SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie, is de term die wordt gebruikt voor het hoger scoren in zoekmachines als Google. Een goede SEO-strategie is de sleutel tot online succes: je website wordt beter gevonden door gebruikers en dat kan voor meer leads en omzet zorgen. Om je op op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen op SEO-gebied, hebben we 5 voorspellingen voor SEO trends in 2016 op een rij gezet.

1. Direct antwoord in de zoekresultaten

Jarenlang heeft het hebben van een hoge positie in Google ervoor gezorgd dat je bezoekersaantallen omhoogschoten. Het verband tussen de plaats in de zoekresultaten en het aantal bezoekers op je website zal in 2016 echter steeds minder worden.

Ondanks dat de correlatie aanwezig zal blijven, zijn er steeds meer factoren die invloed hebben op het gedrag van zoekmachinegebruikers. Betaalde zoekresultaten, lokale zoekresultaten, knowledge graphs en rich snippets: al deze opvallende elementen kunnen ervoor zorgen dat bezoekers niet meer doorklikken naar jouw website, omdat hun vraag al op de pagina met zoekresultaten wordt beantwoord.

Dat betekent twee dingen:

  • Zoekvolumes van zoekwoorden zijn niet langer een betrouwbare indicatie om te voorspellen hoeveel bezoekers een zoekwoord zal opleveren. Voordat je onderzoek doet naar zoekwoorden, is het essentieel om te bekijken hoe de pagina met zoekresultaten bij dit zoekwoord eruit ziet.
  • Naast een hoge positie in zoekresultaten moet aandacht worden besteed aan de extra mogelijkheden die Google biedt. Staat jouw organisatie al tussen de lokale zoekresultaten? Is het mogelijk om data zodanig te structureren dat het gebruikt kan worden als rich snippet? En maak je al gebruik van Adwordscampagnes?
Voorbeeld van rich snippet
Afbeelding 1: Een voorbeeld van rich snippets. Google beantwoordt de vraag van de gebruiker al in de zoekresultaten. De gebruiker hoeft dus niet door te klikken naar de website van de Wereldbank.

 

2. De snelheid van een website wordt (nog) belangrijker

De laadsnelheid van een website wordt in 2016 een bepalende factor voor zoekmachines. Dat betekent dat een langzame website slechts scoort in Google, ook al staat er relevante content op.

Een andere reden om de laadsnelheid van je website te verbeteren, is het crawlproces van Google. Google heeft bij het indexeren van je website een “tijdsbudget”: een tijdslot waarin zoveel mogelijk informatie over je website wordt verzameld. Dat betekent dat een lage laadsnelheid kan zorgen voor minder geïndexeerde pagina’s.

Een derde reden voor een snelle website is natuurlijk de gebruiker zelf. Een snelle website zorgt voor een betere ervaring op je site.

3. Mobielvriendelijkheid wint terrein

In maart kondigde Google aan dat de mobielvriendelijkheid van websites een ranking factor zou worden. Enkele maanden later zagen we al de eerste resultaten: websites die niet geschikt zijn voor mobiel zakten enkele posities in de mobiele zoekresultaten.

De verwachting is dat dit in 2016 een belangrijke SEO-factor zal blijven. Wist je dat sinds enkele maanden meer dan de helft van de zoekopdrachten via een mobiel apparaat worden uitgevoerd? Als je website nog niet mobielvriendelijk is, is het dus de hoogste tijd om daar iets aan te gaan doen. Op de website van Google kun je testen of je website mobielvriendelijk is.

Mobile friendly website
Afbeelding 2: De website van Sageon is geschikt voor mobiel verkeer.

 

4. Zoekwoorden blijven de basis voor SEO

Zoekwoorden zijn al jaren niet meer de enige bepalende factor in SEO, maar het zal altijd de basis vormen voor zoekmachineoptimalisatie. Na de Hummingbird-update van Google gaat het echter niet meer om specifieke zoekwoorden, maar om het achterliggende onderwerp.

Twee pagina’s met verschillende zoekwoorden maar een overeenkomend onderwerp kunnen daarom in 2016 even goed gaan scoren in Google. Deel daarom je website op in onderwerpen en schrijf geen aparte pagina’s die elk gericht zijn op één specifiek zoekwoord.

5. Gebruikersgedrag gaat centraal staan

Google doet zelf geen uitspraken over de invloed van gebruikersgedrag en doorklikratio (CTR) op de positie in zoekresultaten, maar verschillende onderzoeken tonen aan dat het gedrag van gebruikers in Google wel degelijk invloed heeft.

De focus van on-site optimalisatie verschuift in 2016 daarom van zoekwoordoptimalisatie en technische toegankelijkheid naar doorklikratio (CTR) in zoekresultaten, de duur van het bezoek na een klik en de mate waarin een taak wordt volbracht op de website. Zoekwoordoptimalisatie en technische optimalisatie zijn middelen op dit doel te bereiken.

Online marketing uitbesteden in 2016

Wil je meer weten over SEO? Of wil je online marketing uitbesteden aan professionals? Neem dan contact op met online marketing bureau Sageon.