Het is december dus de tijd van de voorspellingen is weer aangebroken. Ook wij doen een duit in het zakje.

We deelden eerder al 5 zoekmachine-optimalisatie (SEO) voorspellingen in 2016. Dit keer een breder kader: online marketing in zijn geheel.

Vanuit onze ervaring, en van dat wat we zoal lezen op vooraanstaande blogs, brengen wij je de online marketing trends van 2016.

Een kleine spoiler: 2016 belooft een prachtig jaar te worden voor online marketing!

Trend 1: mobiel groter dan desktop

Het feit dat het aantal mobiele bezoekers groter wordt dan het aantal desktopbezoekers, is nauwelijks een trend te noemen. We schreven er in maart 2015 al over. 2015 was en is een belangrijk jaar voor mobiel.

Zo was er de update in het algoritme van Google waardoor sites die goed werken op mobiel hoger in de mobiele zoekresultaten komen.

Ook kondigde Google in mei al aan dat in 10 landen waaronder de Verenigde Staten en Japan meer zoekopdrachten op mobiele apparaten worden uitgevoerd dan op desktop.

Als je website anno 2016 niet goed werkt op mobiel dan laat je websitebezoekers in de kou staan. Ook zak je weg in de zoekresultaten als er naar jouw diensten of producten gezocht wordt via mobiele apparaten.

Test het zelf

Wil je weten of je website mobielvriendelijk is? Google heeft een speciale website in het leven geroepen waarop je iedere website op mobielvriendelijkheid kunt testen. Ook vind je direct eventuele verbeterpunten voor je website.

Mobile friendly website

Is je website mobielvriendelijk? Dan wordt dit ook weergegeven in de zoekresultaten op mobiele apparaten.

Mobielvriendelijk

Zie je ‘Voor mobiel’ niet staan? Dan is er werk aan de winkel!

Trend 2: optimalisatie voor virtuele assistent

Apple Siri en Google Now zijn twee voorbeelden van virtuele assistenten. In plaats van het typen van je zoekopdracht geef je met je stem aan waarnaar je op zoek bent. Deze manier van zoeken gaat in 2016 terrein winnen.

Nu maak je er misschien al sporadisch gebruik van, hetzij serieus, hetzij minder serieus (lees bijvoorbeeld 30 leuke en grappige Siri commandos’s en check de comments).

Opkomst van wearables

De opkomst van de virtuele assistent gaat hand in hand met de opkomst van draagbare technologie (wearables) zoals de smartwatch. Deze apparaten hebben kleine schermen waardoor er geen ruimte is voor een toetsenbord. Spraakbesturing biedt dan uitkomst.

Ook in zoekmachines zal de opkomst van de virtuele assistent effect hebben. ‘Spraak-zoekopdrachten’ zullen toenemen. Deze opdrachten zijn doorgaans langer dan getypte zoekopdrachten.

We noemen deze langere zoekopdrachten longtail zoekwoorden. We deelden eerder 5 manieren om longtail zoekwoorden te vinden.

Probeer achter de vraag van jouw doelgroep te komen. Welk probleem heeft jouw doelgroep? Hoe zoeken ze naar een oplossing? Welke letterlijke vraag stellen zij? Pas hier vervolgens je online marketing strategie op aan.

Trend 3: video advertenties

Klopt, video advertenties zijn niet nieuw. Het is tenslotte al mogelijk om met video’s te adverteren binnen YouTube, Facebook en bijvoorbeeld Bing.

In 2016 gaat er naar verwachting toch iets essentieels veranderen. Het wordt mogelijk om in-SERP te adverteren. ‘Wat betekent in-SERP?’, vraag je jezelf nu misschien af.

SERP staat voor Search Engine Result Page, oftewel de pagina met zoekresultaten in Google. In-SERP betekent dus dat de video’s direct tussen de zoekresultaten getoond worden.

Adwords in de zoekresultaten

Een voorbeeld van een SERP

Het is al jaren mogelijk om hier door middel van Google AdWords te adverteren. Hier weten wij natuurlijk ook alles van: adverteren in zoekmachines. Nu wordt het mogelijk om op deze pagina met jouw video advertentie te staan.

Aangezien Google eigenaar is van YouTube kan je jezelf misschien voorstellen wat voor mogelijkheden dit gaat bieden.

Trend 4: apps in plaats van mobiele websites

Het zal nog wel enkele jaren duren voordat apps (mobiele) websites als een medium gaan vervangen. Toch gaan ontwikkelingen als deze vaak sneller dan verwacht. Wie had gedacht dat mobiel zo snel terrein zou gaan winnen van desktop?

Een mobiele site werkt goed om mobiele bezoekers te bedienen. Het is een kwestie van tijd voordat apps deze functie over gaan nemen. Waarom? Apps kunnen alles wat mobiele sites ook kunnen, alleen dan beter.

Ga maar eens voor jezelf na, bijvoorbeeld wanneer je het nieuws van Nu.nl wilt bekijken op je smartphone. Bezoek je vaker de website of de app? De app is toegankelijker en werkt handiger dan een website.

Het jaar 2016 wordt een jaar waarin veel bedrijven de app als medium gaan omarmen.

Inspelen op online marketing trends in 2016

Wil je weten hoe je slim kunt inspelen op deze trends? Neem vrijblijvend contact op met Sageon. Wij zijn een online marketing bureau uit Utrecht. We helpen onze klanten slim gebruik maken van online marketing mogelijkheden.