Onlangs waren wij bij een growth hacking cursus van RockBoost. Growth hacking is een term die je waarschijnlijk wel eens hebt zien langskomen.

Het is een marketingmethode om je bedrijf snel te laten groeien door een zwakte in het groeisysteem te vinden en dit op de juiste manier te benutten. Testen, meten en experimenteren spelen hierbij een belangrijke rol.

In deze blog zet ik de belangrijkste leerpunten van de cursus op een rij.

Voorbeeld growth hacking: Airbnb

Er zijn verschillende bekende voorbeelden van bedrijven die dankzij growth hacking een enorme groei hebben doorgemaakt.

Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk Airbnb. Airbnb ontdekte een zwakke plek in het systeem van Craigslist, waardoor ze via bots en automatisering alle Airbnb listings ook op Craigslist konden plaatsen. Hierdoor bereikte Airbnb direct een enorme hoeveelheid gebruikers. Het bedrijf maakte in no time een flinke groei door.

Growth hacking 7 pilaren

Tijdens de cursus werd uitgelegd dat je growth hacking aan de hand van 7 pilaren kunt toepassen in je bedrijf.

De 7 pilaren zijn:

1. Mindset

Mindset en growth hacking zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om succesvol te zijn met growth hacking is het dus belangrijk dat je de juiste mindset creëert.

Een juiste mindset houdt bijvoorbeeld in dat je:

  • Gelooft in je kunnen
  • Focust op data, niet op aannames
  • Nieuwsgierig bent aangelegd
  • Open staat voor alternatieve oplossingen
  • Denkt in mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden

2. Team

Om goed te kunnen growth hacken is samenwerking nodig. Binnen een bedrijf is het dus belangrijk om een effectief growth hacking team samen te stellen.

In het ultieme team zitten de volgende mensen:

  • Growth hacking leader
  • Programmeur
  • Marketing specialist
  • Data analist
  • (UX/UI) Designer

Hierbij is het van belang dat elke team member een brede basis heeft aan kennis en skills die volgens het zogenaamde T-Shape plan worden geïntegreerd en versterkt. Een T-shaped professional is iemand die zowel over een diepe inhoudelijke vakkennis beschikt als ook de vaardigheden heeft om te kunnen samenwerken met andere disciplines.

3. Meetbaar maken

Als je team enthousiast aan de slag gaat met growth hacking, dan wil je de resultaten meetbaar maken.

Het is hierbij van belang om eerst de belangrijkste prestatie indicator te definiëren; de zogenaamde One Metric That Matters (OMTM). De OMTM is organisatie afhankelijk. Een voorbeeld van de OMTM voor een webshop is: de gemiddelde waarde van een bestelling.

Na het definiëren van de OMTM moet bepaald worden met welke tools dit gemeten zal worden. Er zijn vele marketingtools beschikbaar die je kunnen helpen met het meetbaar maken van data. Enkele bekende tools zijn:

4. Luisteren naar de markt

Een product of dienst gaat pas echt succesvol zijn als er vraag naar is. Het is daarom belangrijk om te luisteren naar jouw doelgroep. Hierbij zijn het maken van een persona en het in kaart brengen van de customer journey cruciale onderdelen.

5. Product/Market Fit

Aan de hand van de resultaten van je doelgroeponderzoek kun je bepalen of je een zogenaamde Product/Market Fit (PMF) in handen hebt. Een PMF is een product of dienst waar jouw doelgroep niet meer zonder kan.

6. Gebruik het juiste kanaal

Welk kanaal levert het meeste verkeer op? Er zijn veel verschillende kanalen, waaronder zoekmachine optimalisatie (SEO), contentmarketing, social media adverteren, email marketing, viral marketing en offline adverteren.

Het is vrijwel onmogelijk om als bedrijf alle denkbare kanalen in te zetten om verkeer te genereren. Er dient dus een keuze gemaakt te worden.

Om een keuze te maken is het belangrijk om te brainstormen met je team. In welke kanalen zien jullie de meeste kansen? Door een selectie te maken van de meest veelbelovende kanalen voor het bedrijf kan vervolgens getest worden.

7. Optimaliseren

Als bovengenoemde pilaren duidelijk zijn, is het klaar voor de volgende stap: testen en optimaliseren.

De sleutel tot succes is testen, testen, testen en snel durven schakelen. Formuleer hypotheses en blijf zoeken naar manieren om te optimaliseren.

Hierbij kan het zogenaamde LIFT Model, dat is bedacht door Chris Goward, helpen. Het model bestaat uit zes factoren die je kunt gebruiken om hypotheses te testen en resultaten te analyseren.

Lift model

Meer weten?

Tot zover growth hacking in een notendop! Vragen of heb je hulp nodig bij het inrichten van de juiste tools of het samenstellen van een growth hacking team? Neem gerust contact op!