen je graag!