Is de website van jouw advocatenkantoor alleen vindbaar in Google als je op de naam van je kantoor zoekt? Of ben je ook vindbaar wanneer potentiële cliënten jullie nog niet kennen? Bijvoorbeeld als ze zoeken naar jullie rechtsgebied(en) in combinatie met een geografische locatie zoals:

  • ‘arbeidsrecht advocaat amsterdam’
  • ‘strafrecht advocaat utrecht’
  • ‘letselschade advocaat rotterdam’

Een hoge positie in Google bereik je met behulp van zoekmachine-optimalisatie, beter bekent als SEO wat een afkorting is van search engine optimization. Let op: bij SEO gaat het om het organische resultaat, niet om de advertenties. De advertenties, beter bekend als SEA (search engine advertising) laten we in dit blog buiten beschouwing.

Het verschil tussen SEO en SEA is in de loop van afgelopen jaren steeds minder goed zichtbaar. We laten het je graag zien. Dit is een advertentie in Google Ads (SEA dus) te herkennen aan het groene blokje:

Resultaat door Google Ads

Een SEO-resultaat kan er als volgt uitzien:

SEO-resultaat

Online marketing en in het bijzonder zoekmachine-optimalisatie is voor veel advocaten een ver-van-mijn-bed-show. Het ontbreekt aan gevoel en kennis van zaken om te beginnen met het beter vindbaar maken van de website. SEO is ook niet eenvoudig, bovendien vergt het geduld. Er zijn namelijk tal van factoren die belangrijk zijn bij SEO en je bent waarschijnlijk niet de enige die nieuwe cliënten via Google wilt genereren.

Wat moet je wel en niet doen om een hoge ranking in zoekmachines als Google te krijgen? En waar moet je als advocaat beginnen? Op deze vragen geven je we in dit artikel antwoord.

Over Sageon

Sinds 2011 is Sageon actief binnen online marketing voor advocaten. Eerst alleen vanuit de zolderkamer en inmiddels, acht jaar later, met een team specialisten vanuit een mooi kantoor aan het Wilhelminapark in Utrecht. Wij adviseren bedrijven in de manier waarop zij meer omzet kunnen halen uit hun website. Voor veel van deze bedrijven nemen wij werkzaamheden uit handen. Van zoekmachine-optimalisatie tot het schrijven van blogs.

Dit blog bestaat uit de volgende onderdelen:

 

Introductie

 

Waarom is SEO voor advocaten belangrijk?

In de afgelopen jaren is de manier waarop mensen naar een advocaat zoeken enorm veranderd. De meeste zoektochten beginnen online, door een zoekterm in te typen in Google. Het is dus van groot belang dat de site van jouw advocatenkantoor vindbaar is tijdens deze zoektocht.

SEO vervangt niet je huidige kanalen waarmee je nu business genereert, bijvoorbeeld via mond-tot-mond reclame en verwijzers. SEO fungeert als een extra kanaal waarmee je, buiten je bestaande netwerk om, vindbaar bent voor mensen die actief zoeken naar iemand met jouw expertise.

Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland:. zo’n 93% van de zoekopdrachten vindt plaats in Google. Daarom ligt de focus bij SEO voor advocaten op een goede vindbaarheid in Google.

Het belang van de eerste pagina

Als je investeert in SEO dan wil je zo hoog mogelijk in het zoekresultaat eindigen, het liefst op nummer 1. De vraag “hoe kom je bovenaan in Google” is daarom een veelgestelde vraag, niet alleen door advocaten… De eerste plaats in Google levert namelijk ook de meeste bezoekers op. Maar hoe groot is dat verschil met lagere posities en zelfs en plek op de twee pagina?

Op zoekresultaten die op de eerste plek staan wordt bijna twee keer zo vaak geklikt als de nummer twee positie. Dit wordt bevestigd door een onderzoek van advancedwebranking.com. En als je op de tweede pagina met zoekresultaten staat (vanaf positie 11), dan doe je eigenlijk al helemaal niet meer mee.

Waarom hebben advocaten een goede website en SEO nodig?

