Search engine advertising (SEA) is een snelle en effectieve manier om bezoekers naar je website te trekken.

Het succes van een SEA-campagne hangt van verschillende factoren af. Een belangrijk onderdeel daarvan is de advertentietekst.

Hoe maak ik een succesvolle zoekmachineadvertentie?

Het opstellen van een goede PPC-advertentie is een kunst. Zelfs ervaren marketeers lopen wel eens vast op het vinden van de juiste combinatie.

We helpen je graag op weg: daarom geven wij je 5 tips voor het opstellen van een goede tekstadvertentie in Google Ads.

SEA-tip 1: Kies de juiste zoekwoorden

De relevantie van je advertentie is erg belangrijk. De relevantie bepaalt je kwaliteitsscore en daarmee je advertentiepositie in Google. Stel daarom een zo specifiek en relevant mogelijke advertentietekst op. Dit doe je door de zoekwoorden van jouw campagne te vermelden in de advertentietitels, de url-paden en de advertenties zelf.

Weet je niet welk zoekwoord je moet gebruiken voor je campagne? Voor het kiezen van het juiste zoekwoord raden wij je aan om de zoekwoordplanner van Google Ads te gebruiken. Deze tool helpt je bij het selecteren van de juiste zoekwoorden.

SEA-tip 2: Gebruik je unique selling points (USP’s)

Een unique selling point, ook wel USP genoemd, beschrijft de unieke eigenschappen van een product of dienst. Hiermee onderscheid je jouw product of dienst van je concurrenten.

Het is belangrijk om de USP’s van jouw product of dienst te vermelden in de advertentietekst omdat je hiermee de voordelen van jouw product duidelijk maakt aan je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld kwaliteit, functionaliteit of prijs zijn.

Een andere USP kan zijn dat je geen verzendkosten rekent, dat je veel producten op voorraad hebt of dat gebruikers het artikel morgen in huis hebben als ze voor een specifieke tijd bestellen.

SEA-tip 3: Zet een call-to-action (CTA) in

Een call-to-action houdt in dat je een potentiële klant stimuleert om een specifieke handeling uit te voeren na het lezen van jouw advertentie. Een voorbeeld van een call-to-action is ‘bestel online’, ‘download whitepaper’, of ‘vraag een offerte aan’. Het is belangrijk om in je advertentie te vermelden wat er mogelijk is en wat de vervolgstap moet zijn.

Maak hierbij ook gebruik van de beschikbare advertentie-extensies.

Pas je CTA aan op de zoekterm & doelgroep. Iemand die zoekt op ‘Nike versus Adidas’ wordt met andere punten overtuigd dan iemand die naar ‘Vegan Nike schoenen’ op zoek is!

SEA-tip 4: Gebruik een goede bestemmingspagina

De pagina waar je advertentie naar verwijst is de bestemmingspagina. Elke advertentie moet naar een relevante bestemmingspagina leiden zodat de bezoeker de juiste informatie ziet na het klikken op een advertentie.

Het is van belang om een bestemmingspagina te kiezen die overeenkomt met de advertentie want dit heeft een gunstig effect op je kwaliteitsscore. Een goede bestemmingspagina geeft meer informatie over jouw product of dienst. Op de bestemmingspagina moet ook een call-to-action staan zoals ‘koop nu’, ‘registreer’, of ‘download’.

Mobile-search

SEA-tip 5: Test en optimaliseer!

Belangrijk bij het opzetten van een goede Google Adscampagne is het optimaliseren. Veel activiteiten zijn door Google geautomatiseerd; zoals het instellen van biedingen en schrijven van complete advertenties.

Het behalen van een goede kwaliteitsscore is dus grotendeels afhankelijk van het opzetten van de optimale bestemmingspagina. Hoe je dit bereikt? Testen en optimaliseren! Maak voor een A/B-test bijvoorbeeld gebruik van Google Optimize.

Lees ook: hoe schrijf je een goede landingspagina?

Onlinemarketingbureau

Wil je meer weten over het optimaliseren van je advertenties of vind je het lastig om deze punten te implementeren? Neem vrijblijvend contact op met onlinemarketingbureau Sageon om de mogelijkheden te bespreken. Wij helpen je graag!