categorie

5 SEA-tips voor succesvolle tekstadvertenties

Google AdWords

Search engine advertising (SEA) is een snelle en effectieve manier om bezoekers naar je website te trekken.
Het succes van een SEA-campagne hangt van verschillende factoren af. Een belangrijk onderdeel daarvan is de advertentietekst.
Daarom geven wij je 5 tips voor het schrijven van een goede advertentietekst.

SEA-tip 1: Zoekwoorden

De relevantie van je advertentie is erg belangrijk. De relevantie bepaalt je kwaliteitsscore en daarmee je advertentiepositie in Google. Schrijf daarom een zo specifiek en relevant mogelijke advertentietekst. Dit doe je door de zoekwoorden van jouw campagne te vermelden in de advertentietitels, de url-paden en de advertenties zelf.

Weet je niet welk zoekwoord je moet gebruiken voor je campagne? Voor het kiezen van het juiste zoekwoord raden wij je aan om de Keyword planner van Google AdWords te gebruiken. Deze tool helpt je bij het vinden van de juiste zoekwoorden.

SEA-tip 2: Unique selling points (USP’s)

Een unique selling point, ook wel USP genoemd, beschrijft de unieke eigenschappen van een product of dienst. Hiermee onderscheid je jouw product of dienst van je concurrenten.

Het is belangrijk om de USP’s van jouw product of dienst te vermelden in de advertentietekst omdat je hiermee de voordelen van jouw product duidelijk maakt aan je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld kwaliteit, functionaliteit of prijs zijn.

Een andere USP kan zijn dat je geen verzendkosten rekent, dat je veel producten op voorraad hebt of dat gebruikers het artikel morgen in huis hebben als ze voor een specifieke tijd bestellen.

SEA-tip 3: Call-to-action (CTA)

Een call-to-action houdt in dat je een potentiële klant stimuleert om een specifieke handeling uit te voeren na het lezen van jouw advertentie. Een voorbeeld van een call-to-action is “bestel online”, “download whitepaper”, of “vraag een offerte aan”. Het is belangrijk om in je advertentietekst te vermelden wat er mogelijk is en wat de vervolgstap moet zijn.

SEA-tip 4: Bestemmingspagina

De pagina waar je advertentie naar verwijst is de bestemmingspagina. Elke advertentie moet naar een relevante bestemmingspagina leiden zodat de bezoeker de juiste informatie ziet na het klikken op een advertentie.

Het is van belang om een bestemmingspagina te kiezen die overeenkomt met de advertentie want dit heeft een gunstig effect op je kwaliteitsscore. Een goede bestemmingspagina geeft meer informatie over jouw product of dienst. Op de bestemmingspagina moet ook een call-to-action staan zoals “koop nu”, “registreer”, of “download”.

Mobile-search

SEA-tip 5: Mobiele apparaten

Tegenwoordig worden er meer zoekopdrachten vanaf een mobiel gedaan dan vanaf een desktop.
Om mobiele gebruikers een goede gebruikerservaring te geven is het belangrijk om niet alleen je website maar ook je SEA-advertenties te optimaliseren voor mobiele apparaten.

De mogelijkheden via mobiel zijn net wat anders dan via de desktop.Twee interessante opties zijn de locatie-extensie en de oproepextensie.

De locatie-extensie helpt gebruikers jouw locatie te vinden door bij de advertentie jouw adres, een route naar jouw locatie of de afstand tot jouw bedrijf weer te geven.

Een oproepextensie wordt ook bij jouw advertentie weergegeven en geeft mensen de mogelijkheid om op een knop te klikken waarmee ze rechtstreeks jouw bedrijf kunnen bellen. Dit leveren vaak waardevolle leads op.

Wil je meer weten over het optimaliseren van je advertenties of vind je het lastig om deze punten te implementeren? Neem vrijblijvend contact op met onlinemarketingbureau Sageon om de mogelijkheden te bespreken.

Claire Poorthuis

Vragen over bovenstaand artikel? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s!

claire@sageon.nl +31 30 204 05 22