De eerste vraag is waarom jij als advocaat een goede website nodig hebt. We noemen zes redenen. Een website…

  • Is de fundering voor alle online marketing activiteiten
  • Kan gebruikt worden voor het opbouwen van vertrouwen
  • Creëert geloofwaardigheid
  • Draagt bij aan het genereren van leads
  • Kan gebruikt worden om sociale bewijskracht weer te geven

Redenen voor zoekmachineoptimalisatie:

  • SEO levert ook op lange termijn veel bezoekers op
  • Uitgebreide aanwezigheid op het internet
  • Zoekmachines worden dagelijks gebruikt en zijn de eerste stap in de zoektocht naar juridisch advies

1. De basis van SEO voor adcocaten

Google is met maar liefst 93% van de online zoekopdrachten de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Google bepaalt de ranking van pagina’s aan de hand van verschillende variabelen en laat hier haar algoritme op los. Dit algoritme wordt echter bijna dagelijks geüpdatet. Daarom zoomen we eerst in op de belangrijkste Google updates van de afgelopen jaren om vervolgens de eerste stappen voor zoekmachine optimalisatie te zetten.

 

Belangrijke Google Updates

Voordat je ervoor kan zorgen dat je website hoog rankt in Google is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe Google de ranking bepaalt. Het algoritme van Google verandert echter continu. Hieronder hebben we de drie belangrijkste updates geplaatst.

De Panda update van Google (vanaf 2011)
Op 23 februari 2011 kwam Google met een zeer grote algoritmische update genaamd Panda. Deze update had invloed op ruim 12% van alle zoekresultaten. Panda zorgt ervoor dat websites met zwakke, onbetrouwbare content minder hoog worden gerankt in Google. Hiernaast worden websites met meer advertenties dan relevante content ook aangepakt.

De Penguin update van Google (vanaf 2012)
De eerste Penguin update kwam uit in 2012 en is een aanvulling op het zoekalgoritme van Google. Dit algoritme kijkt naar de kwaliteit van alle verwijzende links en is bedoeld om over-optimalisatie (linkspam) tegen te gaan. Google maakt hiervoor gebruikt van machine learning. Het maakt hierbij vergelijkingen en probeert patronen te ontdekken. De laatste Penguin update ging in 2016 live.

De Hummingbird update van Google (vanaf 2013)
Bij deze update die vanaf 2013 live is gegaan denkt Google meer vanuit de gebruiker. De locatie van de gebruiker wordt belangrijk en er zijn grote veranderingen voor semantic search, onder andere door spraakopdrachten. Er wordt vanaf dit moment meer thema-gericht gezocht dan exacte matches van zoekwoorden.

De Pigeon update van Google (vanaf 2014)
De Hummingbird was de eerste stap in het belang van locatie bij searches, maar deze update legt zijn volledige focus op dit aspect. Zoektermen worden nu nog beter gematcht met de specifieke locatie van de gebruiker. Zo worden zoekresultaten nog passender voor de gebruiker, en ook locatie-gebaseerde bedrijven hebben hier profijt van.

 

Google My Business profiel

Bij SEO voor advocaten wordt er vaak direct gedacht aan de bekende ‘ouderwetse’ zoekresultaten: een vermelding van de website met een korte omschrijving. Hoewel dit natuurlijk belangrijk is, worden andere vormen van SEO vergeten.

Een van deze vormen is het Google Maps-kaartje dat bij lokale zoekopdrachten verschijnt. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘letselschade advocaat Utrecht’ dan laat Google eerst de advertenties zien, daaronder de Google Maps resultaten, om vervolgens pas de ‘ouderwetse’ resultaten weer te geven.

Het aanmaken van een Google My Business profiel is dus een makkelijke manier om bij zoekopdrachten die gebonden zijn aan een plaats bovenaan te komen. Op deze website van Google kan je een gratis Google MyBusiness profiel aanmaken.

Enkele tips bij het aanmaken van een Google MyBusiness profiel:

  • Zorg ervoor dat je profiel volledig is ingevuld
  • Plaats een zoekwoord in je naam. Dus in plaats van ‘Janssen Advocaten’ juist ‘Janssen Letselschade Advocaten’.
  • Vul meerdere relevante categorieën in
  • Verzamel positieve Google-reviews
  • Houd je gegevens zoals, telefoonnummer, adres en openingstijden up-to-date.
  • Lees hier meer tips voor Google My Business.

 

Google Search Console

Wil je als advocaat beginnen met zoekmachineoptimalisatie dan is een van de eerste stappen je website aanmelden bij Google Search Console.

