Door middel van Google AdWords kun je marketingvragen beantwoorden die enkele jaren geleden onbeantwoord bleven. Simpelweg omdat er geen gegevens beschikbaar waren of omdat het een te tijdsintensieve klus was om de juiste data te achterhalen. Met behulp van Google Adwords is deze informatie nu voor iedereen bereikbaar.

In dit blog (deel 1 van 2) beantwoorden we de volgende marketingvraagstukken:

  • Hoe volg je een potentiële klant?
  • Hoeveel personen hebben je advertentie gezien?
  • Wat hebben je advertenties opgebracht?
  • Hoe relevant is je advertentie voor je doelgroep?

Remarketing met AdWords

Stel: je hebt een sneakerwinkel. Er komt een groepje jongedames je winkel binnen en ze kijken een tijdje rond. Je hoort een van de meisjes tegen haar vriendinnen zeggen dat ze het paar schoenen van haar dromen ziet staan. Ze kan het alleen nog niet afrekenen omdat ze pas over een week salaris krijgt. Het liefst zou je als verkoper een week later op de stoep staan met datzelfde paar schoenen, omdat je bijna zeker weet dat ze koopt.

Met Google Adwords kan dat.

  • Het probleem: bij het gebruik van oude marketingkanalen is het niet mogelijk om een winkelbezoeker nogmaals gericht te benaderen.
  • De oplossing: door middel van Google AdWords laat je advertenties zien aan gebruikers die op je website zijn geweest, maar die niet tot aankoop zijn overgegaan.

Deze vorm van adverteren heet remarketing. Remarketing betekent simpelweg dat je degene die je product al eens voor ogen heeft gehad, nog eens het product voorschotelt.

Wist je trouwens dat Facebook ook remarketing-mogelijkheden biedt? Lees hierover meer op: Adverteren op Facebook.

Zo heeft het meisje van hierboven dus een paar sneakers gezien in je webwinkel. De cookies van Google AdWords registreren dat. Je kunt er nu voor zorgen dat ze het paar bijvoorbeeld naast een Youtube video ziet of op haar favoriete blog. Zo’n advertentie kan er zo uitzien:

voorbeeld-remarketing-sageon-online-marketing

Zoals we bovenstaande marketinguitdaging snel hebben opgelost door middel van Google AdWords, gaan we nog een aantal gedateerde marketingproblemen uit de weg helpen.

Advertentievertoningen

  • Het probleem: in een huis-aan-huis blad kun je niet precies zien hoeveel mensen je sneakeradvertentie voorgeschoteld krijgen.
  • De oplossing: Google AdWords advertentievertoningen.

Als je advertentie in Google AdWords draait, geeft Google het aantal advertentievertoningen weer. Dit is het aantal keer dat je advertentie wordt weergegeven. Anders dan in het huis-aan-huis blad – waarvan je alleen de oplage weet – zie je nu dus exact hoe vaak je advertentie op iemands scherm terecht is gekomen.

Conversies

  • Het probleem: je weet uiteindelijk niet hoeveel extra verkopen je hebt gedaan door de advertentie in het huis-aan-huis blad.
  • De oplossing: Google AdWords conversies.

In Google AdWords heb je de mogelijkheid om conversies bij te houden. Dit werkt als volgt:

  1. Je stelt een doel in (dit kan een gekocht paar Nikes zijn, maar ook een opgevraagde routebeschrijving).
  2. Je stelt Google AdWords in zodat bijgehouden wordt hoe vaak dit doel bereikt is door een van je advertenties.

Doordat Google AdWords bijhoudt welke personen op je advertentie hebben geklikt en welke van deze personen uiteindelijk ook de actie hebben uitgevoerd, weet je precies wat je advertenties opleveren.

Zie het als een klant die je fysieke winkel bezoekt en na aankoop zegt: “Ik heb dit paar schoenen gekocht door de advertentie in het huis-aan-huis blad”.

Relevantie

  • Het probleem: je komt er niet op een simpele manier achter of je advertentie relevant is voor de lezer van het huis-aan-huis blad.
  • De oplossing: Google AdWords kwaliteitsscore (ook wel Kw. Score of Q-score).

Elke advertentie in Google AdWords heeft een kwaliteitsscore. Dit is een getal tussen de 1 en 10 waarmee Google AdWords je advertentie waardeert. Het is een belangrijke indicator, want hoe verder je kwaliteitsscore onder de 7 ligt, hoe meer je betaalt.

En hoe hoger hij boven de 7 ligt, hoe minder je betaalt. Je weet dus precies hoe relevant je advertentie is voor degene die hem te zien krijgt.

Zin gekregen in Google AdWords?

Oplossingen voor marketingproblemen van ‘vroeger’ zijn dus allemaal gewoon in Google AdWords geïntegreerd. Je weet hoeveel mensen je advertentie gezien hebben, hoe relevant hij was voor ze en welk percentage over is gegaan tot actie. Elk bedrijf zou volgens ons een gedegen test moeten draaien met Google AdWords.

Gratis geld

Als je een Google AdWords account aanmaakt krijg je van Google een coupon van minimaal 75 euro. Deze kan zelfs oplopen tot 150 euro. De coupon kun je verzilveren na besteding van 25 euro. Een test draaien voor jouw onderneming op Google AdWords kost dus 25 euro, waar je er 100 of 175 kunt besteden.

Een duwtje in de goede richting nodig, of Google AdWords compleet uitbesteden?

Neem contact op met online marketing bureau Sageon zodat wij je kunnen helpen met het inrichten van je account, of AdWords management uit handen kunnen nemen.

Over twee weken lees je deel 2 van 2. Wil je zeker zijn dat je dit niet mist? Laat dan je mailadres achter en ontvang iedere maand handige tips.