AnalyticsIn een vorige blog heb ik het gehad over Aangepaste meldingen in Google Analytics (GA); een feature die door maar weinig mensen gebruikt wordt. In deze blog wil ik het hebben over de functie segmenten in GA. Nog een handige feature die maar weinig mensen gebruiken. Tijd dus om hier wat meer over te vertellen.

Wat zijn segmenten?

Met segmenten is het mogelijk om bepaalde type gebruikers in een aparte groep te plaatsen en daarmee rapporten te filteren. Door de segmenten toe te passen op je rapporten, krijg je meer gedetailleerde informatie over je bezoekers en hun gedrag en daardoor meer diepgaand inzicht in je statistieken.

  • Een voordeel van segmenten is dat je ze achteraf op je Analytics-weergave toepast. Je dataset wordt dus niet beïnvloed door het gebruik van segmenten.
  • Omdat segmenten achteraf worden toegepast, kun je volledige sessies filteren op basis van één actie in de sessie. Je kunt bijvoorbeeld een segment aanmaken dat alle sessies waarin een bepaalde pagina is bezocht uitsluit.
  • Een ander voordeel is dat je segmenten als ‘derde dimensie’ kunt gebruiken, naast de primaire en secundaire dimensies in je rapporten. Stel dat je het gedrag wil analyseren van Nederlandstalige mobiele gebruikers die via Facebook op je website zijn gekomen, dan kun je “Taal” en “Apparaat” als primaire en secundaire dimensie instellen, maar er is geen derde dimensie om te filteren op “Bron”. Je kunt dit dan oplossen door een segment “Sessies vanuit Facebook” te gebruiken en zo alsnog te filteren op sessiebron.
  • Gebruik je wel eens de functie geavanceerd filter bij een rapport? Je kunt in plaats daarvan ook een segment aanmaken. Het voordeel hiervan is dat je filterinstellingen behouden blijven als je naar een ander rapport doorklikt.

De mogelijkheden met segmenten zijn eindeloos. Welke segmenten voor jou relevant zijn, hangt af van je doelen en KPI’s.

Analytics segmenten

Standaardsegmenten

Er is een aantal standaard segmenten beschikbaar in GA die je direct kunt toepassen op je rapporten, zoals:

  • betaald verkeer,
  • mobiel verkeer,
  • nieuwe gebruikers
  • en meer.

Als je nog niet bekend bent met segmenten, is het handig om deze als eerste eens uit te proberen.

De standaardsegmenten vind je onder “Segment toevoegen” bovenaan een rapport.

Nieuw segment

Na het openen zie je een lijst met segmenten. Onder ‘Systeem’ staan alle standaard segmenten, zoals ‘mobiel verkeer’ of ‘betaald verkeer’.

Mobiel vs. desktop

Stel, je wilt bekijken of bezoekers zich anders gedragen op mobiele apparaten dan op desktop en tablet, dan kun je dit door deze segmenten te selecteren snel in een rapport bekijken.

Betaald verkeer vs. alle gebruikers

Ook is het mogelijk om in een rapport een tweede segment toe te voegen, bijvoorbeeld ‘Betaald verkeer’. Zo kun je een vergelijking maken met alle gebruikers en zien wat het aandeel van betaald verkeer is ten opzichte van alle gebruikers.

Gedrag van bezoekers die een aankoop doen

Als je een webshop hebt, kan het interessant zijn om je te concentreren op bezoekers die een aankoop (transactie) doen. Voor deze bezoekers is er een standaard segment beschikbaar onder de naam ‘Een aankoop gedaan’.

Segment aankoop gedaan

Let op: voordat je dit segment kunt gebruiken, moet eerst de functie “E-commerce” worden ingeschakeld en er dient een aangepaste e-commerce trackingcode te worden geïmplementeerd op je webshop. Je kunt de webbouwer vragen om dit voor je te doen.

Nadat je dit segment hebt aangeklikt, kun je naar een rapport gaan en zie je enkel de gegevens van bezoekers die een aankoop hebben gedaan.

Zo kun je bijvoorbeeld bekijken via welke bestemmingspagina’s deze bezoekers in de webshop zijn gekomen. Uit welke gebieden zijn deze bezoekers afkomstig? Dit geeft je de mogelijkheid om beter op deze waardevolle bezoekers in te spelen.

Aangepaste segmenten

Onder “Aangepast” (of “Custom”) vind je je eigen aangemaakte segmenten. Ook kun je via dit veld direct een nieuw segment aanmaken door op de rode knop “Nieuw Segment” te klikken.

Voorbeeld

Als voorbeeld bespreek ik het aanmaken van een segment dat alleen de sessies toont waarin een bepaalde pagina is bezocht.

Stel; je bent een dienstverlener en voorheen vermeldde je geen prijzen of tarieven op je website. Je hebt nu echter besloten om de prijzen voor je diensten direct op je website te vermelden. Je wilt dan weten of de bezoekers die deze pagina hebben bezocht vaker contact hebben opgenomen. Dan kun je als volgt een segment aanmaken:

  1. Klik op de rode knop ‘nieuw segment’
  2. Ga naar ‘Voorwaarden’
  3. Geef het nieuwe segment een naam, bijvoorbeeld ‘Prijzenpagina bezocht’
  4. Stel het filter in zoals onderstaand voorbeeld. Afhankelijk van je rapporten kun je ervoor kiezen om op sessies of gebruikers te filteren.
    segment-pagina-bezocht
  5. Maak vervolgens een tweede custom segment waarin je de pagina ‘Prijzen’ juist uitsluit in plaats van opneemt. Zo kun je goed vergelijken.

Met segmenten kun je ook een beter beeld krijgen van de waarde van bezoekers via bepaalde campagnes. Met deze informatie kun je bijvoorbeeld besluiten of je bepaalde campagnes wilt door zetten of aanpassen.

Betere investeringen dankzij segmenten

Dit waren slecht enkele voorbeelden van segmenten die je kunt gebruiken in GA om een beter beeld te krijgen van je bezoekers.

Door segmenten slim in te zetten verkrijg je informatie die je helpt om betere beslissingen te maken op het gebied van marketinginvesteringen.

Online Marketing Bureau Utrecht

Wil je meer weten over het gebruik van segmenten in Google Analytics? Of kun je wel wat hulp gebruiken met jouw Analyticsimplementatie? Neem dan contact op met online marketing bureau Sageon, we staan je graag te woord!