Zoekmachines indexeren regelmatig je website. Dat betekent eigenlijk dat ze een kijkje nemen op je website om te zien wat er allemaal op te vinden is. Met Google Search Console kan je aan Google vertellen hoe je wilt dat je website geïndexeerd moet worden.

Ook zijn de zoekopdrachten zichtbaar waarbij jouw website rankt, met de bijbehorende aantallen vertoningen en clicks. Nog een voordeel van de Google Search Console is dat het inzichtelijk wordt elke technische fouten Google tegenkomt bij het indexeren van je website.

Lees ook: Google Search Console: de 5 handigste functies uitgelegd

 

Google Analytics

Na het aanmelden bij Google Search Console is Google Analytics de volgende logische stap. Deze tool geeft je onder andere inzicht in waar je bezoekers vandaan komen, welke pagina’s goed scoren en welke pagina’s nog verbeteringen nodig hebben. Naast het aanmelden via de website van Google Analytics dien je ook een stukje code toe te voegen aan je website. Je websitebouwer kan je hiermee verder helpen.

 

2. De drie pijlers van SEO

Het is niet makkelijk om als advocaat je website op de eerste positie te krijgen. Er is namelijk niet één winnende tactiek. Zoekmachineoptimalisatie is een lang traject waar veel tijd en aandacht aan besteed moet worden. Een succesvolle SEO-strategie voor advocaten is afhankelijk van diverse factoren.

De tal van factoren zijn er te veel om hier nu te noemen, maar globaal zijn ze op te delen in drie categorieën:

  1. techniek
  2. content
  3. en backlinks.

Alle drie de pijlers zijn van belang en moeten in een SEO-strategie worden opgenomen. Zo kun je het maximale uit je website te halen.

 

1. Techniek

Deze pijler heeft betrekking op de technische staat van je website. Is de code van je website niet goed gestructureerd en staan er overbodige regels in? Dan wordt dit door Google al als nadelig gezien.

De manier waarop een website gebouwd is, kan erg verschillen. Meestal wordt gebruik gemaakt van een content management systemen zoals WordPress. Dit zijn open source systemen die continu worden bijgewerkt en tal van plug-ins bieden. Op deze manier is het relatief eenvoudig om optimalisaties aan je website (zelf) uit te voeren.

 

2. Content

De tweede SEO pijler is content. Naast een goede technische basis kan een website niet zonder goede content.

Met content wordt alle manieren van informatiedeling bedoeld. Dit kan in de vorm van een video, afbeelding, audio of tekst zijn. Bij SEO ligt de nadruk op tekst, aangezien zoekmachines dit het makkelijkst kunnen lezen. Ook de andere vormen van content zijn echter onmisbaar voor succes met SEO.

 

3. Backlinks

Backlinks is de laatste van de drie pijlers. Het komt erop neer dat je als advocaat links verzamelt die naar jouw eigen website verwijzen. Google ziet jouw website dan als autoriteit binnen je vakgebied: er wordt immers vaak door anderen naar jou verwezen.

Het pro-actief verzamelen van backlinks wordt linkbuilding genoemd. Hierbij is de kwaliteit en relevantie van de website die naar je linkt van groot belang. Hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de andere website, des te meer waarde hecht Google aan de link.

 

3. Zoekwoordenonderzoek voor advocaten

Voordat je echt aan de slag wilt gaan met het maken van content, raden we aan om eerst een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Dit is cruciaal omdat je als advocaat ontdekt hoe cliënten naar jouw diensten zoeken. Je kunt je content hier vervolgens op aan laten sluiten.

In een zoekwoordenonderzoek kijk je naar welke zoekwoorden het vaakst gezocht wordt. Voor advocaten is dit heel handig om te weten. Stel dat er op een specifiek juridisch vraagstuk vaak wordt gezocht, dan kun je hier bijvoorbeeld een blogartikel over schrijven.

 

Soorten zoekopdrachten

De belangrijkste soorten zoekopdrachten voor advocatenwebsites worden hieronder toegelicht.

Dienst en locatie
Een locatiegerichte zoekopdracht is een zoekopdracht waarbij de gebruiker opzoek is naar een specifieke op een bepaalde locatie.

Zo’n zoekopdracht kan bijvoorbeeld de volgende opbouw hebben: ‘Trefwoord + stad’ & ‘Zoekwoord + provincie’

Voorbeelden hiervan zijn: ‘Scheidingsadvocaat Utrecht’ & ‘Auto ongeluk advocaat Noord Holland’

Deze zoekwoorden hebben over het algemeen een hogere kans op een conversie dan informatiegerichte zoekwoorden.

