Voor veel beginnende Google Ads- of Microsoft Advertising-adverteerders is het een verwarrende bedoening: zoektypen. Je wilt het liefst zo snel mogelijk een campagne voor je bedrijf online zetten en geeft dus snel een aantal, vaak ‘brede’, zoekwoorden op die van belang zijn.

Op deze manier loop je het gevaar dat je bezoekers naar je website haalt die niet bij je product of dienst passen.  Om ervoor te zorgen dat je geen budget verspilt leggen wij je in deze blog uit hoe je zoekwoordtypen kunt gebruiken, en hoe wij ze inzetten.
google zoekopdracht

 

 

 

 

Meer over zoekmachine adverteren

Google maakt onderscheid tussen vier verschillende zoektypen:

  1. Exacte zoekwoorden
  2. Woordgroepen
  3. Brede zoekwoorden
  4. Negatieve zoekwoorden

1. Exacte zoekwoorden
Exacte zoekwoorden zijn de meest specifieke vorm van zoektypen. Je gebruikt ze door je zoekwoord tussen brackets te zetten.

Voorbeeld van exacte zoekwoorden:

  • Je adverteert op zoekwoord [hardloopschoenen]
  • Je triggert [hardloopschoenen] en sterk gerelateerde synoniemen als bijvoorbeeld hardloopschoenen, hardloperschoenen of atletiekschoenen.

zoekwoorden hardloopschoenen

Hoe het exacte zoekwoord tot uiting komt is de laatste jaren driemaal aangepast door Google. In 2014 werden foutief gespelde of meervoudsvormen reeds meegenomen, in 2017 was de ingestelde volgorde van het zoekwoord niet meer van belang en sinds 2018  worden de sterk gerelateerde synoniemen ook opgenomen.

2. Woordgroepen

Het zoektype woordgroep bestaat uit meerdere woorden. De woordgroep wordt zowel getriggerd door die exacte woorden als door zinnen die er sterk op lijken. Je gebruikt een woordgroep door je zoekwoorden tussen aanhalingstekens te zetten.

Dit werkt zo sinds de recente update van 18 februari 2021.  Voorheen werd alleen de exacte woordgroep getoond, zonder aanverwante termen (tenzij je gebruik maakte van brede zoekwoorden, maar daar komen we op bij punt 3).

update-zoektype-woordgroep

Belangrijk detail is dat de woordvolgorde zoals deze is ingegeven gerespecteerd wordt. Het is daarom belangrijk om zelf andere varianten toe te voegen.

Voorbeeld van een woordgroep:

  • Je adverteert op zoekwoord ”hardloopschoenen kopen utrecht”.
  • Je advertentie wordt getriggerd door zoektermen als “betaalbare schoenen voor hardlopen kopen”.
  • Je advertentie wordt NIET getriggerd door “hardloopschoenen betaalbaar kopen utrecht”.

3. Brede zoekwoorden

Brede zoekwoorden zijn de meest ‘gevaarlijke’ zoekwoorden. Het verraderlijke is namelijk dat brede zoekwoorden vaak onbewust gebruikt worden. Je gebruikt ze namelijk door je zoekwoord zonder speciale tekens toe te voegen. Dit gebeurt vaak door onwetendheid of omdat mensen, soms zonder dat ze het weten, de adviezen van Google opvolgen die in een Google Adsaccount worden gegeven.

Enerzijds een gevaar maar anderzijds een uitkomst, want het algoritme van Google zoekt naar associaties voor je uit welke zoektermen relevant zijn. Opletten en uitsluiten (met het zoektype bij punt 4) is echter wel van belang.

Voorbeeld van brede zoekwoorden:

  • Je adverteert op zoekwoord hardloopschoenen
  • Je advertentie wordt getriggerd door veel zoektermen waarvan de zoekmachine vindt dat ze in verband staan met je zoekterm. Je laat Google of Microsoft dus de vrije loop. Bijvoorbeeld: wat zijn de beste wandelschoenen of schoenen laten maken Utrecht
  • De eerste paar dagen zijn de zoektermen nog verwant aan je opgegeven zoekwoorden, maar als deze niet nauwlettend in de gaten gehouden worden zie je na een aantal weken al zoektermen die geenszins verband houden met je initiële zoekwoord. Gevaarlijk dus!

Voorheen: gemodificeerde zoekwoorden (MBM)

Tot februari 2021 kon je bovenstaand probleem in brede zoekwoorden aan banden leggen door een gemodificeerd zoekwoord te gebruiken. Met een Modified Broad Match (MBM) zoekwoord liet je Google Ads of Microsoft Advertising weten dat een bepaald woord in de zoekterm moet zitten. Je advertentie werd getriggerd door veel zoektermen waarvan de zoekmachine vindt dat ze in verband staan met je zoekterm, maar het woord dat achter het plusje staat moet in de zoekterm zitten.

