Tijdens ons bezoek aan Friends of Search werd het al snel duidelijk: Voice Search wordt steeds belangrijker! Het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten is sterk aan het stijgen. Dit wordt mede veroorzaakt door de opkomst van slimme apparaten als Google Home. Voice Search wordt daarom door veel online marketeers gezien als een van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden in je onlinemarketingstrategie.

Het optimaliseren voor spraakgestuurde zoekopdrachten is niet heel anders dan voor ingetypte zoekopdrachten. Toch zijn er wat punten die extra aandacht verdienen. In deze blog geef ik je tips voor het optimaliseren van je website voor Voice Search.

Wat is Voice Search?

Voice Search is een technologie die ervoor zorgt dat je via spraakopdrachten op zoek kunt gaan naar informatie op het internet of op je computer.

In plaats van dat je een zoekopdracht intypt, stel je een vraag aan de spraakassistent zoals Google Assistent of Siri, dat op een Voice Search ondersteunend apparaat staat geïnstalleerd.

Een bekend apparaat met een spraakassistent is Google Home. Daarnaast wordt Voice Search veel gebruikt op mobiele telefoons met een spraakassistent.

Hoe werkt Voice Search?

Bij het intypen van een zoekopdracht gebruiken veel mensen alleen een aantal steekwoorden en wordt er geen volledige zin gevormd. Iemand die op zoek is naar een kapper in Utrecht zoekt dus bijvoorbeeld naar ‘kapper Utrecht’.

Met Voice Search is dit anders: daar wordt vaak een volledige zin gebruikt. In bovenstaand voorbeeld zou een vraag dus kunnen luiden: ‘Oké Google, waar vind ik een goede kapper in Utrecht?’

Bekijk als voorbeeld ook eens dit Voice Search filmpje van mijn collega Daniel.

Voice Search en SEO

Aangezien Voice Search steeds meer gebruikt wordt, is het verstandig om hier op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) op in te spelen. Naar verwachting zal Voice Search in de toekomst alleen maar meer gebruikt worden.

Voor de online vindbaarheid en het succes van je bedrijf is het toepassen van een goede SEO-strategie onmisbaar. Met de juiste aanpak dragen meer websitebezoekers namelijk bij aan meer conversie en meer omzet.

Voor het optimaliseren voor Voice Search raden we je aan deze checklist door te nemen en daarnaast ook aan de slag te gaan met de volgende punten.

1. Stel vragen in je content

Aangezien spraakgestuurde opdrachten veelal vragen zijn, dient de content op je website vragen te bevatten.

Je kunt hierop inspelen door een pagina te maken met veelgestelde vragen (FAQ), waarbij je onder elke vraag een kort en simpel antwoord formuleert. Daarnaast kun je vragen verwerken in de kopteksten (zoals Heading 2 en Heading 3) van je blogs en artikelen.

Begin de vraag met woorden als wie, wat, waar, wanneer en hoe. Geef vervolgens een duidelijk antwoord waarin je een gedeelte van de vraag herhaalt. Voor het bedenken van vragen kun je de handige tool AnswerThePublic gebruiken.

2. Houd antwoorden kort

Ik gaf het hierboven al even aan; houd je antwoorden in eerste instantie kort en krachtig. De spraakassistent moet het antwoord namelijk voorlezen. Dit is alleen mogelijk als het antwoord op de vraag relatief kort en simpel is.

Bij een blog of artikel is het verstandig om onder het korte antwoord meer informatieve content te plaatsen. Hoewel er geen SEO-regel is die het minimum aantal woorden beschrijft, zijn er wel correlaties tussen het aantal woorden op een pagina en de gemiddelde positie in Google. Hier geldt nog wel altijd: kwaliteit gaat boven kwantiteit!

content total word count

Bron: backlinko.com

3. Optimaliseer voor locatie

Voice search zoekt in eerste instantie naar lokale opties. Dus als iemand in Utrecht de vraag “Ok Google, wat is het beste Griekse restaurant?” stelt, dan zal het antwoord op de vraag een Grieks restaurant in de omgeving Utrecht zijn.

Om te optimaliseren voor Voice Search, dient de lokale vindbaarheid van je website dus optimaal te zijn. Enkele tips die je hierbij kunnen helpen:

  • Zorg voor een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf profiel. Met een geoptimaliseerd profiel wordt je bedrijf in Google Maps vertoond en word je dus beter zichtbaar in Google’s lokale zoekresultaten. Lees ook: Google My Business optimaliseren: zo word je zichtbaar in Maps!
  • Zorg dat de plaatsnaam van je bedrijf of vestiging terugkomt in je teksten en dan vooral in de kopteksten (heading tags).
  • Zorg voor zoveel mogelijk positieve Google reviews van je klanten.

4. Maak gebruik van structured data

Structured data vertelt tegen Google wat een bepaald stukje informatie precies betekent. Met structured data kun je met een stukje HTML-code (schemamarkering) het antwoord op specifieke zoekvragen markeren. Dit is vooral bruikbaar voor FAQ-secties en voor vraag-en-antwoord-sites.

Meer weten over structured data? Lees dan onze blog: Structured Data: wat is het en wat kun je ermee?

5. Zorg voor snelheid

Een trage website kan in 2019 écht niet meer. Als jouw website snel is, kan Google de informatie op je website sneller scannen.

Een snelle website is in het algemeen belangrijk voor SEO, maar verdient nog wat extra aandacht als je bezig bent met het optimaliseren voor Voice Search. Gebruikers willen namelijk snel een antwoord op hun vraag!

In mijn blog 5 SEO-tips zonder nieuwe content te schrijven leg ik je uit hoe je de snelheid van je website kunt testen en verbeteren.

Online Marketing Bureau Utrecht

Wil je meer weten over Voice Search? Of ben je op zoek naar een online marketing bureau dat jou kan helpen met het beter vindbaar maken van je website? Sageon helpt jou graag om je website succesvoller te maken. Neem direct contact op!