Informatiegericht
Bij informatiegerichte zoekopdrachten zijn zoekers nog in de oriëntatie fase en zoeken ze naar informatie over een juridisch onderwerp.

Deze zoekwoorden zijn vaak ideaal om te targeten:

  • Over juridische onderwerpen is altijd voldoende content te schrijven
  • Zoekers worden aan het begin van hun onderzoeksfase bereikt
  • Het verstevigt je positie als autoriteit bij een bepaald onderwerp.

Navigatiegericht
Navigatiegerichte zoekwoorden zijn zoekwoorden die een zoeker gebruikt om een specifieke website, merk of bedrijf te vinden. Als een zoeker op zoek is naar een specifiek advocatenkantoor dan zou een zoekopdracht de bedrijfsnaam of naam van een partner kunnen zijn.

Concurrerende bedrijven kunnen adverteren op de naam van jouw advocatenkantoor in Google Ads in een poging om verkeer te stelen. Het is dus verstandig om ervoor te zorgen dat je goed scoort op je eigen bedrijfsnaam, maar ook om een Google Ads-campagne op je eigen merknaam in te richten.

 

Long-tail vs short-tail

  • Short-tail zoekwoorden zijn algemene zoekopdrachten met een hoog zoekvolume.
  • Long-tail zoekwoorden zijn specifieke zoekwoorden met een laag zoekvolume.

Long-tail zoekwoorden bestaan meestal uit 3 of meer woorden. Het is vaak een uitgebreidere variant van een short-tail zoekwoord. Voorbeelden zijn: ‘mogelijkheden aanvechten ontslag’, ‘rechten bij discriminatie werkvloer, ‘gemeenten aanvechten vergunning verbouwen’.

Op long-tail zoekwoorden zit vaak minder volume maar zijn wel erg doelgericht. De kans op een conversie is dus groter. Meer hierover lees je in ons artikel Longtail versus shorttail zoekwoorden: wat is de beste keus?

 

Tools

Er zijn meerdere tools die je kunt gebruiken om een goede zoekwoordanalyse uit te voeren. Zo heb je de Keyword Planner van Google waarmee je kunt zien hoe vaak naar bepaalde zoekwoorden wordt gezocht.

Een andere tool die je kunt gebruiken is Ahrefs keywords explorer. Dit is een erg uitgebreide tool waarmee je niet alleen zoekvolumes kunt bekijken, maar ook nieuwe ideeën op kunt doen en concurrentie kunt bekijken.

Benieuwd naar hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert? In dit blogartikel leggen we het stap voor stap uit.

 

4. Content voor advocatenwebsites

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan niet zonder content als teksten, afbeeldingen en video’s. Zonder content wordt je website immers niet gevonden in zoekmachines. Er zijn diverse soorten content; voor advocaten hebben we de belangrijkste punten van content hieronder geformuleerd.

 

Evergreen content

De kans is groot dat je nog niet eerder gehoord hebt van de term ‘evergreen content’. Het is een term die door content marketeers wordt gebruikt om content op de website aan te duiden die voor lange termijn relevant blijft voor de doelgroep.

Evergreen content is van groot belang voor het succes van je website, zeker voor advocatenkantoren. Je zorgt er niet alleen voor dat de bezoekers en potentiële klanten meer informatie kunnen vinden op je website maar je kunt er ook hoog mee scoren in Google.

Evergreen content is tijdloze informatie. We hebben het dan dus niet over nieuwsberichten of vacatures; dat is tijdelijke content. Voorbeelden van Evergreen content zijn de volgende, welbekende, pagina’s:

  • Specialisaties (zoals rechtsgebieden)
  • Veelgestelde vragen
  • Specifieke blogartikelen (zoals een uiteenzetting over een juridisch onderwerp)

 

Contentmarketing

In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat veel advocatenkantoren de kracht van content marketing hebben ontdekt. Ze zijn druk bezig met bloggen en het bezoekersaantal neemt toe. Veel advocaten maken echter dezelfde fouten als het gaat om het creëren van content. De drie meest gemaakt fouten en hoe je ze kan oplossen staan hieronder weergegeven.

