Out of the blue kwam dit weekend het nieuwsbericht naar buiten dat Google AdWords stopt met het tonen van advertenties in de rechterkolom. Ondertussen heeft Google het nieuws ook bevestigd en is de verandering sinds vandaag zichtbaar voor gebruikers van de zoekmachine.

Welke voordelen en nadelen verwachten wij en wat betekent de wijziging voor jouw AdWords campagnes?

Adwords in de zoekresultaten

Afgelopen weekend

Het voor SEO- en SEA’ers bekende Search Engine Land wist zaterdag te vermelden de Google SERP (Search Engine Results Page) indeling zou gaan veranderen. Ze hadden dus een scope te pakken: Voortaan zijn er geen advertenties meer zichtbaar in de rechterkolom.

Daarvoor in de plaats worden er nu vier advertenties bovenaan en drie advertenties onderaan de organische zoekresultaten verwerkt. Dat betekent dat van de oorspronkelijk 11 advertenties, er voortaan nog maar zeven zichtbaar zullen zijn op de eerste pagina.

Reactie Google

In een reactie geeft Google aan dat ze al langere tijd bezig zijn met het testen van deze indeling. De vernieuwde lay-out zou niet alleen relevantere resultaten opleveren voor de bezoeker, maar ook de prestaties van adverteerders verhogen.

We’ve been testing this layout for a long time, so some people might see it on a very small number of commercial queries. We’ll continue to make tweaks, but this is designed for highly commercial queries where the layout is able to provide more relevant results for people searching and better performance for advertisers.–  Official statement Google

Van alle advertentietypes zullen alleen nog het Knowledge Panel en de Product Ads zichtbaar zijn aan de rechterkant.

De voordelen

Een groot voordeel van de nieuwe indeling is dat zowel de topposities als de advertenties onderaan advertentie-extensies kunnen laten zien. Deze extensies, zoals extensies voor sitelinks en oproepextensies, bieden de mogelijkheid om meer van je bedrijf te laten zien. Dit vergroot het doorklikratio (CTR) van je advertentie.

nieuwe advertenties google

Een ander groot pluspunt voor adverteerders is de uitstraling van de advertenties. De advertenties lijken nu nog meer op de organische zoekresultaten, zeker als het er vier onder elkaar zijn!

Is SEO de dupe?

We vermoeden van wel. Zowel via desktop, smartphone als tablet zullen de eerste vier zoekresultaten bestaan uit advertenties. Gebruikers van Google moeten dus echt gaan scrollen om bij het organische resultaat terecht te komen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je organische verkeer.

Moeten we SEO dan helemaal laten varen? Dat zal de toekomst natuurlijk uit moeten wijzen. Wij denken van niet. Ook met 4 advertenties zijn er namelijk veel gebruikers van Google die nadrukkelijk niet op advertenties klikken.

Daarnaast is SEO ook voor AdWords belangrijk. Zo wordt de kwaliteitsscore van je advertentie mede bepaald door de ervaring van bezoekers op je landingspagina.

AdWords management

Ook met de nieuwe indeling wil je dat jouw advertentie bezoekers blijft genereren. Goed AdWords management blijft hiervoor de kritische factor, wat dat betreft verandert er dus weinig.

TIP: Voeg de kolommen ‘geschat bod voor bovenaan de pagina’ en ‘geschat bod voor eerste positie’ toe. Deze twee statistieken laten je zien welk CPC-bod jij gemiddeld moet uitbrengen om bij de top vier posities terecht te komen.

Gevolgen voor AdWords campagnes

Er doen veel speculaties de ronde over wat het effect zal zijn op AdWords campagnes. Sommigen voorspellen dat de CPC-biedingen de komende weken omhoog zullen schieten. Aangezien je de kwaliteitsscore maar tot een bepaalde hoogte kan optimaliseren, moet je met het bod de eerste vier posities zien te bereiken.

Andere marketeers maken zich hier minder druk om. Zo zou maar 15% van de totale kliks via de rechterkolom komen, wat bijna evenredig is aan de advertenties onderaan de pagina.

Bij Sageon zijn we in ieder geval erg benieuwd naar het effect van de nieuwe indeling op de prestaties en kosten van AdWords campagnes.

Meer weten?

Meer weten over Google AdWords Of professionele hulp nodig met SEA en SEO? Neem dan contact op met online marketing bureau Sageon.