In drie stappen naar een optimale landingspagina!

Een landingspagina is onderdeel van je online marketingcampagne. Jouw doelgroep komt op een landingspagina op je website terecht nadat op een advertentie is geklikt, bijvoorbeeld via LinkedIn of Google Ads.

Een landingspagina is dus dé kans om je bezoeker te overtuigen. De eerste stap is gezet: er is op jouw advertentie geklikt. Op de landingspagina zet je de volgende stap. Je haalt de bezoeker over om ‘iets’ te doen wat jij wilt. Denk aan het inplannen van een videocall of het downloaden van een checklist.

Maar hoe zorg je dat je bezoeker doet wat jij wilt?

Het is eigenlijk heel eenvoudig: je vertelt je bezoeker precies wat hij wil horen!

Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe doe je dat eigenlijk? Dat is natuurlijk compleet afhankelijk van welk product of welke dienst je verkoopt, welk gedrag je van de bezoeker verwacht en vooral wie je bezoeker is.

Bij Sageon richten we dagelijks landingspagina’s in. We weten wat er nodig is om jouw campagne te laten slagen! Graag helpen we je op weg: we geven je drie tips die je kunt gebruiken bij het schrijven van een goede landingspagina.

Stap 1: bepaal het doel van en de doelgroep voor je landingspagina

Bij het ontwerpen van een landingspagina start je met het vaststellen van het doel én je doelgroep. Wie is de bezoeker en wat wil je dat hij op de landingspagina doet? Contact opnemen, doorklikken naar de winkelwagen of een formulier invullen?

Wie is je bezoeker?

En wie is de bezoeker? Op wie richt je je? Wat triggert jouw doelgroep? Waarmee kun je de aandacht pakken? Verdiep je in jouw doelgroep. Om de beroemde copywriter David Ogilvy te citeren: ‘If you want to be interesting, be interested.’

Weet je het niet? Om je doelgroep (of je doel) vast te leggen kun je verschillende dingen doen:

  • Bekijk wie je huidige klanten zijn.
  • Onderzoek eens welke bedrijven of personen jou volgen op sociale media.
  • Stel een persona op, om de doelgroep te visualiseren.

Wat is het doel van je landingspagina?

Beslis of je de pagina inzet om leads te genereren, of om direct je product te verkopen. Je doel is namelijk bepalend voor de inrichting van je pagina. Zorg dat de tekst hierop aansluit, en biedt alle informatie om een bezoeker dit doel te laten behalen.

Stap 2: schrijf je landingspagina samen

Gebruik (als je ze hebt) de kennis van je collega’s bij het schrijven van een landingspagina. Betrek bijvoorbeeld iemand van sales of een productowner.

Hoe meer input van specialisten hoe beter. Zorg dat je landingspagina verder gaat waar de advertentie stopt. Gebruik dezelfde termen en maak waar wat je in de advertentie beloofd.

Content geschreven?  Mooi, met de de 7 punten uit deze checklist zorg jij dat je niets mist.

Landingspagina-tekst-check: heb ik alles?

1. Zorg voor een goede eerste indruk

  • Is meteen duidelijk welk product/service aangeboden wordt?
  • Is de content gelijk/relevant aan de advertentie waar net op geklikt is?
  • Is het duidelijk voor wie de pagina bedoeld is: wordt de doelgroep direct aangesproken?
  • Is er een duidelijk doel op de pagina: word je verleid tot actie?

2. Motiveer je bezoeker

  • Wordt er een oplossing geboden voor herkenbare problemen/uitdagingen voor de doelgroep?
  • Worden die problemen/uitdagingen actief en herkenbaar beschreven?
  • Wordt er een duidelijke koppeling gemaakt tussen de uitdaging/het probleem en de oplossing die jij biedt?

3. Biedt een unieke waarde

  • Wordt op de pagina duidelijk wat jouw product uniek maakt ten opzichte van andere aanbieders: waarom moet men specifiek voor jou kiezen?
  • Wordt deze unieke waarde onderbouwd met onafhankelijke/objectieve meningen?
  • Wordt de unieke waarde inzichtelijk gemaakt met foto’s of video’s?
  • Wordt het beeld/de video goed ondersteund door de tekst?

4. Straal vertrouwen uit

  • Bevat de pagina ervaringen of reviews van gebruikers of mediaplatforms?
  • Zijn er statistieken of cijfers gebruikt die de statements kunnen onderbouwen?
  • Zijn deze onderbouwingen duidelijk te begrijpen voor je doelgroep?
  • Zijn deze onderbouwingen te verifiëren?

5. Ontkracht angsten of problemen

  • Wordt er duidelijk gemaakt of er een risico bestaat bij de aankoop, en wordt dit risico geminimaliseerd?
  • Worden er kritische vragen beantwoord, bijvoorbeeld in een FAQ?

6. Doe een aanbod dat niet te weerstaan is

  • Is de CTA-button of form doelgericht: is duidelijk wat de actie of uitkomst is van je knop?
  • Is je CTA-button het meest opvallende onderdeel van je pagina?
  • Is onderbouwd dat de waarde groter is dan de kosten?
  • Zit er een tijdsdruk achter, om de bezoeker te laten converteren?

7. Gebruik een geoptimaliseerd formulier

  • Gebruik je een minimaal aantal velden?
  • Is de opmaak in 1 blik duidelijk?
  • Zijn de foutmeldingen goed te begrijpen?
  • Heb je onze formuliercheck toegepast?

Stap 3: test en optimaliseer je landingspagina

Je pagina is geschreven. Hoe nu verder?

Om het beste resultaat te krijgen, ga je vervolgens testen en optimaliseren. We geven je graag een aantal tips:

  • Maak gebruik van a/b testen. Maak een kopie van je landingspagina waarop je één variabele aanbrengt, bijvoorbeeld een andere kleur van een call to action. Zo kun je per versie testen wat het beste werkt.
  • Bestudeer het gedrag van je bezoeker. Natuurlijk zie je in Google Analytics wat er gebeurt, maar (gratis!) tools als Hotjar of Microsoft Clarity geven je meer inzicht in waarom iets wel of niet gebeurt.
  • Vraag feedback. Reacties van gebruikers, meningen van bekenden: een frisse blik versterkt je resultaat.

Meer informatie?

Wil jij hulp bij het schrijven van de beste landingspagina? Sageon helpt je. Van eenmalig advies tot het compleet uitbesteden van je onlinemarketingcampagnes: wij helpen je graag.

Bel ons direct op 030 – 20 40 522 of laat een berichtje achter via onze contactpagina.