Doelgroep

Een advocatenkantoor heeft een bepaalde doelgroep voor ogen waarmee ze zaken willen doen. Bij het schrijven van een blog wordt deze doelgroep echter vaak vergeten. Advocaten schrijven een blog net als een pleitnota. De blog zit vaak dichtgetimmerd en vol met juridisch jargon.

De vraag is echter of deze stijl ook op het internet werkt. Zoeken potentiële klanten op dezelfde woorden en weten ze de betekenis van bepaalde vaktermen wel? Uit onze ervaring is gebleken dat de meeste mensen niet zoeken op moeilijke termen.

Dichttimmeren

Door de tekst juridisch dicht te timmeren, worden de zinnen vele malen complexer. Dit gaat ten koste van de leesbaarheid. Natuurlijk moeten je blogs geen onwaarheden bevatten. Maar in plaats van een verwijzing naar een bepaald wetsartikel volstaat het ook om te schrijven ‘in de wet’. En in plaats van het beschrijven van elke mogelijke uitzondering, kun je ook volstaan met ‘vaak’, ‘meestal’ of ‘over het algemeen’.

Juridisch jargon

Een valkuil bij bloggen is het feit dat jij als advocaat dagelijks in juridisch jargon schrijft. Het is daarom lastig om op een laagdrempelige manier over je diensten te schrijven.

Er is echter een onderscheid tussen juridische taal die ertoe doet (vaktaal) en juridische taal die er niet toe doet (het jargon). Je online lezers zijn helemaal niet geïnteresseerd in jargon en formeel taalgebruik.

Enkele voorbeelden van vermijdbaar taalgebruik die ik veel tegenkom:

  • ‘Een arrest wijzen’ in plaats van bijvoorbeeld ‘uitspraak doen’.
  • Het woordje ‘voorts’ in plaats van ‘verder’, ‘daarna’ of ‘bovendien’.
  • ‘De uitspraak ziet op’ in plaats van ‘de uitspraak heeft betrekking op’ of ‘de uitspraak heeft als doel om’.

Meer voorbeelden vind je in ons blog Contentmarketing voor advocaten: vermijd vakjargon!

Benieuwd of de tips ook echt werken? In het onderstaande artikel hebben we 7 tips op een rijtje gezet inclusief bewezen resultaten:
7 tips die zorgen dat je legal blog beter gelezen wordt

 

Waar schrijf je over?

Nu je weet waarom je moet bloggen en wat de meeste gemaakte fouten van advocaten zijn met bloggen, is er nog maar 1 vraag: welke onderwerpen zijn interessant om over te bloggen?

Het bedenken van interessante onderwerpen kan veel tijd kosten. Energie die je natuurlijk liever in het schrijven van het artikel stopt. Gelukkig zijn er een paar tips die je snel op weg kunnen helpen:

Tip 1: Schrijf over iets wat potentiële klanten willen weten
Weet voor wie je de blog schrijft en wat zij willen weten. Om hierachter te komen, zijn de voorgestelde zoekopdrachten van Google erg handig. Begin een zoekopdracht en kijk wat Google aanbeveelt.

Tip 2: Speel in op de actualiteit
Onderwerpen over lopende rechtszaken, belangrijke uitspraken of nieuwe wet- en regelgeving zijn actueel en interessant om over te schrijven. met behulp van Google Alerts kun je elke dag een e-mail ontvangen met het belangrijkste nieuws over vooraf ingestelde zoekwoorden.

Tip 3: Maak een kalender of serie blogberichten
Wellicht heb je bij het zoeken naar onderwerpen gezien dat veel potentiële cliënten vragen hebben rondom een echtscheiding. In een serie van artikelen kun je dan de verschillende aspecten van een scheiding behandelen. Dit biedt je de mogelijkheid dieper op het onderwerp in te gaan.

 

5. On-site SEO voor advocaten

On-site SEO is optimalisatie die op je website zelf plaatsvindt. Op deze vorm van SEO heb je als advocaat de meeste invloed. Je bent namelijk niet afhankelijk van andere partijen, wat wel zo is bij het genereren van backlinks.

On-site SEO heeft meer dan 100 factoren die je kunt optimaliseren. Nu hoef je deze natuurlijk niet allemaal te weten. We benoemen hier de belangrijkste en maken een onderverdeling tussen de techniek van je website en content die op je website staat.