Sinds de update van Google op 18 februari 2021 is dit type zoekwoord uitgefaseerd. Tot juli 2021 is het nog mogelijk om gemodificeerde zoekwoorden aan te maken, al zullen ze worden gerekend tot het zoektype ‘zinsdeel’ en/of ‘woordgroepen’.

Voorbeeld van MBM-zoekwoorden:

  • Je adverteerde op zoekwoord +hardloopschoenen man
  • Getriggerd werd: hardloopschoenen voor mannen of hardloopschoenen kopen Utrecht

Het tweede zoekwoord heeft geen plusteken, dus Google weet dat het niet per se in de zoekterm hoeft te zitten.

Negatieve zoekwoorden (uitsluitingszoekwoorden)

Een negatief zoekwoord is een woord dat niet in de zoekterm mag voorkomen. Je gebruikt ze door een minnetje voor het woord te plaatsen, of ze toe te voegen als lijst in de gedeelde bibliotheek.

Voorbeeld van negatieve zoekwoorden:

  • Je gebruikt de negatieve zoekterm -vrouwen
  • Je advertentie wordt niet getriggerd door de zoekterm hardloopschoenen voor vrouwen

Welk type zoekwoord is het best?

Exacte zoekwoorden en woordgroepen zijn lange tijd de meest geliefde zoektypen geweest. Echter: door de vele automatiseringsslagen van Google is de effectiviteit van dit zoektype in zoekcampagnes veranderd.

Een exact zoekwoord inzetten is niet verkeerd. Het zorgt ervoor dat je grip houdt op de klikken naar je website. Er is immers niets vervelender dan een deel van je budget te verspillen aan irrelevant verkeer. Met de updates van Google (en zonder de volgende tip) komt dit vaker voor, wat betekent dat negatieve zoektermen nóg belangrijker worden in je advertentieaccount.

Met het combineren van zoektypen haal je vaak het beste resultaat.

Meerdere zoektypen inzetten + negatieve zoekwoorden uitsluiten

Voorheen zorgde exacte zoekwoorden ervoor dat je andere zoekwoorden uitsloot, maar door verschillende updates worden synoniemen steeds vaker meegenomen. Het is daarom belangrijk dat deze worden geanalyseerd zodat ze bijdragen aan het behalen van jouw doelen.

Om deze reden is het van groot belang om een gedegen zoekwoordonderzoek te doen voorafgaand en tijdens het beheren van je campagne. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en kun je vooraf je uitsluitingszoekwoorden bepalen.

Waarom zou je dan niet voor de exacte zoekwoorden gaan? Simpel; om synoniemen of relevante termen die je niet voorzien had ook te vinden, en toe te voegen aan je campagne.

In het zoektermenrapport kun je zien welke zoekterm iemand heeft gebruikt voordat hij op je advertentie klikte. Houd dit – het liefst elke dag – in de gaten en er is niets aan de hand. Met name brede zoekwoorden kunnen nadelen hebben: als je campagnes met brede zoekwoorden niet monitort en optimaliseert, kun je ervan uitgaan dat je budget verspilt aan niet-relevante zoektermen.

Hoe kunnen al deze zoektypen optimaal gebruikt worden in een campagne?

Voorheen gebruikten wij in veel campagnes per advertentiegroep een specifiek zoektype. Door het uitfaseren van het MBM-zoektype en de automatiseringsslag die Google heeft doorgemaakt bundelen we steeds vaker zoekwoorden met een specifiek thema in 1 advertentiegroep.

Dit komt door het machine-learning algoritme van Google dat steeds beter zoekwoorden kan splitsen op intentie en type. Dit zorgt ervoor dat een betaalde klik naar het zoekwoord met de meest specifieke targeting gaat. Als je zoekwoord veel overeenkomsten heeft met je advertentie en landingspagina resulteert dit een hoge kwaliteitsscore en daarmee lagere kosten per klik.

Des te specifieker het zoektype, des te hoger je ‘cost per click’-bod.

Wanneer je ook target op brede zoekwoorden kom je erachter welke zoekwoorden je zelf nog hebt gemist. Deze voeg je toe in elke advertentiegroep, met elk een ander bod. Dit laatste is mogelijk wanneer je geen slimme biedstrategie van Google gebruikt, deze bepaalt zelf het juiste bod op basis van conversiedata.

Standaard negatieve zoekwoorden

Let op: zorg dat je meerdere lijsten met negatieve zoekwoorden toevoegt. Deze bevatten woorden zoals vacature, gratis, tutorial en wiki: woorden waar je niet voor wilt betalen per klik.

Hulp nodig met jouw Google Adscampagnes?

Of Google Ads compleet uitbesteden aan expert? Neem vrijblijvend contact op met online marketing bureau Sageon. Wij helpen je graag verder!