 

Techniek

 

XML-sitemap
Een XML-sitemap is een xml-bestand dat gevuld is met url’s naar individuele pagina’s van je website. Het wordt gebruikt om zoekmachines op de hoogte te stellen van alle beschikbare webpagina’s die geïndexeerd moeten worden.

Robots.txt-bestand
Met het gebruik van een Robots.txt-bestand vertel je zoekmachines welke pagina’s je wil blokkeren voor Google. Dit kunnen pagina’s zijn die persoonlijke informatie van klanten bevatten. Of pagina’s met linkjes die niet belangrijk zijn voor SEO. Op deze manier controleer je het ‘wandelpad’ van de zoekmachine en blokkeer je zijwegen. Gebruik deze tool voorzichtig en let erop dat je geen belangrijke content uitsluit.

404-foutmeldingen
Een 404-error is een melding die een bezoeker krijgt zodra hij op een pagina terecht komt die niet bestaat. Dit kan komen doordat pagina-url’s gewijzigd zijn. Zorg ervoor dat alle oude url’s netjes worden doorverwezen naar de nieuwe url’s. Ben je een advocaat en heb je een WordPress website, dan kan je de ‘Broken Link Checker’ plugin downloaden en installeren.

URL-structuur
Korte URL’s zijn leesbaarder voor Google. Gebruik zo min mogelijk onnodige woorden zoals lidwoorden in URL’s. Zorg ook voor een duidelijk pad in je URL.

Dode links
Dode links zijn nadelig voor de gebruikerservaring op je website, maar ook voor je positie in Google. Het is dus belangrijk om je website regelmatig te onderzoeken op de aanwezigheid van dode links en deze weg te halen of te herstellen zodat deze verwijst naar een bestaande pagina.

Laadsnelheid
De laadtijd van je website is enorm belangrijk. Als een bezoeker jou vindt in een zoekmachine en klikt op de link maar vervolgens te lang moet wachten op de pagina, dan is de kans groot dat de bezoeker alweer weg klikt. Google merkt dit ook op en ziet dat de bezoeker niet vindt wat hij zoekt. Het gevolg is dat Google je site lager plaatst in hun zoekmachine.

Een snelle laadtijd ligt tussen de 2 a 3 seconden. Mocht je als advocaat willen weten wat de laadtijd van je website is, doe dan de test van Google. De zogenoemde PageSpeed Insight test geeft je website een snelheidsscore voor zowel mobiel als desktop.

Tips voor het verbeteren van de snelheid van je website:

  • Verklein het formaat van afbeeldingen
  • Verlaag de kwaliteit van afbeeldingen
  • Maak gebruik van browser cache
  • Gebruik zo min mogelijk redirects

Mobiel
Dat steeds meer zoekopdrachten via mobiel worden uitgevoerd is geen geheim meer. Een website die gebruiksvriendelijk is op zowel desktop als mobiel is dus erg belangrijk. Je kan de richtlijnen van Google raadplegen om een indicatie te krijgen wat je kan verbeteren aan je website. Je kan ook de mobielvriendelijke test van Google uitvoeren. Google brengt direct in kaart waar jij je website kan verbeteren om mobielvriendelijk te worden.

SSL-certificaat
Een SSL-certificaat geeft aan dat de verbinding met de website is beveiligd. Dit is niet alleen belangrijk voor een veilige informatieoverdracht, bijvoorbeeld bij contactformulieren, maar het is ook een ranking factor van Google. Zorg er dus voor dat je website voorzien is van een beveiligde verbinding, te herkennen aan de https-aanduiding en het groene hangslotje in de adresbalk.

Structured data
Structured data vertelt tegen Google wat een bepaald stukje informatie precies betekent. Deze informatie kan vervolgens als rich snippet bij het zoekresultaat van jouw website in Google verschijnen. Hoe structured data kan bijdragen aan de SEO voor jouw advocatenkantoor lees je in dit artikel.

 

Content

 

Zoekwoord
Zorg ervoor dat het duidelijk is wat je hoofdonderwerp wordt op een bepaalde pagina. In hoofdstuk 3 staat geformuleerd hoe je een zoekwoordanalyse kan uitvoeren. Als je het juiste zoekwoord gevonden hebt met het juiste zoekvolume kan je beginnen met het maken van de pagina.

URL
Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk dat je het hoofdzoekwoord in de URL benoemt.

Stel; je schrijft een blog over discriminatie op de werkvloer en welke rechten je als werknemer hierbij hebt. De titel van je blog kan zijn ‘Wat zijn mijn rechten bij discriminatie op de werkvloer?’. Als je dit direct overneemt in de URL dan wordt deze erg lang, namelijk: /wat-zijn-mijn-rechten-bij-discriminatie-op-de-werkvloer.

Het kan ook korter. Dit is makkelijker te onthouden en dat wordt gewaardeerd door Google. De nieuwe URL is dan: /rechten-bij-discriminatie-werkvloer.

Title tag
De title tag van een pagina bepaalt niet alleen de websitetitel in je browsertabblad, maar ook de titel die in Google wordt getoond. Dit is daarom een belangrijke SEO-factor van je website. Het is ook nog eens een van de makkelijkste om aan te passen. Belangrijk bij het invullen van de title tag is dat het hoofdzoekwoord ook hierin weer naar voren komt. Lees ook: 9 tips voor een perfecte SEO-titel (update: 2019)

Meta-omschrijving
De meta-omschrijving is de korte omschrijving die getoond wordt onder zoekresultaten in zoekmachines. Zorg dus dat de beschrijving uitnodigt tot klikken, bijvoorbeeld door het zoekwoord en je USP’s erin te benoemen. Een meta omschrijving is ideaal qua lengte als deze ongeveer 155 karakters lang is.

Headings
De H1-heading is de belangrijkste heading voor zoekmachineoptimalisatie. Hiernaast geeft het ook voor je bezoekers in een opslag duidelijkheid waar de pagina overgaat. Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord van de pagina in de H1-heading staat.

Na de H1-heading zijn de H2-tussenkopjes het belangrijkst. Mocht je binnen deze alinea nog een paragraaf willen aanduiden, dan kan je deze de H3-heading geven. Zoekmachines zien dan een duidelijke structuur in de content. Vergelijk dit met Titel 2 en Titel 3 in Microsoft Word.

Foto en video
Afbeeldingen en foto’s maken een tekst niet alleen aansprekender maar kunnen ook bijdragen aan een hogere positie in zoekmachines als Google. Dit komt onder andere door de alt-tag. Een alt-tag is een alternatieve tekst die door de browser wordt getoond als de afbeelding niet kan worden geladen. De afbeelding wordt door middel van een alt-tag geassocieerd met bepaalde zoekwoorden.

Naast de alt-tag is de bestandsnaam ook heel belangrijk. De bestandsnaam is de belangrijkste locatie waar je relevante zoekwoorden plaatst voor het optimaliseren van afbeeldingen. De bestandsnaam helpt Google om te zien wat er op de afbeelding staat.

Let goed op welke afmetingen je website gebruikt en hoe deze op mobiel wordt weergegeven. Optimaliseer de afmetingen voor een kleine bestandsgrootte: afbeeldingen hebben een grote invloed op laadtijden. De laadtijd van een pagina is een belangrijke factor voor de gebruiksvriendelijkheid en een goede SEO-score.

Opsommingen
Stel; je hebt een uitgebreide blog geschreven over een second opinion bij rechtsbijstand en je wilt graag voorbeelden geven van bepaalde situaties. Advocaten zijn dan snel geneigd om de opsomming achter elkaar te plakken, zie voorbeeld hieronder:

Voorbeelden zijn: zaak 1, zaak 2 en zaak 3.

Dit resulteert in lange zinnen, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. De bezoeker van de pagina zal hetzelfde ervaren en merkt pas dat het om een opsomming gaat als hij de voorbeelden leest.

Een betere mogelijkheid waardoor Google ook de opsomming indexeert is om er een lijst van te maken.

Voorbeelden zijn:

  • Zaak 1
  • Zaak 2
  • Zaak 3

Google zal dan herkennen dat het om een opsomming gaat, wat kan resulteren in een iets hogere ranking of in een Rich Result.

Outbound links
Als marketeers het hebben over outbound links, dan gaat het om verwijzingen naar andere websites. Het verwijzen naar een andere website bij een blogartikel bevordert de geloofwaardigheid van je tekst. Google ziet dan ook dat je informatie vanaf een andere bron afkomstig is en niet verzonnen is.

 

Tools

Nu je weet welke punten op je pagina belangrijk zijn voor het optimaliseren van je pagina kan je de aanpassingen doorvoeren op je website. Heeft je advocatenkantoor een WordPress website, dan zijn er tal van plugins die erg waardevol zijn voor je SEO. In dit artikel lees je over de 5 beste plugins voor WordPress websites.

 

6. Linkbuilding voor advocaten

In het eerste hoofdstuk zijn de grootste Google updates besproken. De eerste update was Penguin. Deze update aan het algoritme focuste zich op de betrouwbaarheid en relevantie van backlinks. Heb je veel backlinks met een hoge kwaliteit en hoge relevantie die naar je website verwijzen, dan scoort Google je website hoger in hun zoekresultaten.

Linkbuilding speelt in op dit onderdeel van SEO doordat het hierbij gaat om het vergaren van links naar je website. Kortom, linkbuilding is het krijgen van verzamelen van betrouwbare en relevante links die naar je website verwijzen.

Je kunt op verschillende manieren met linkbuilding aan de slag gaan. Dit begint met het vragen om een link naar je website als iemand je bedrijfsnaam noemt, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Start met het verdienen van links naar jouw site door kwalitatieve content te creëren en delen. Deel sterke artikelen, video’s of infographics en maak de informatie die je deelt waardig voor de lezer om naartoe te linken.

Andere linkbuilding methodes die je kunt overwegen:

  • Bekijk welke pagina’s naar jouw concurrenten linken
  • Benader opdrachtgevers of leveranciers voor een link
  • Schrijf gastblogs op externe websites

 

20 ideeën voor meer backlinks

Zoals hiervoor is gebleken is linkbuilding een lastig onderdeel van SEO. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet gestraft wordt door Google. Het is vaak lastig om hier nog vanaf te komen. Benieuwd naar meer manieren waarop je het backlinkprofiel van je website kan versterken? In dit artikel worden 20 ideeën voor meer backlinks gegeven.

 

7. Tools voor het meten van SEO succes voor advocaten

Door de drie pijlers van SEO te optimaliseren zijn je pagina’s al een stuk beter ingericht en vindbaar binnen zoekmachines als google. Naast echte conversies wil je natuurlijk ook weten welke wijzigingen invloed hebben gehad. We zetten enkele handige tools op een rijtje waarmee je zelf het succes van je zoekmachineoptimalisatie kan meten.

 

Google Analytics

Google biedt veel verschillende hulpprogramma’s die gratis te gebruiken zijn. Met deze tools kun je gebruikersgedrag op je website bijhouden en meten.

Google Analytics is een gratis tool waarmee je algemene interacties op je website kan meten. Enkele voorbeelden zijn:

  • De paginabezoeken van je website
  • Tijd op een pagina en sessieduur
  • Het aantal bezoekers dat na een pagina direct weer de website verlaat
  • Andere websites op het internet die verkeer richting jouw website sturen
  • Et cetera.

Naast deze belangrijke statistieken beschikt Google Analytics over veel meer functies. Meer informatie over Google Analytics voor advocaten is te lezen in dit blogartikel.

 

Google Search Console

Net als Analytics is Search Console en gratis tool die wordt aangeboden door Google. Het is gericht op gegevens van een website met betrekking tot zoekresultaten, ranking op zoekwoorden, koppelingen en technische aspecten van SEO.

 

Ahrefs

Links zijn een van de belangrijkste factoren van Google, dus het hebben van goede tool voor het bijhouden van links is een verstandige investering. Ahrefs is een van de beste tools voor linkanalyses op internet.

Ahrefs onderhoudt een enorme dataset en indexeren vrijwel dagelijks je pagina’s. Hierdoor heb je toegang tot enkele van de meest nauwkeurige linkinformatie die beschikbaar is op internet.

Hier zijn een paar voorbeelden van dingen die je kunt doen met Ahrefs als het gaat om links:

  • Bekijk backlinks per domein
  • Bekijk veranderingen in je backlinkprofiel, zoals nieuwe en verloren links
  • Gebruik eigen statistieken zoals Domain Rating om de koppelingsmogelijkheden op andere sites te evalueren
  • Bekijk precies welke pagina’s van externe websites naar jouw website linken

 

Aan de slag!

Wil je meer doen met online marketing of wil je SEO als advocaat juist geheel uit handen geven? Neem dan contact op met een online marketing bureau. Een gespecialiseerd bureau als Sageon kan je helpen om je (nieuwe) website een kickstart te geven en je business online beter vindbaar te maken!